Środki otrzymane z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, przeznaczone na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, stanowią przychód z działalności gospodarczej. Przychód ten nie podlega opodatkowaniu, gdyż został zwolniony z podatku dochodowego. Wydatki sfinansowane wymienionymi środkami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 marca 2025 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.30.2025.3.MW.
Wniosek o interpretację indywidualną złożyła podatniczka, która jako osoba bezrobotna otrzymała na podstawie umowy zawartej z urzędem pracy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Zostały one przyznane jej na mocy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 214), w szczególności art. 46 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Środki te po rozpoczęciu działalności podatniczka przeznaczyła na zakup sprzętu elektronicznego (laptopa, telefonu, klawiatury itp.), wyposażenia niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej oraz usług związanych z działalnością firmy. Żaden z tych wydatków nie będzie zaliczony do środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych. Prowadzona przez podatniczkę działalność gospodarcza jest opodatkowana na zasadach ogólnych - według skali podatkowej.
Podatniczka zapytała organ podatkowy o to, czy wydatki poniesione na zakup sprzętów, wyposażenia i usług (niestanowiących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych), które sfinansowane zostały bezpośrednio środkami z przyznanej jednorazowej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej?
Organ podatkowy wskazał, że w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 updof przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 3 pkt 13 i ust. 9 updof, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o updof, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z powołanego art. 14 ust. 2 pkt 2 updof wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
Wobec tego otrzymane przez podatniczkę środki na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczone na zakup sprzętu elektronicznego, niezbędnego wyposażenia oraz usług pozwalających na wykonywanie działalności gospodarczej stanowią przychód ze źródła działalność gospodarcza, jednak przychód ten jest zwolniony od opodatkowania. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 updof, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 updof, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 updof.
W odniesieniu do wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 updof, ustawodawca nie wprowadził wyłączenia kosztowego. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 updof. Dlatego też poniesione przez podatniczkę wydatki na zakup sprzętu elektronicznego, wyposażenia oraz usług niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji z urzędu pracy może ona bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.
Nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikająca np. z niższych cen usług) niż kwota środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i dotacji celowej z budżetu państwa, będzie stanowić u beneficjenta przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 updop. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 grudnia 2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.526.2024.1.AS.
Spółka z o.o. w ramach swojej działalności realizuje projekty współfinansowane ze środków europejskich, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (zwanego dalej EFS+) w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2021-2027 oraz Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na lata 2021-2027.
Finansowanie projektów realizowanych przez wnioskodawcę odbywa się ze środków EFS+ wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i dotacji celowej z budżetu państwa.
Projekty realizowane są zgodnie z umową o dofinansowanie na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet projektu. Oprócz kosztów bezpośrednich ponoszone są kwalifikowane koszty pośrednie. W efekcie, budżet projektu podzielony jest na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie stanowiące określony procent kosztów bezpośrednich. W związku z realizacją projektu, spółce przysługują koszty pośrednie na pokrycie m.in. kosztów administracyjnych związanych z techniczną obsługą realizacji projektu, a ich udział procentowy w wydatkach bezpośrednich zależy od konkretnego projektu, a także od wysokości kosztów bezpośrednich.
Tak więc koszty pośrednie projektów finansowanych z EFS+ są rozliczane z wykorzystaniem określonych stawek ryczałtowych.
Jedyną metodą rozliczania kosztów pośrednich jest ryczałt. Beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków. Jest to zatem uproszczona metoda rozliczania wydatków. Środki przyznane na pokrycie kosztów pośrednich mogą przewyższać koszty związane z administracyjną obsługą projektu.
We wniosku o interpretację spółka zapytała, czy otrzymane dofinansowanie, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego dofinansowania, będzie stanowić u niej przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem wnioskodawcy cała otrzymana kwota dofinansowania projektów oraz dotacji celowej z budżetu państwa, w tym także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem (wynikająca np. z niższych cen usług) niż kwota otrzymanego dofinansowania, będzie stanowić u wnioskodawcy przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 updop.
Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Jednocześnie odstąpił od uzasadnienia prawnego tego stanowiska.
Pomoc publiczna otrzymana na podstawie umowy o udzielenie pomocy zawartej w ramach programu rządowego pod nazwą "Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r." nie mieści się w pojęciu "dotacja". W konsekwencji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 marca 2025 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.31.2025.1.MK.
Spółka z o.o. złożyła wniosek o wsparcie w ramach programu rządowego pod nazwą "Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.". Jej wniosek został pozytywnie rozpatrzony i została zawarta umowa o udzielenie pomocy. Na jej podstawie spółka otrzymała od dysponenta funduszu bezzwrotną pomoc publiczną.
We wniosku o interpretację indywidualną spółka zapytała organ podatkowy, czy udzielona jej bezzwrotna pomoc publiczna na podstawie umowy o udzielenie pomocy zawartej w ramach programu rządowego pod nazwą "Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r." jest objęta zakresem dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 updop i w konsekwencji jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych?
Organ podatkowy uznał, że choć przedmiotowa pomoc będzie stanowiła świadczenie publicznoprawne z budżetu państwa, to nie będzie miała charakteru dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop i w konsekwencji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie. Wyjaśnił, że zwolnienie to dotyczy dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej kategorii - dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Natomiast przyznana spółce pomoc na podstawie ustawy o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 oraz uchwały Rady Ministrów, choć będzie stanowiła świadczenie publicznoprawne z budżetu państwa, to nie będzie miała charakteru dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 updop i w konsekwencji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie.
Dotacje definiowane są jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).
Według organu podatkowego otrzymana pomoc/rekompensata nie stanowi w istocie realizacji żadnego celu publicznego. Stanowi ona wyłącznie rekompensatę dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Ponadto, beneficjentem dotacji nie jest wnioskodawca tylko Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, o którym mowa w art. 21 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych realizujący zadanie publiczne w postaci rekompensaty dla podatnika, natomiast dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
Za wnioskiem sformułowanym przez organ podatkowy przemawia także to, że środki z dotacji przekazane na konto beneficjenta nie uzyskują przymiotu wartości prywatnej, co stwarzałoby możliwość swobodnego nimi dysponowania. Mają one nadal charakter publiczny i w konsekwencji można je wykorzystać jedynie w sposób ściśle określony przez dotującego. Beneficjent nie włada bowiem dotacją, jak właściciel, bez ograniczeń - wręcz przeciwnie może ją wykorzystać jedynie w sposób ściśle określony przez dotującego. Także zwrot dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem następuje w drodze decyzji organu administracji, a nie w drodze procesu cywilnego.
W przypadku wskazanej we wniosku pomocy, bez znaczenia natomiast pozostaje, na co przeznaczone zostaną otrzymane środki. Podmiot otrzymujący pomoc/rekompensatę, odmiennie niż w przypadku otrzymanej dotacji, może przeznaczyć otrzymane środki na dowolny cel. Otrzymane środki stają się środkami prywatnymi tego podmiotu.
Oprócz tego, sam ustawodawca posługując się pojęciem "rekompensaty", jednoznacznie wskazuje, że otrzymana przez podatnika na jego wniosek kwota stanowi zrównoważenie lub wyrównanie braku, niedoboru lub ujemnego charakteru czegoś, co samo w sobie wyklucza objęcie jej definicją dotacji. Jeśli ustawodawca posługuje się pojęciem "rekompensaty", a nie pojęciem "dotacja" należy przyjąć, że czyni to w sposób racjonalny. Brak określenia omawianej kwoty pojęciem "dotacja" stanowi dodatkowy argument przemawiający za wykluczeniem stosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, w opisanym przypadku.
Płatności zaliczkowe w ramach dofinansowania udzielonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej beneficjent powinien ująć w przychodach podatkowych w momencie ich otrzymania. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 grudnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.574.2024.1.JKU.
