Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Oznaczanie cenami sprzedawanych towarów
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Oznaczanie cenami sprzedawanych towarów

Gazeta Podatkowa nr 7 (944) z dnia 24.01.2013
Kinga Romas

W myśl obowiązujących przepisów ustawy o cenach towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej winien zostać oznaczony ceną. Co do zasady, obowiązek oznaczania towarów cenami i obowiązek ich uwidaczniania realizowane są poprzez bezpośrednie oznaczanie, wywieszki cenowe umieszczane przy towarach bądź za pomocą cenników.


Jaka cena?

Oznaczanie cenami sprzedawanych towarów

Ceny produktów oferowanych do sprzedaży detalicznej należy uwidaczniać w taki sposób, aby nie budziły one wśród klientów wątpliwości. Obowiązek oznaczania cenami ma również zastosowanie w odniesieniu do towarów wystawionych w miejscu ekspozycji handlowej, takich jak witryna czy gablota. Zasadniczo towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej trzeba oznaczać bezpośrednio na poszczególnych egzemplarzach lub ich pojedynczych opakowaniach. Ponadto towary winny być opatrzone wywieszkami.

Na wywieszkach należy przedstawiać ceny aktualne w momencie oferowania oznaczonych nimi towarów do sprzedaży. Wywieszki muszą być umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą. Należy to zrobić tak, aby kupujący nie miał żadnych wątpliwości co do cen poszczególnych towarów i aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru.

W przypadku wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer obowiązek uwidaczniania cen na wywieszce uznaje się za spełniony w przypadku oznaczenia poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego co do jej aktualnej wysokości. Przedsiębiorca musi w takim przypadku zapewnić stały, bezpośredni dostęp kupujących do tych towarów. Ta sama zasada ma zastosowanie w odniesieniu do książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji.

W sklepach samoobsługowych oprócz stosowania wywieszek sprzedawcy mogą oznaczać sprzedawane produkty za pomocą kodów kreskowych (zamiast bezpośredniego oznaczania ceną każdego egzemplarza). Dotyczy to jednak wyłącznie towarów, których masa lub objętość nie przekracza 5 kilogramów lub 5 litrów. W takim przypadku klient za pomocą czytnika może samodzielnie odczytać cenę takiego towaru.

Warto w tym miejscu wspomnieć, iż do końca br. nie jest wymagane bezpośrednie oznaczanie cenami niektórych towarów, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone oraz w przypadku których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących. Chodzi tutaj w szczególności o:

  • towary o małych gabarytach,
     
  • sadzonki roślin, kwiaty cięte i doniczkowe,
     
  • żywe zwierzęta,
     
  • towary żywnościowe, niepakowane sprzedawane na sztuki,
     
  • towary zwyczajowo oferowane do sprzedaży w większych ilościach, w szczególności cegły czy glazura,
     
  • towary spożywcze, których termin przydatności do spożycia albo data minimalnej trwałości upłynie w ciągu najbliższej doby, licząc od momentu ich wystawienia na sprzedaż,
     
  • towary przeznaczone do sprzedaży, których cena nie przekracza kwoty 5 złotych.


W sklepach samoobsługowych na każde rozpoczęte 400 m2 powierzchni sprzedażowej powinien przypadać co najmniej 1 czytnik.


Cena jednostkowa

W miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług wymagane jest uwidacznianie cen jednostkowych towarów i usług. Cena jednostkowa umieszczana przy towarze na wywieszce bądź w innej formie, dostępnej dla kupującego, powinna obejmować informację o cenie za:

1) 1 litr lub 1 m sześcienny - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości,

2) 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy,

3) 1 metr lub 1 m kwadratowy - dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni,

4) 1 sztukę - dla towarów sprzedawanych na sztuki.

Ponadto w przypadku towarów sprzedawanych według objętości ceny jednostkowe mogą być prezentowane w odniesieniu do 100 mililitrów lub 0,1 litra. W przypadku towarów sprzedawanych według masy cenę jednostkową można uwidaczniać w odniesieniu za 100 gramów albo 100 kilogramów, jeżeli te jednostki są stosowane zwyczajowo i powszechnie dla tych towarów.


Nie jest konieczne uwidocznienie ceny jednostkowej określonego towaru, jeżeli jest ona identyczna z ceną sprzedaży tego towaru.


Obecnie za uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku oznaczania cenami wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość od 1.000 do 5.000 euro.


Planowane zmiany

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz niektórych innych ustaw. Jest on dostępny na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji: www.rcl.gov.pl. Zakłada on zmiany w przepisach, które nakładają na przedsiębiorców obowiązki informacyjne w zakresie cen towarów i usług. Nowe przepisy miałyby nie powodować nadmiernych obciążeń dla przedsiębiorców (głównie tych najmniejszych - mikroprzedsiębiorców). Chodzi tu m.in. o złagodzenie rygoryzmu prawnego w zakresie wskazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach, w tym o cenach jednostkowych. Zaproponowano również odstąpienie od utrzymywania dotychczasowego rozróżniania pomiędzy "oznaczaniem" towaru ceną a "uwidacznianiem" ceny. Oba te pojęcia miałyby zostać zastąpione nowym - "eksponowanie". Eksponowanie cen miałoby również być możliwe w formie elektronicznej.

Założenia zawierają też wprowadzenie regulacji stanowiących dopełnienie norm sankcyjnych z tytułu uporczywego niewykonywania przez przedsiębiorców obowiązków informacyjnych w zakresie cen, mających na celu usunięcie ewentualnych wątpliwości co do trybu i terminu wpłaty nałożonej kary pieniężnej. Zaproponowano również zniesienie dolnego progu kary pieniężnej i podwyższenie górnego progu do równowartości 10.000 euro.

Ponadto projekt założeń zawiera propozycję uchylenia regulacji, które umożliwiają właściwym organom jednostek samorządu terytorialnego ustalanie, w aktach prawa miejscowego, cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym oraz za przewozy taksówkami, a także określania stref cen (stawek taryfowych).

Słowniczek:

  • cena - wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym,
     
  • cena jednostkowa towaru (usługi) - cena ustalona za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar, w rozumieniu przepisów o miarach.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, poz. 1050 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10.06. 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894 ze zm.)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.