Prowadzę własną firmę budowlaną. Czy to prawda, że jeżeli koszt naprawy nie przekracza 600 zł, to przed zawarciem umowy poza lokalem swojej firmy nie muszę przekazywać klientowi na piśmie wszystkich informacji dotyczących mojej firmy i usługi?
Obecnie na mocy przepisów ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827) na sprzedawców i usługodawców nałożono szereg nowych obowiązków informacyjnych, z jakich muszą wywiązywać się względem klienta. Ich zakres w dużej mierze zależy od tego, czy do zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem dochodzi w tradycyjny sposób, czy też na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jeżeli mamy do czynienia z umową wykonania usługi naprawy bądź konserwacji, która zawierana jest poza lokalem przedsiębiorstwa, to przedsiębiorcę obciążają wszystkie obowiązki informacyjne, które określa art. 12 ust. 1 wspomnianej ustawy. Katalog informacji zawartych w tym przepisie jest naprawdę obszerny (patrz ramka). Informacje te muszą być przekazane klientowi na piśmie, bądź jeżeli wyrazi na to zgodę - na innym trwałym nośniku.
Wszystkich określonych tam informacji przedsiębiorca nie musi przekazywać konsumentowi przed zawarciem umowy, jeżeli są spełnione dwa warunki. Po pierwsze, przedmiotem umowy zawieranej na odległość jest wykonanie przez przedsiębiorcę usługi naprawy bądź konserwacji, której koszt wykonania nie przekracza 600 zł. Drugi warunek to konieczność natychmiastowego wykonania zarówno przez przedsiębiorcę, jak i konsumenta swoich zobowiązań, tj. przedsiębiorca dokonuje naprawy, a konsument za nią płaci.
Przed zawarciem takiej umowy przedsiębiorca musi na papierze lub za zgodą konsumenta na innym trwałym nośniku udzielić mu informacji o:
Ponadto musi go poinformować ustnie, jeżeli konsument wyrazi zgodę (a jeśli się na to nie zgodzi, to na papierze lub innym trwałym nośniku), o głównych cechach świadczenia, sposobie i terminie realizacji prawa do odstąpienia od umowy, a także wzorze odstąpienia od umowy oraz o sytuacjach, w których nie przysługuje mu prawo takiego odstąpienia.
Po zawarciu umowy z konsumentem przedsiębiorca musi wydać mu dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, gdzie muszą znaleźć się już wszystkie informacje wymagane w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Przykładowe informacje, jakie musi otrzymać konsument w przypadku umowy zawieranej poza lokalem:
|
|