Z wniosku o interpretację wynika, że spółka z o.o. zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA) działającą z upoważnienia Komisji Europejskiej umowę o udzielenie dofinansowania (zwanego dalej też dotacją). Umowa dotyczy projektu pod nazwą A.
Poza spółką, która jest beneficjentem dofinansowania, w umowie wskazani są również inni beneficjenci. Umowa określa też koordynatora - podmiot z Grecji. Spółka, dodatkowo, jest stroną umowy konsorcjum zawartej z pozostałymi beneficjentami.
Dofinansowanie przyznawane jest na koszty zryczałtowane, tj. według wcześniej ustalonych wartości poszczególnych kosztów/wydatków (kosztów kwalifikowanych). Spółka otrzymuje środki po spełnieniu określonych warunków: poniesieniu wydatków/kosztów, odpowiednim ich udokumentowaniu lub po spełnieniu warunków dotyczących wypłaty zaliczki.
Płatności mają być dokonywane w ramach:
Zgodnie z zawartą umową płatności zaliczkowe pozostają własnością UE do czasu płatności końcowej. Płatność końcowa uzależniona jest od zatwierdzenia końcowego sprawozdania okresowego i dokonywana jest zgodnie z harmonogramem. Spółka może być zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków w przypadku nienależnie pobranych kwot lub naruszenia innych postanowień umowy.
W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym spółka zadała pytanie, czy otrzymana przez nią dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych? Jeżeli tak, w jakim momencie należy rozpoznać przychód zwolniony z opodatkowania CIT w przypadku otrzymania zaliczki na dotację?
Organ podatkowy stwierdził, że otrzymana przez spółkę dotacja będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updof. Wskazał, że zwolnienie to ma zastosowanie, gdy wsparcie:
W uzasadnieniu swojego stanowiska przeprowadził analizę przepisów i doszedł do wniosku, że otrzymane przez spółkę środki finansowe pochodzą z programów ramowych badań Unii Europejskiej. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez spółkę dotacja będzie wolna od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 updof.
Odnosząc się natomiast do wątpliwości, w jakim momencie należy rozpoznać przychód zwolniony z opodatkowania CIT w przypadku otrzymania zaliczki na dotację, organ podatkowy odpowiedział, że w związku z wypłatą zaliczki na dotację, spółka jest zobowiązana do rozpoznania przychodu zwolnionego z CIT w dacie jej otrzymania. Uzasadniając swoje stanowisko, stwierdził m.in.: "Przysporzenie, które Państwo otrzymują ma charakter definitywny. Jak wynika z wniosku, wypłaty z UE nie mają charakteru zwrotnego, jak ma to miejsce chociażby w przypadku pożyczek czy kredytów. Korzystają Państwo z otrzymanych pieniędzy jak właściciel, finansując wydatki ponoszone na koszty kwalifikowane zgodnie z umową z UE. Tak więc, formalna własność środków przez UE do czasu płatności końcowej nie ma znaczenia, skoro płatność zaliczkowa jest wypłacana Państwu, jak wynika z wniosku »po spełnieniu warunków dotyczących wypłaty zaliczki«".
Dofinansowanie otrzymane przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą przeznaczone na wynagrodzenie tej osoby w części:
|
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 marca 2025 r., nr 0115-KDIT3.4011.884.2024.3.AD.
Wniosek o interpretację złożyła osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie szkoleń i doradztwa. Ma zamiar zawrzeć z województwem reprezentowanym przez urząd marszałkowski umowę o dofinansowanie projektu. Źródłem finansowania tej pomocy będą środki europejskie (z Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz dotacja celowa z budżetu państwa. Wnioskodawca będzie zaangażowany w realizację projektu. Wynagrodzenia osób realizujących projekt, w tym jego, zostaną wypłacone w oparciu o noty księgowe.
Wnioskodawca zadał trzy pytania dotyczące skutków podatkowych otrzymania dotacji ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.
Organ podatkowy udzielił następujących odpowiedzi.
1) Czy dofinansowanie w części przeznaczonej na wynagrodzenie wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 129 updof?
