Jednostka jest w trakcie likwidacji. W 2018 r. został w niej powołany i zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych inspektor ochrony danych. Czy należy zgłosić odwołanie inspektora do PUODO? Jeśli tak, to kto powinien tego dokonać?
Podmiot, który wyznaczył inspektora, ma obowiązek zawiadomić Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o jego powołaniu w terminie 14 dni od dnia wyznaczenia, wskazując imię, nazwisko oraz adres poczty elektronicznej lub numer telefonu inspektora. Jest również zobowiązany zawiadamiać Prezesa Urzędu o każdej zmianie danych dotyczących inspektora oraz o jego odwołaniu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany lub odwołania. Tak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781). Z tych przepisów jednoznacznie wynika, iż powiadomienia Prezesa UODO o odwołaniu dotychczasowego inspektora ochrony danych powinien dokonać podmiot, który go wyznaczył. W przypadku gdyby o fakcie odwołania inspektora, w związku z likwidacją jednostki nie powiadomiono PUODO, to takiego powiadomienia może dokonać podmiot, który jest następcą prawnym zlikwidowanego podmiotu, a zatem przejął prawa i obowiązki likwidowanego podmiotu, wstępując tym samym w jego prawa.
Aby zawiadomienie o odwołaniu inspektora było skuteczne, musi być dokonane w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Należy je przesłać, wykorzystując w tym celu jedną z dostępnych usług znajdujących się na stronie portalu biznes.gov.pl. Skutecznie dostarczone do UODO zawiadomienia są potwierdzane Urzędowym Poświadczeniem Przedłożenia (generowanym przez biznes.gov.pl w postaci pliku UPP.xml) oraz informacją potwierdzającą wysyłaną automatycznie na adres e-mail podany przy zakładaniu konta.
Prezes UODO na stronie urzędu www.uodo.gov.pl w zakładce "Wyznaczenie i status IOD" informuje o obowiązku zgłoszenia odwołania IOD na przykładzie likwidowanego gimnazjum (patrz ramka).
IOD w zlikwidowanym gimnazjum Na przykładzie gimnazjów wskazać można, że obowiązku zawiadomienia o odwołaniu IOD powinna była zatem dokonać placówka, która została zlikwidowana na mocy tzw. reformy systemu edukacji (...). Należy wziąć pod uwagę także, czy gimnazjum zostało przekształcone w szkołę podstawową, czy zostało włączone do szkoły podstawowej (...) Zatem w przypadku, gdy gimnazjum nie zawiadomiło o odwołaniu IOD, za wysłanie takiego zawiadomienia IOD odpowiedzialny jest ten podmiot, który jest następcą prawnym zlikwidowanego gimnazjum. źródło www.uodo.gov.pl |
|