Okres świąteczno-noworoczny, to czas szczególny również u przedsiębiorców, którzy chcą zapewnić miłą atmosferę w pracy i w relacjach z pracownikami oraz kontrahentami. Aby uzyskać taki cel, ponoszą "okolicznościowe" koszty, np. na zakup ozdób świątecznych, organizację "służbowej wigilii", czy też zakup upominków. Mogą pojawić się jednak wątpliwości, czy tego rodzaju wydatki są kosztem uzyskania przychodów.
Z ogólnej definicji takich kosztów wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop.
W świetle tej definicji związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku, mając jednocześnie na uwadze, że powinny to być wydatki/koszty racjonalne i gospodarczo uzasadnione.
Powszechnie przyjmuje się, że wydatki na rzecz pracowników poniesione na zorganizowanie spotkania okolicznościowego, np. z okazji zbliżających się świąt, mającego na celu podtrzymanie dobrych relacji w zespole, integrowanie załogi, można zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1 września 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.180.2019.10.S/JF stwierdził, że takie wydatki mieszczą się w tzw. kosztach pracowniczych. Obejmują one przede wszystkim wynagrodzenia, wszelkiego rodzaju nagrody, premie czy wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Zalicza się do nich również wydatki mające na celu integrację załogi, np. poprzez organizację spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w następstwie wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy. W konsekwencji organ podatkowy uznał, że wydatki związane z uczestnictwem pracownika w takiej imprezie mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Zwróć uwagę!
Jeśli charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów, to koszt zorganizowania takiego spotkania można uznać za koszt uzyskania przychodów. |
Natomiast koszty uczestnictwa kontrahentów w spotkaniach okolicznościowych postrzegane są jako koszty reprezentacji, gdyż uznaje się, że ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich. A takie koszty zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Na podstawie tych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 11 września 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.346.2023.2.JG argumentował, że umowa współpracy zakłada równorzędność i niezależność podmiotów, co stwarza warunki do przyjęcia założenia, iż jeden podmiot chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiego, w celu ułatwienia wzajemnej współpracy. Stąd stwierdził, że spółka nie będzie uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na integrację oraz organizację spotkań wigilijnych na rzecz podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i współpracujących ze spółką na podstawie umów świadczenia usług w tzw. systemie B2B. Wydatki te stanowią bowiem wydatki na reprezentację, a ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich, niebędących pracownikami wnioskodawcy. Zatem, wydatki te są wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Zwróć uwagę!
Przedsiębiorcy nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów wydatków na spotkania okolicznościowe w części przypadającej na zaproszonych kontrahentów. |
W przypadku zakupu prezentów przekazywanych kontrahentom na okoliczność np. świąt sprawa nie jest już taka oczywista. Jeśli upominki są opatrzone logo firmy, a ich przekazanie ma na celu promowanie firmy oraz jej produktów, zwiększenie rozpoznawalności firmy, to można uznać, że poniesione w związku z tym koszty nie noszą cech kosztów reprezentacji i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako szeroko rozumiane koszty marketingu.
Zwróć uwagę!
Wydatki na gadżety opatrzone firmowym logo, takie jak np. długopisy, kalendarze, notesy, broszury, ulotki, kubki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. |
Inaczej należy postrzegać produkty typu słodycze czy inne artykuły spożywcze przekazywane kontrahentom w formie prezentów. Koszty tego rodzaju poniesione na rzecz kontrahentów mają charakter reprezentacyjny. Są wydatkami, których dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentem, co przesądza o ich wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW.
Poza wszelkimi wątpliwościami pozostają wydatki na alkohol wręczany kontrahentom. Nie przyczyniają się one do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, nie stanowią więc kosztów uzyskania przychodów. W tym zakresie organ podatkowy w wymienionej interpretacji wskazał również na treść art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151), który nakazuje przeciwdziałać alkoholizmowi poprzez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu.
Do kosztów uzyskania przychodów można zakwalifikować wydatki na przygotowanie paczek świątecznych dla pracowników oraz ich dzieci, sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Takie świadczenia mogą zmotywować pracowników do wydajniejszej pracy, wzmocnić więzi pracowników z pracodawcą, poprawić atmosferę w pracy itp., co sprzyja dobremu funkcjonowaniu firmy i pośrednio może się przyczynić do wzrostu jej przychodów.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 42 updof i art. 16 ust. 1 pkt 45 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, z nieistotnymi tu wyjątkami.
Przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - Dz. U. z 2023 r. poz. 998 ze zm.). Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.
Zwróć uwagę!
Jeśli paczki świąteczne zostały sfinansowane ze środków ZFŚS, to wydatki na ich zakup nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. |
|