Prowadzę sklep internetowy, w którym sprzedaję meble ogrodowe. Ostatnio jeden z klientów, który dokonał zakupu jako przedsiębiorca, chciał zwrócić zakupiony zestaw mebli. Odmówiłem przyjęcia zwrotu, bowiem przedsiębiorcom prawo do zwrotu nie przysługuje. Nabywca twierdzi, że nie mam racji i straszy mnie sprawą w sądzie. Kto ma rację?
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Tak stanowi art. 27 ust. 1 ustawy o konsumentach (Dz. U. z 2019 r. poz. 134 ze zm.).
Konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Natomiast przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145), prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Zatem jeżeli przedsiębiorca dokonał zakupu związanego z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, to nie jest on traktowany jak konsument i nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet.
Warto w tym miejscu wskazać, że zajdą zmiany w omawianej kwestii. Wprowadza je ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1495). Nowelizacja umożliwi niektórym przedsiębiorcom korzystanie z tzw. ochrony konsumenckiej. Zgodnie z zaproponowanym brzmieniem art. 3855 Kodeksu cywilnego, przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w art. 3851-3853, będą miały zastosowanie do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy będą wynikać, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przepisy zrównujące prawa osób prowadzących działalność gospodarczą z konsumentami zaczną obowiązywać od dnia 1 czerwca 2020 r.
Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu m.in. do umowy:
|
|