Firma, która nie zapłaciła kilku faktur, zaprzestała działalności. Posiadam nakaz zapłaty, ale nie mogę skorzystać z ulgi na złe długi. Czy jest jakaś inna możliwość pomniejszenia dochodu o te nieuiszczone kwoty?
Alternatywą dla ulgi na złe długi jest możliwość zaliczenia nieściągalnych wierzytelności do kosztów podatkowych, poprzedzona utworzeniem odpisu aktualizującego.
Instrumentem umożliwiającym wierzycielowi dokonanie korekty podatku w razie nieuregulowania płatności przez kontrahenta jest tzw. ulga na złe długi, uregulowana w art. 26i ustawy o pdof.
Jej zastosowanie jest jednak możliwe tylko wówczas, gdy kontrahent na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, a wierzytelność - do dnia złożenia zeznania rocznego - pozostanie nieuregulowana i nie zostanie zbyta. W opisanym przypadku z ulgi tej skorzystać nie można.
Jednak w treści art. 23 ust. 1 pkt 20 ustawy o pdof ustawodawca wskazał, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, z wyjątkiem wierzytelności lub ich części, które uprzednio zostały zarachowane jako przychody należne z działalności gospodarczej i których nieściągalność została udokumentowana.
Dla udokumentowania nieściągalności wierzytelności podatnik powinien posiadać jeden z poniższych dokumentów (art. 23 ust. 2 ustawy o pdof):
Biorąc pod uwagę, że kontrahent Czytelnika zakończył działalność gospodarczą, w grę wchodzi uzyskanie postanowienia o nieściągalności bądź sporządzenie protokołu. Ta druga możliwość zarezerwowana jest dla dłużnych kwot o stosunkowo niskiej wartości.
Do czasu uznania wierzytelności za nieściągalną Czytelnik może utworzyć odpis aktualizujący jej wartość i zakwalifikować go do kosztów podatkowych (art. 23 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdof). Wykreślenie dłużnika z CEIDG lub postawienie w stan likwidacji stanowi przesłankę uprawdopodobniającą nieściągalność wierzytelności. Należy podkreślić, że możliwość rozliczenia odpisu aktualizującego w rachunku podatkowym dotyczy także przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, których przepisy prawa bilansowego nie dotyczą.
|