Podpisaliśmy umowę z polskim koncernem paliwowym na zakup paliwa na podstawie kart paliwowych. Zakupy dokonywane są na terenie kraju i innych państw unijnych. Koncern wystawia nam osobne faktury za zakupy dokonywane w Polsce i innych państwach. Na fakturach za tankowania w kraju nie ma numerów rejestracyjnych samochodów. Na fakturach zagranicznych jako sprzedawca widnieje zagraniczna firma paliwowa a jako wystawca faktury polski koncern paliwowy. Czy mamy prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa na terytorium kraju? Czy zakup paliwa za granicą obliguje nas do samoopodatkowania w Polsce?
W przypadku zakupu paliwa poza terytorium Polski, które jest wlewane do baku pojazdu, obowiązek rozliczenia VAT nie wystąpi. Wynika to z faktu, że nie występuje tu wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Paliwo bowiem nie jest wysyłane ani transportowane z terytorium jednego do innego państwa członkowskiego.
Skoro paliwo nie jest wysyłane ani transportowane, miejsce świadczenia należy ustalić zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z powołanego przepisu wynika, że miejscem dostawy (tj. miejscem opodatkowania) towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Jeżeli zatem przykładowo podatnik zakupił paliwo na terytorium Niemiec, to miejsce opodatkowania dostawy znajduje się w Niemczech i tam należy rozliczyć podatek, zgodnie z uregulowaniami obowiązującymi w tym kraju. Oznacza to, że od zakupu paliwa dokonanego poza terytorium kraju na polskim nabywcy nie ciążą żadne obowiązki w zakresie rozliczenia VAT w Polsce.
Ponieważ jednak może się zdarzyć, że część zakupionego paliwa została przewieziona w baku do Polski, sytuacja teoretycznie mogłaby ulec znacznej komplikacji. W tych okolicznościach (przy założeniu, że zarówno dostawca, jak i nabywca są podatnikami podatku VAT lub podatku od wartości dodanej) wystąpiłoby nabycie prawa do rozporządzania paliwem jak właściciel, towar zostałby przewieziony na terytorium państwa członkowskiego innego niż państwo rozpoczęcia transportu i posłużyłby czynnościom wykonywanym przez nabywcę jako podatnika, co wskazywałoby na wystąpienie wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podatnicy mogliby mieć problemy z określeniem ilości przywiezionego paliwa. W baku równie dobrze mogłoby znajdować się paliwo zatankowane jeszcze w Polsce, a to uniemożliwiałoby określenie ilości zużytego paliwa, które zakupiono za granicą.
Nawet gdyby przyjąć, że od części zakupionego paliwa należy rozliczyć WNT, to i tak kwota podatku należnego nie wystąpi.
Ustawodawca przewidział bowiem zwolnienie z opodatkowania dla:
1) importu paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach (art. 77 ust. 1 ustawy):
w ilości do 200 litrów na środek transportu, przy spełnieniu określonych warunków;
2) wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa (art. 44 pkt 2 ustawy), którego import na warunkach określonych w przepisach dotyczących importu towarów byłby zwolniony od podatku VAT;
3) importu paliwa zwolnionego od cła na podstawie przepisów celnych (§ 13 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie VAT), przewożonego w standardowych zbiornikach w ilości nieprzekraczającej:
Jednak czynność, która zwolniona jest z opodatkowania musi być mimo wszystko udokumentowana fakturą wewnętrzną. Oznacza to konieczność określenia na fakturze ilości i wartości przywiezionego paliwa. W praktyce wydaje się to jednak niemożliwe, a przynajmniej zbyt skomplikowane i trudne do udowodnienia.
Rozwiązaniem, które przysparza najmniej kłopotów jest przyjęcie, iż po zatankowaniu paliwa następuje jego całkowite zużycie. Paliwo wlewane jest przecież do baku samochodu nie w celu jego przetransportowania, lecz po to by umożliwić pracę silnika. Towar w postaci paliwa zostaje zakupiony i zużyty, a nie zakupiony i następnie przetransportowany. Należałoby zatem uznać, iż nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie lecz czynność niepodlegająca w Polsce opodatkowaniu VAT.
Nieco inny problem występuje przy zakupie paliwa na terytorium kraju. Spółka dokonuje zakupu posługując się kartami paliwowymi. Na wystawionej przez polski koncern paliwowy fakturze dokumentującej te zakupy nie widnieje numer rejestracyjny samochodu do którego tankowane było paliwo. W związku z tym istnieje wątpliwość czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od tak udokumentowanych wydatków.
Faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu. Wynika to z § 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie faktur.
Brak numeru rejestracyjnego na fakturze może pozbawić podatnika prawa do odliczenia VAT, gdyż trudno w takim przypadku udowodnić, do jakiego pojazdu było tankowane paliwo. Trzeba bowiem pamiętać, że to na podatniku ciąży ewentualny obowiązek udowodnienia, iż zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi, a to - w przypadku braku numeru rejestracyjnego na fakturze - może być trudne do wykazania.
Jeśli jednak podatnik korzysta z kart paliwowych, które przyporządkowane są do numeru rejestracyjnego samochodu, to w zasadzie może on przypisać fakturę do konkretnego pojazdu, i wówczas naszym zdaniem nie ma przeszkód aby dokonywać odliczenia VAT od zakupu paliwa. Potwierdzeniem słuszności naszego stanowiska może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 października 2008 r., nr ILPP1/443-697/08-4/HW, w której stwierdził:
"(…) Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że kierowcy dokonują zakupu paliwa do poszczególnych samochodów na podstawie kart, które są przyporządkowane do numeru rejestracyjnego każdego samochodu. Ponadto Wnioskodawca posiada karty wageny używane przez kierowców sporadycznie w przypadku, gdy nie działa karta podstawowa. Na koniec miesiąca firma wydająca karty wystawia fakturę łączną za zakupione paliwo, wykazując ilość zakupionego paliwa na podstawie posiadanej karty podporządkowanej do numeru rejestracyjnego samochodu oraz na podstawie kart wagenów, które nie zawierają numeru rejestracyjnego samochodu. Jednakże firma posiada wiedzę do którego samochodu paliwo było tankowane. W firmie karty paliwowe są spersonalizowane i przypisane do danego numeru rejestracyjnego pojazdu ciężarowego. Ponadto, Wnioskodawca posiada również trzy karty niespersonalizowane nieprzypisane do pojazdu ciężarowego, wykorzystywane w nagłych przypadkach.
Analizując powołane uregulowania, należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym brak numeru rejestracyjnego na fakturze nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego gdyż istnieje związek zakupionego paliwa z prowadzoną działalnością i sprzedażą opodatkowaną, z uwzględnieniem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. (…)"
Najlepiej jednak dopilnować, aby na fakturze dokumentującej zakup paliwa znajdowała się informacja o numerze rejestracyjnym pojazdu. Zmniejszy to ryzyko ewentualnego zakwestionowania odliczenia VAT przez organy podatkowe.
|