Zajmujemy się wymianą opon samochodowych. Czy wydatki na zakup kawy, herbaty, mleczka do kawy dla klientów czekających na wykonanie usługi możemy uznać za koszty uzyskania przychodów?
Wydatki na drobny poczęstunek dla klientów oczekujących na wykonanie usługi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów zależy od zaistnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem danego wydatku a prowadzoną działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanymi w jej następstwie przychodami, który to warunek wynika z art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop. Zgodnie z treścią wymienionych przepisów, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Stąd wynika, iż koszty reprezentacji zostały bezpośrednio wykluczone z katalogu kosztów zaliczanych w świetle przepisów podatkowych do kosztów uzyskania przychodów. Problem jest w tym, że prawo podatkowe nie definiuje pojęcia reprezentacja. Do niedawna zarówno organy podatkowe przyjmowały, że przez "reprezentację" rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2011 r., nr IPPB1/415-1025/10-4/ES uznał, że wydatki na rzecz pracowników i kontrahentów, obejmujące w szczególności zakup wody, kawy, herbaty itp., nie noszą znamion reprezentacji, są zwyczajowo przyjęte i nie mają charakteru okazałości, a zatem mogą zostać zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.
W ostatnim czasie doszło jednak do wydania przez sądy administracyjne odmiennych interpretacji przepisów ustaw o podatku dochodowym w zakresie kryteriów kwalifikujących wydatki do kosztów reprezentacji. Pod wpływem tych orzeczeń organy podatkowe również twierdzą, że dla oceny wydatków o charakterze reprezentacyjnym nie ma znaczenia, czy mają one cechy okazałości i wystawności. Uwypuklają natomiast aspekt kształtowania wizerunku przedsiębiorcy. O zmianie poglądów w tej kwestii pisaliśmy w Przeglądzie Podatku Dochodowego nr 22 z 2011 r. w artykule pt. "Reprezentacja to nie zawsze okazałość i wytworność".
Wykorzystując argumenty nowej linii interpretacyjnej, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 maja 2012 r., nr IPPB5/423-165/12-2/JC odniósł się do pytania podatnika: czy wydatki na drobny poczęstunek (drobne artykuły spożywcze, kawa, herbata, mleczko, woda, napoje niealkoholowe) dla kontrahentów i klientów spółka może traktować jako koszty zwykłego działania przedsiębiorstwa i potraktować je jako koszty uzyskania przychodu względem podatku dochodowego od osób prawnych?
Sprawa dotyczy podatnika, który prowadzi autoryzowany salon i serwis samochodów. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów artykułów spożywczych dla potrzeb sekretariatu, salonu i serwisu, tj. kawy, herbaty, śmietanki do kawy, napojów niealkoholowych, słodyczy, m.in. paluszków, ciastek, cukierków. Artykuły te są podawane do konsumpcji kontrahentom podczas spotkań biznesowych, a także dostępne są dla klientów w poczekalni serwisu lub salonu spółki.
Prezentując własne stanowisko, podatnik wskazał, że przedmiotowe wydatki nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Zatem może zaliczyć te wydatki jako ogólne koszty funkcjonowania firmy do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 updop. Organ podatkowy uznał to stanowisko za prawidłowe.
Organ ten wyjaśnił, że w odniesieniu do działalności gospodarczej, reprezentacja powinna być rozumiana jako działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, i które mają na celu kształtowanie oraz utrwalanie korzystnego, pozytywnego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, wręczanie upominków. Zatem reprezentacja nie musi odnosić się wyłącznie do okazałości, wystawności, a odnosi się do dobrego reprezentowania firmy. W konsekwencji o reprezentacji należy mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, tj. w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do stworzenia:
Stwierdził, że nie ma potrzeby odwoływania się do nieokreślonych, niesprecyzowanych, ogólnikowo określonych jako powszechne, norm czy też zwyczajów przyjętych w tzw. obrocie gospodarczym, skoro nie są to podatkowe przesłanki kwalifikacji ponoszonych wydatków. W ten sposób krytycznie odniósł się do argumentu podatnika, który stwierdził, że drobny poczęstunek mieści się w kategorii zwyczajowo przyjętej, a to świadczy o tym, że nie należy do kosztów reprezentacji.
Odnosząc się wprost do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organ podatkowy stwierdził, że poniesione przez wnioskodawcę wydatki nie mieszczą się w negatywnym katalogu kosztów podatkowych i mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 updop. Przy czym, to na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami.
W naszej ocenie, wydatków ponoszonych przez zakłady usługowe na drobny poczęstunek dla klientów nie powinno się rozpatrywać w kategorii kosztów reprezentacji. Są to bowiem wydatki wkalkulowane w koszty zasadniczej usługi, za którą płaci klient. Wobec tego ponoszone są w celu uzyskania przychodów. Nie ma więc wątpliwości, że stanowią one koszty podatkowe.
|