W myśl obowiązujących przepisów ustawy o cenach towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej winien zostać oznaczony ceną. Co do zasady, obowiązek oznaczania towarów cenami i obowiązek ich uwidaczniania realizowane są poprzez bezpośrednie oznaczanie, wywieszki cenowe umieszczane przy towarach bądź za pomocą cenników.
Jaka cena?
Ceny produktów oferowanych do sprzedaży detalicznej należy uwidaczniać w taki sposób, aby nie budziły one wśród klientów wątpliwości. Obowiązek oznaczania cenami ma również zastosowanie w odniesieniu do towarów wystawionych w miejscu ekspozycji handlowej, takich jak witryna czy gablota. Zasadniczo towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej trzeba oznaczać bezpośrednio na poszczególnych egzemplarzach lub ich pojedynczych opakowaniach. Ponadto towary winny być opatrzone wywieszkami.
Na wywieszkach należy przedstawiać ceny aktualne w momencie oferowania oznaczonych nimi towarów do sprzedaży. Wywieszki muszą być umieszczone w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla każdego kupującego, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą. Należy to zrobić tak, aby kupujący nie miał żadnych wątpliwości co do cen poszczególnych towarów i aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru.
W przypadku wierzchnich wyrobów odzieżowych włókienniczych, wierzchniej odzieży ze skóry i futer obowiązek uwidaczniania cen na wywieszce uznaje się za spełniony w przypadku oznaczenia poszczególnych sztuk (egzemplarzy) towarów wyraźnie napisaną lub nadrukowaną ceną, niebudzącą wątpliwości kupującego co do jej aktualnej wysokości. Przedsiębiorca musi w takim przypadku zapewnić stały, bezpośredni dostęp kupujących do tych towarów. Ta sama zasada ma zastosowanie w odniesieniu do książek, gazet, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz zapisanych nośników informacji.
W sklepach samoobsługowych oprócz stosowania wywieszek sprzedawcy mogą oznaczać sprzedawane produkty za pomocą kodów kreskowych (zamiast bezpośredniego oznaczania ceną każdego egzemplarza). Dotyczy to jednak wyłącznie towarów, których masa lub objętość nie przekracza 5 kilogramów lub 5 litrów. W takim przypadku klient za pomocą czytnika może samodzielnie odczytać cenę takiego towaru.
Warto w tym miejscu wspomnieć, iż do końca br. nie jest wymagane bezpośrednie oznaczanie cenami niektórych towarów, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone oraz w przypadku których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących. Chodzi tutaj w szczególności o:
W sklepach samoobsługowych na każde rozpoczęte 400 m2 powierzchni sprzedażowej powinien przypadać co najmniej 1 czytnik.
Cena jednostkowa
W miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług wymagane jest uwidacznianie cen jednostkowych towarów i usług. Cena jednostkowa umieszczana przy towarze na wywieszce bądź w innej formie, dostępnej dla kupującego, powinna obejmować informację o cenie za:
1) 1 litr lub 1 m sześcienny - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości,
2) 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy,
3) 1 metr lub 1 m kwadratowy - dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni,
4) 1 sztukę - dla towarów sprzedawanych na sztuki.
Ponadto w przypadku towarów sprzedawanych według objętości ceny jednostkowe mogą być prezentowane w odniesieniu do 100 mililitrów lub 0,1 litra. W przypadku towarów sprzedawanych według masy cenę jednostkową można uwidaczniać w odniesieniu za 100 gramów albo 100 kilogramów, jeżeli te jednostki są stosowane zwyczajowo i powszechnie dla tych towarów.
Nie jest konieczne uwidocznienie ceny jednostkowej określonego towaru, jeżeli jest ona identyczna z ceną sprzedaży tego towaru.
Obecnie za uporczywe niewywiązywanie się z obowiązku oznaczania cenami wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość od 1.000 do 5.000 euro.
Planowane zmiany
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o cenach oraz niektórych innych ustaw. Jest on dostępny na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji: www.rcl.gov.pl. Zakłada on zmiany w przepisach, które nakładają na przedsiębiorców obowiązki informacyjne w zakresie cen towarów i usług. Nowe przepisy miałyby nie powodować nadmiernych obciążeń dla przedsiębiorców (głównie tych najmniejszych - mikroprzedsiębiorców). Chodzi tu m.in. o złagodzenie rygoryzmu prawnego w zakresie wskazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach, w tym o cenach jednostkowych. Zaproponowano również odstąpienie od utrzymywania dotychczasowego rozróżniania pomiędzy "oznaczaniem" towaru ceną a "uwidacznianiem" ceny. Oba te pojęcia miałyby zostać zastąpione nowym - "eksponowanie". Eksponowanie cen miałoby również być możliwe w formie elektronicznej.
Założenia zawierają też wprowadzenie regulacji stanowiących dopełnienie norm sankcyjnych z tytułu uporczywego niewykonywania przez przedsiębiorców obowiązków informacyjnych w zakresie cen, mających na celu usunięcie ewentualnych wątpliwości co do trybu i terminu wpłaty nałożonej kary pieniężnej. Zaproponowano również zniesienie dolnego progu kary pieniężnej i podwyższenie górnego progu do równowartości 10.000 euro.
Ponadto projekt założeń zawiera propozycję uchylenia regulacji, które umożliwiają właściwym organom jednostek samorządu terytorialnego ustalanie, w aktach prawa miejscowego, cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym oraz za przewozy taksówkami, a także określania stref cen (stawek taryfowych).
Słowniczek: |
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5.07.2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, poz. 1050 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10.06. 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894 ze zm.)
|