Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS - wybrane ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Świadczenia na rzecz pracowników finansowane z ZFŚS - wybrane problemy

Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (329) z dnia 1.09.2012

Finansowaniem z ZFŚS objęta jest m.in. działalność socjalna pracodawcy określona w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 592 ze zm.). Działalność ta obejmuje usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń powinno być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z wymienionego funduszu, czyli od tzw. kryterium socjalnego.

Aby przekazane pracownikowi świadczenie sfinansowane z ZFŚS mogło korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) świadczenie powinno być wynikiem działalności socjalnej określonej w przepisach o ZFŚS,

2) świadczenie powinno być sfinansowane w całości ze środków ZFŚS,

3) łączna wartość świadczeń socjalnych sfinansowanych z ZFŚS lub funduszy związków zawodowych nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 380 zł (nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu).

Ustawodawca zastrzegł jednocześnie, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Tego rodzaju świadczenia podlegają opodatkowaniu bez względu na ich wartość.

Świadczenia sfinansowane ze środków ZFŚS nie podlegają oskładkowaniu. Wynika to z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 ze zm.) i art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).

Pytania i odpowiedzi

1) Czy karnety na basen przekazywane pracownikom należy uznać za "inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi"?

Karnet nie podlega wymianie na usługę lub towar, lecz umożliwia skorzystanie z określonego świadczenia. Nie można go więc utożsamiać z bonem, talonem lub innym znakiem, uprawniającym do wymiany na towary lub usługi. Karnet na basen należy uznać za świadczenie rzeczowe, które po spełnieniu warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof korzysta ze zwolnienia od podatku.

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 lipca 2011 r., nr IPPB2/415-576/11-2/AS.

2) Czy świadczenie urlopowe podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu?

Na podstawie art. 3 ust. 3 powołanej ustawy o ZFŚS, pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć ZFŚS lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe. Przy czym takiego wyboru nie mają pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Podmioty te tworzą Fundusz, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof jest sfinansowanie w całości świadczenia z ZFŚS. Świadczenie urlopowe nie jest finansowane ze środków ZFŚS, w związku z tym podlega opodatkowaniu.

Natomiast świadczenie urlopowe wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS, do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie jest wyłączone z oskładkowania. Tak wynika z § 2 ust. 1 pkt 21 powołanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. oraz art. 3 ust. 6 ustawy o ZFŚS i art. 81 ust. 1 powołanej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

3) Czy świadczenia finansowane z ZFŚS, w wysokości 380 zł korzystają ze zwolnienia od podatku u każdego pracodawcy, w sytuacji gdy pracownik jest zatrudniony u kilku pracodawców? Jeżeli nie, to czy pracownik powinien złożyć pracodawcy oświadczenie o wysokości świadczeń otrzymanych w innym zakładzie pracy?

W sytuacji gdy pracownik otrzymał w danym roku od kilku zakładów pracy świadczenia z ZFŚS wolne od podatku, może się okazać, że ich suma przekracza ustawowy limit 380 zł. Wówczas nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu. Limit rocznego zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof dotyczący świadczeń sfinansowanych z ZFŚS oraz funduszy związków zawodowych jest jeden bez względu na ilość źródeł, z jakich podatnik je otrzymuje.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest uregulowań nakazujących pracodawcom wymianę między sobą informacji o wysokości świadczeń przyznanych pracownikom z ZFŚS. Także pracownik nie ma obowiązku informowania pracodawcy przyznającego określone świadczenie o wartości świadczeń przyznanych mu przez drugiego pracodawcę.

Może więc wystąpić taka sytuacja, że informacje roczne (PIT-11 i PIT-8C) sporządzane przez zakłady pracy i związki zawodowe nie będą odzwierciedlać rzeczywistej wysokości przychodów podlegających opodatkowaniu. Wówczas to pracownik obowiązany jest do samodzielnego ustalenia wartości świadczenia podlegającego opodatkowaniu, wykazania go w zeznaniu rocznym i opodatkowania podatkiem dochodowym.

4) Zamierzam przekazać pracownikom sfinansowane z ZFŚS tzw. karty przedpłacone. Pracownicy będą mogli dokonywać nimi płatności w określonych sklepach. Czy wartość tych świadczeń może korzystać ze zwolnienia od podatku, czy też należy je uznać za niepodlegające zwolnieniu bony lub talony?

Karta przedpłacona to swoisty rodzaj karty płatniczej. Rolą tych kart jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych w celu regulowania zobowiązań, np. w placówkach handlowych. Kartę tę należy uznać za świadczenie pieniężne. Nie należy jej zrównywać z bonami czy talonami.

Świadczenie w postaci kart przedpłaconych stanowi przychód ze stosunku pracy. Przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku na zasadach przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Podobnie uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2012 r., nr ITPB2/415-1090/11/MM.

5) Czy świadczenie polegające na wykupieniu ze środków ZFŚS wycieczki na rzecz pracownika korzysta ze zwolnienia od podatku?

Naszym zdaniem, zarówno świadczenie polegające na wykupieniu wycieczki, jak i jej dofinansowaniu, sfinansowane ze środków ZFŚS, należy traktować jako świadczenie socjalne, które w granicach obowiązującego limitu i po spełnieniu pozostałych przesłanek przewidzianych dla jego zastosowania korzysta ze zwolnienia od podatku.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof nie ma znaczenia, czy wycieczkę zakupił pracodawca, czy też nabywcami wycieczki są bezpośrednio pracownicy, a pracodawca zrefundował im poniesione koszty z tego tytułu ze środków ZFŚS.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.