W działalności gospodarczej, którą zamierzam zlikwidować z końcem listopada br., korzystam z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jakie składniki majątku firmy powinienem ująć w remanencie sporządzanym na dzień likwidacji? Czy to jedyny spis, jaki powinienem sporządzić na tę okoliczność?
Przedsiębiorcy korzystający w prowadzeniu działalności gospodarczej z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na dzień likwidacji działalności sporządzają przede wszystkim spis z natury, nazywany popularnie remanentem. W spisie tym podatnik zobowiązany jest ująć pozostałe na dzień likwidacji towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpadki, a w razie likwidacji działalności gospodarczej - również wyposażenie (art. 20 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym… - Dz. U. z 1998 r. nr 144, poz. 930 ze zm.).
Remanent likwidacyjny nie jest jedynym dokumentem, do sporządzenia którego zobowiązany jest w razie likwidacji działalności gospodarczej podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym. Z art. 20 ust. 6 powołanej ustawy wynika bowiem, że oprócz omówionego spisu z natury, na dzień likwidacji działalności gospodarczej musi sporządzić wykaz składników majątku, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. Wykaz ten powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę jego nabycia, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych, wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
|