Kilka lat prowadziłam własną firmę. Zajmowałam się kateringiem dietetycznym. Niestety muszę podjąć decyzję o jej zamknięciu.
1) Jakich formalności muszę dopełnić w CEIDG? Kiedy złożyć wniosek: przed ostatecznym zamknięciem firmy czy dopiero gdy faktycznie przestanę ją prowadzić?
Wniosek o wykreślenie działalności gospodarczej (na formularzu CEIDG-1) należy złożyć w sytuacji, gdy przedsiębiorca faktycznie zakończył już prowadzenie działalności. W sekcji 13 formularza CEIDG-1 trzeba określić ostatni dzień prowadzenia działalności. Data ta nie może być późniejsza niż data złożenia wniosku.
W sekcji 13 określa się również przyczynę zaprzestania prowadzenia działalności. Jednakże dotyczy ona jedynie sytuacji, w której taką przyczyną jest niepodjęcie działalności lub nastąpiło przekształcenie jednoosobowej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową. "Nie podjęto działalności" zaznacza się, jeśli faktycznie nie podjęto działalności gospodarczej, pomimo dokonania wpisu. Czytelniczka prowadziła firmę wiele lat, nie przekształca również firmy w inną formę prawną, dlatego tych pól nie musi wypełniać.
Przepisy dotyczące dokonywania wpisów w CEIDG obecnie nie określają terminu, w jakim należy poinformować CEIDG o zaprzestaniu prowadzenia działalności. Jest to bowiem dana informacyjna, a nie ewidencyjna. Wniosek o wykreślenie firmy z CEIDG można złożyć w dowolnym terminie, zgłoszenie powinno jednak odpowiadać stanowi faktycznemu. Należy pamiętać, iż przedsiębiorca musi dochować innych terminów w związku z zamknięciem firmy, dlatego ważne jest zgłoszenie likwidacji firmy.
Termin wykreślenia z CEIDG zależy od tego, w jaki sposób został złożony wniosek. Wykreślenie następuje najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu:
Informacja o wykreśleniu firmy z CEIDG zostaje automatycznie przesłana do urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Jeżeli do prowadzenia działalności potrzebne były zezwolenia, pozwolenia lub koncesje, informację o wykreśleniu firmy z ewidencji dostanie także urząd, który prowadzi rejestr tego rodzaju działalności.
2) Jakie dokumenty powinienem złożyć do ZUS w związku z likwidacją firmy oraz w jaki sposób będę musiał rozliczyć składki ubezpieczeniowe za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej?
Przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą nie musi na tę okoliczność samodzielnie składać w ZUS wyrejestrowania płatnika składek na formularzu ZUS ZWPA (dokument ten sporządzi za niego ZUS na podstawie danych otrzymanych z CEIDG). Nie zwalnia go to jednak z obowiązku złożenia w ZUS dokumentu wyrejestrowującego z ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnego. Dokonuje się tego, sporządzając i przekazując do organu rentowego formularz ZUS ZWUA. Oprócz danych identyfikacyjnych podaje się w nim również m.in. datę wyrejestrowania (tj. dzień, od którego przedsiębiorca nie prowadzi już działalności i tym samym nie podlega ubezpieczeniom w ZUS) oraz kod przyczyny wyrejestrowania - w przypadku likwidacji działalności gospodarczej trzeba podać kod 100 (oznacza on ustanie tytułu do ubezpieczeń/ubezpieczenia).
Jeśli przedsiębiorca zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny, powinien też przekazać do ZUS wyrejestrowanie tych osób z tego ubezpieczenia (na druku ZUS ZCNA). Na przekazanie do ZUS druków wyrejestrowujących przedsiębiorca ma 7 dni, licząc od momentu likwidacji firmy. Likwidując działalność gospodarczą, przedsiębiorca może też złożyć omówione druki wyrejestrowujące wraz z wnioskiem CEIDG-1.
W przypadku likwidacji działalności gospodarczej przedsiębiorca ma obowiązek przekazać do ZUS dokumenty rozliczeniowe z naliczonymi składkami za ten miesiąc. Składki na ubezpieczenia społeczne za ostatni miesiąc prowadzenia firmy przedsiębiorca nalicza za taki miesiąc od zadeklarowanej podstawy wymiaru, nie niższej niż obowiązujące go minimum, tj.:
Jeśli przedsiębiorca zlikwidował firmę w trakcie miesiąca, to może wtedy zmniejszyć obowiązującą go najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, dzieląc ją przez liczbę dni kalendarzowych miesiąca, w którym zlikwidował firmę i mnożąc przez liczbę dni podlegania ubezpieczeniom w tym miesiącu (przykład).
Natomiast od pełnej podstawy, ustalonej zgodnie z formą opodatkowania firmowych przychodów/dochodów, przedsiębiorca nalicza i opłaca składkę na ubezpieczenie zdrowotne nawet wtedy, gdy z powodu likwidacji firmy prowadził ją tylko przez część miesiąca.
Składki ubezpieczeniowe za ostatni miesiąc prowadzenia firmy Czytelnik powinien opłacić w terminie obowiązującym go do tej pory (tu: do 20. dnia następnego miesiąca). Przepisy ubezpieczeniowe nie przewidują bowiem odrębnego terminu płatności składek w razie likwidacji firmy. W tym samym terminie powinien też przekazać do ZUS deklarację rozliczeniową ZUS DRA.
Przykład Pan Adam w wieku 41 lat zamierza z dniem 5 maja 2025 r. zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą (będzie to ostatni dzień prowadzenia firmy). Obowiązującą go najniższą podstawą wymiaru składek społecznych jest 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Za maj 2025 r. powinien opłacić za siebie składki społeczne naliczone od podstawy wymiaru nie niższej niż 839,32 zł ustalonej w następujący sposób: 5.203,80 zł : 31 dni maja × 5 dni podlegania ubezpieczeniom w maju. Pan Adam nie ma ukończonych 60 lat, więc od tej samej podstawy (czyli od kwoty 839,32 zł) powinien opłacić za siebie składki na FP i FS. |
|