Z art. 14 ust. 2 pkt 2 updof wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
Przy czym, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 129 updof, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 36 updof. Z kolei w myśl art. 21 ust. 36 updof zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 136 updof, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Jednakże z art. 21 ust. 32 updof wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 updof, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1 updof.
Organ podatkowy powołując się na treść ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), wyjaśnił, że obsługę bankową płatności na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Zatem, dofinansowanie otrzymane przez wnioskodawcę rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej, dokumentującej jego pracę w projekcie w części:
2) Czy wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczonej na finansowanie działalności podstawowej, można rozpoznać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów?
Jeżeli wydatki zostały poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (tj. spełniają warunki zasadności, związku z działalnością i nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 updof), wówczas stanowią one koszty uzyskania przychodu, ale wyłącznie w części sfinansowanej ze środków uzyskanych z dotacji celowej podlegającej opodatkowaniu. W pozostałej części, wydatki sfinansowane z przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 updof nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, z uwagi na wyłączenie wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 56 updof.
3) Czy wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania, powstałej po zrealizowaniu projektu w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania, na konto prywatne wnioskodawcy będzie rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu?
Jeżeli dofinansowanie zostanie wydatkowane zgodnie z projektem, wówczas otrzymane środki stanowią przychód podatkowy w momencie otrzymania (w części sfinansowanej z dotacji celowej przeznaczonej, zgodnie z odrębnymi przepisami na wynagrodzenie przedsiębiorcy będzie to przychód podlegający opodatkowaniu, natomiast w części pochodzącej ze środków europejskich - przychód zwolniony z opodatkowania). Późniejsze przekazanie nadwyżki otrzymanych środków powstałej w wyniku poniesienia mniejszych rzeczywistych wydatków z tytułu kosztów pośrednich niż kwota otrzymanego dofinansowania, na konto prywatne wnioskodawcy pozostaje bez znaczenia.
Od 1 stycznia 2024 r. podatnik może nie stosować zwolnienia dla dotacji z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Wówczas kwoty dotacji będą podlegać opodatkowaniu, a pokryte nimi wydatki i koszty (w tym odpisy amortyzacyjne) będą kosztami uzyskania przychodów. W takim przypadku przepisy art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 updof nie znajdą zastosowania. Tak wynika z art. 21 ust. 42a updof.
Warunkiem formalnym takiego sposobu rozliczenia dotacji jest to, by podatnik - do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał (określonego w art. 45 ust. 1 updof, czyli do 30 kwietnia następnego roku podatkowego) - złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof, w odniesieniu do dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Otrzymane przez spółkę dofinansowanie w ramach programu "Cyfrowa Europa" stanowi przychód podatkowy, który korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updop. |
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 grudnia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.575.2024.1.MBD.
Spółka akcyjna zawarła z Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską umowę o udzielenie dotacji. Dotacja przyznawana jest w ramach programu "Cyfrowa Europa". Środki otrzymane przez spółkę pochodzą z Komisji Europejskiej.
W efekcie prowadzonych prac rozwojowych powstać ma wartość niematerialna i prawna. W praktyce dofinansowanie pokrywać ma zarówno wytworzenie wartości niematerialnej i prawnej, jak również inne wydatki/koszty.
Spółka zwróciła się do organu podatkowego o zajęcie stanowiska m.in. w sprawie zwolnienia przedmiotowej dotacji od podatku CIT. Jej zdaniem otrzymana dotacja będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updop. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Natomiast nie znajdzie tu zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 21 updop. Zgodnie z nim wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 14a updop, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m updop. Zwolnienie to mogłoby znaleźć zastosowanie w przedstawionej sytuacji, jednakże zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 updop, ma szerszy zakres, tj. nie obejmuje wyłącznie zakupu i wytworzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, ale i również dochody (dofinansowania) przeznaczone na inne wydatki/koszty.
Organ podatkowy potwierdził, że otrzymana przez spółkę dotacja stanowi przychód podatkowy, który korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updop.
|