Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Refakturowanie usługi marketingowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Refakturowanie usługi marketingowej

Poradnik VAT nr 6 (342) z dnia 20.03.2013

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmujemy się dystrybucją artykułów spożywczych. Dostawcy towarów (producenci) wspierają sprzedaż swoich produktów poprzez oferowanie naszym odbiorcom wynagrodzenia za dokonanie zakupów w naszej firmie (czyli u dystrybutora ich produktów). W praktyce polega to na tym, że nasz kontrahent umawia się z producentem, że zakupi u nas pewną ilość towarów, a w zamian za to dostanie od producenta wynagrodzenie w postaci kilku procent od wartości zakupu. Nie wiemy, jakie są dokładnie ustalenia pomiędzy producentem a naszym odbiorcą.

Odbiorca wystawia nam fakturę z tytułu świadczenia usług marketingowych, a my od razu refakturujemy ją na dostawcę. W umowie z producentem nie mamy wprawdzie zapisu o refakturowaniu tego typu usług, ale producent akceptuje wystawione przez nas refaktury. W rejestrach VAT naliczony i należny wykazujemy w tych samych wartościach.

Czy nasze postępowanie jest prawidłowe - czy urząd skarbowy nie zakwestionuje odliczonego podatku naliczonego? Czy ciąży na nas obowiązek dowodowy polegający na wykazaniu, co to była za usługa?

1. Refakturowanie a ustawa o VAT

Regulacje zawarte w ustawie o VAT nie definiują wprawdzie pojęcia refakturowania, ale nie ulega wątpliwości, że w praktyce obrotu gospodarczego refakturowanie (zwane też "przenoszeniem kosztów" czy "sprzedażą po cenie zakupu") występuje. Doktryna i orzecznictwo sądowoadministracyjne wypracowały na przestrzeni lat poglądy w tej kwestii, uznając że refakturowanie to fakturowanie usługi świadczonej przez podatnika podatku VAT przy pomocy osoby trzeciej (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2001 r., sygn. akt III SA 1466/00, orzeczenie prawomocne). Refakturowanie jest pewnego rodzaju odprzedażą usług w sytuacji, gdy jeden z podmiotów nabywa daną usługę i następnie ją sprzedaje, przy czym sprzedawca nie jest bezpośrednim usługodawcą (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 10 sierpnia 2009 r., sygn. akt I SA/Rz 189/09, orzeczenie prawomocne). W takich przypadkach niejako przyjmuje się fikcję, że podatnik dokonujący refakturowania sam otrzymał i wyświadczył refakturowane usługi. Refakturowana usługa jest w rzeczywistości świadczona tylko raz, ale dla celów podatku VAT uznaje się, że zaistniały dwie odrębne transakcje między trzema różnymi podmiotami.

Wydaje się, że dopuszczalne jest refakturowanie każdego rodzaju usług, albowiem nie ma podstaw do różnicowania uprawnień podatników w tym zakresie w zależności od rodzaju usług będących przedmiotem refakturowania (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 23 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Rz 728/08, orzeczenie prawomocne). Tym samym również refakturowanie usług marketingowych wskazanych w pytaniu Czytelnika powinno być dozwolone.

Niemniej jednak trzeba zauważyć, że transakcje polegające na "odsprzedaży" w imieniu własnym usług wykonanych przez podmiot trzeci podlegają opodatkowaniu tak samo jak usługi świadczone przez podatnika (o czym stanowi art. 8 ust. 2a ustawy o VAT). A zatem w przypadku refakturowania istotne znaczenie ma nie samo wystawienie refaktury (niejako przepisanej z "głównej" faktury), co czynność "odsprzedaży usług". Albowiem obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje nie w związku z wystawieniem faktury, lecz z wykonaniem określonych czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponadto refaktura nie jest niczym innym jak rodzajem faktury, wobec czego trzeba do niej stosować przepisy prawa dotyczące zasad wystawania faktur (vide: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2017/07, orzeczenie prawomocne), jak i przepisy art. 88 ustawy o VAT wyłączające prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ustawodawca w treści art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ustawy postanowił, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy faktury te stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

W konsekwencji faktura dokumentująca określoną usługę, nawet jeśli jest to refaktura, powinna odzwierciedlać rzeczywisty przebieg danego zdarzenia gospodarczego, gdyż tylko taka faktura stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem VAT (na gruncie przepisów ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu fikcyjne zdarzenia) oraz daje prawo do pomniejszenia podatku należnego o wynikający z niej podatek naliczony.


