Na rozpoczęcie działalności gospodarczej (zasady ogólne, podatkowa księga przychodów i rozchodów) uzyskałam dotację z urzędu pracy, która korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o pdof. Za pieniądze z tej dotacji zakupiłam różne składniki majątku firmowego o wartości od 50 zł do 10.000 zł. Żadnej z zakupionych z tych środków rzeczy nie sprzedałam. Teraz likwiduję działalność gospodarczą. Co powinnam ująć w spisie z natury na dzień likwidacji? Ile podatku zapłacę od remanentu likwidacyjnego?
Odpowiadając na pytanie Czytelniczki przede wszystkim należy wskazać, że źródło finansowania składników majątku nabywanych na potrzeby działalności gospodarczej nie ma znaczenia w kwestii objęcia ich sporządzanymi na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisem z natury (nazywanym popularnie remanentem) oraz wykazem składników majątku pozostałych na ten dzień.
Obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisu z natury nakłada na podatnika § 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Jest on podatnikowi niezbędny do ustalania dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje bowiem, że podatnik prowadzący podatkową księgę oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. Aby obliczyć dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, niezbędne jest zatem sporządzenie remanentu na ten dzień.
Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady.
Jednak wartość tzw. remanentu likwidacyjnego, począwszy od 2011 r. nie jest już opodatkowana. Ponadto ustawa o pdof ani rozporządzenie w sprawie prowadzenia księgi podatkowej nie przewidują, że powinien on obejmować rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, będące wyposażeniem lub środkami trwałymi. Te składniki podatnik zobowiązany jest ująć w wykazie, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji podatnik prowadzący działalność indywidualnie powinien ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.
Remanent sporządzany na dzień likwidacji nie podlega opodatkowaniu.
Jednocześnie ustawodawca postanowił, że gdy składniki firmowego majątku objęte wskazanym wykazem podatnik przeznaczy po likwidacji działalności na potrzeby osobiste lub przekaże je w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, taka operacja w podatku dochodowym pozostaje neutralna. Dopiero ich odpłatne zbycie, i to w ściśle określonych okolicznościach, będzie skutkowało powstaniem przychodu. Odpłatne zbycie środków trwałych po likwidacji firmy, z wyjątkami nieistotnymi w omawianym stanie faktycznym, generuje opodatkowany przychód z działalności gospodarczej, gdy do zbycia tych składników majątku dochodzi przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof).
|