2. Usługa marketingowa czy premia pieniężna?

Odnosząc powyższe rozważania do stanu faktycznego przedstawionego przez Czytelnika należy zwrócić uwagę na następujące kwestie. Z pytania wynika, że odbiorcy towarów umawiają się z producentem, że zakupią u Czytelnika pewną ilość towarów, a w zamian za to dostaną od producenta wynagrodzenie w postaci kilku procent od wartości zakupu. A zatem jest to typowy przykład premii pieniężnej, będącej bonusem dla nabywcy z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów u dostawcy. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 2/12, wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego lub premii pieniężnej stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania. Natomiast nie można w tej sytuacji mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, chyba że kontrahenci Czytelnika świadczą na rzecz dostawcy (producenta) także dodatkowe świadczenia, jak np. szczególna ekspozycja towarów czy reklamowanie produktów tego dostawcy przy organizacji akcji promocyjnych przez odbiorców (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2013 r., nr IPPP3/443-1077/12-2/IG). Albowiem tylko w takim przypadku można by mówić o świadczeniu przez sprzedawcę usługi marketingowej na rzecz producenta towarów.

Czytelnik stwierdził, że nie wie, jakie są dokładnie ustalenia w tej kwestii pomiędzy producentem a odbiorcą towarów. Wydaje się, że taki stan rzeczy nie powinien mieć miejsca, gdyż jak wskazano wcześniej podmiot dokonujący refaktury jest traktowany tak jak podmiot świadczący daną (refakturowaną) usługę, a tym samym powinien wiedzieć na czym ona polega. Tym bardziej, że ustalenie, czy w tej sytuacji jest świadczona usługa marketingowa czy też jest udzielany odbiorcom rabat z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów, wpłynie na dopuszczalność refakturowania. W ślad za doktryną i orzecznictwem trzeba bowiem stwierdzić, że przedmiotem refakturowania są usługi, a nie dostawa towarów.

Wprawdzie żaden z obowiązujących przepisów ustawy o VAT nie przewiduje obowiązku posiadania w dokumentacji podatkowej umowy, będącej podstawą refakturowania, jednakże - z uwagi na zacytowane wyżej poglądy doktryny i orzecznictwa w przedmiocie refakturowania, a także dla celów dowodowych - pożądane jest, aby podatnik miał w swojej dokumentacji taką umowę.

Natomiast co do kwestii dowodowych - warto zauważyć, że w toku prowadzonego postępowania podatkowego to organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym (stanowi o tym wprost art. 122 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). A zatem obowiązek gromadzenia, w tym także poszukiwania dowodów dotyczących okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, spoczywa w pierwszym rzędzie na organie podatkowym, ale nie wyłącznie (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 maja 2012 r., sygn. akt I GSK 580/11, orzeczenie prawomocne). Trzeba bowiem pamiętać o tym, że nałożenie na organy prowadzące postępowanie podatkowe obowiązku wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia całego materiału dowodowego nie zwalnia strony postępowania od współudziału w realizacji tego obowiązku.

  Reasumując  

W sytuacji opisanej przez Czytelnika mamy do czynienia z transakcją neutralną podatkowo, gdyż takie same wartości podatku są wykazywane po stronie sprzedaży i zakupów. Niemniej jednak - jeśli organ podatkowy zakwestionowałby rzetelność refakturowanej usługi marketingowej, a tym samym doszłoby do "wyzerowania" podatku naliczonego i należnego z tego tytułu, to podatnik ponosiłby odpowiedzialność za wystawienie faktury w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten bowiem stanowi, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

W związku z tym wydaje się zasadne zachowanie przez Czytelnika należytej staranności i ostrożności procesowej w gromadzeniu dokumentacji mającej na celu odzwierciedlenie przebiegu refakturowanej usługi marketingowej.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.