Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Profil zaufany i jego przydatność dla przedsiębiorcy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Profil zaufany i jego przydatność dla przedsiębiorcy

Gazeta Podatkowa nr 97 (929) z dnia 3.12.2012
Kinga Romas

Obecnie przedsiębiorcy mogą za pośrednictwem internetu dopełniać wielu formalności. W szczególności ogromny wachlarz tego rodzaju usług oferuje Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej - ePUAP. Za pomocą tego systemu również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą załatwiać różnego rodzaju sprawy urzędowe. Platforma ta umożliwia podpisywanie dokumentów elektronicznych podpisem potwierdzanym profilem zaufanym. Nie jest więc konieczne posiadanie podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem.


Platforma ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu wszyscy obywatele mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych mogą za jej pośrednictwem bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej.

Za pośrednictwem platformy można załatwić sprawy z zakresu m.in.:

  • pracy i zatrudnienia,
     
  • edukacji,
     
  • motoryzacji i transportu,
     
  • prawa i sądownictwa,
     
  • pomocy społecznej,
     
  • geodezji i kartografii,
     
  • ochrony środowiska.

Można także załatwić formalności związane z dofinansowaniem unijnym udzielanym w ramach działań: PO Kapitał Ludzki i PO Innowacyjna Gospodarka. Ponadto przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy dotyczące wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ubiegać się o uzyskanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych czy złożyć deklaracje na podatek od środków transportowych.

Aby znaleźć interesującą sprawę, którą przedsiębiorca chce załatwić przez ePUAP, winien skorzystać z tzw. katalogu zdarzeń życiowych zawierającego sprawy posegregowane według konkretnych sytuacji życiowych. Sprawę można też odnaleźć na alfabetycznej liście spraw lub wpisać jej nazwę w pole wyszukiwania na górze strony, bądź skorzystać z katalogu tematycznego spraw (lub według podziału terytorialnego). W szczegółowym opisie każdej sprawy znaleźć można informację o tym, jak daną sprawę można załatwić w poszczególnych urzędach.


Profil zaufany

Profil zaufany to zestaw danych w postaci elektronicznej podpisanych przez osobę potwierdzającą, oraz jednoznacznie identyfikujących osobę posiadającą konto na ePUAP.

W momencie zakładania konta na ePUAP tworzony jest profil użytkownika. Ten po złożeniu wniosku i potwierdzeniu w punkcie potwierdzania staje się jego profilem zaufanym. Potwierdzenia profilu zaufanego dokonać można w dowolnie wybranym punkcie potwierdzeń. Potwierdzanie to jest odmiejscowione, co oznacza, że można tego dokonać również w punkcie zlokalizowanym poza miejscem zamieszkania, a nawet poza granicami RP (konsulaty). Pełna lista punktów dostępna jest na stronie platformy ePUAP (www.epuap.gov.pl) w sekcji profil zaufany, zakładka "Lista punktów potwierdzających".

Użytkownik posiadający taki profil ma możliwość podpisywania pism kierowanych drogą elektroniczną do urzędów administracji publicznej. W tym zakresie stanowi on bezpłatną alternatywę dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego ważnym kwalifikowanym certyfikatem.

Warto zaznaczyć, iż profil zaufany jest narzędziem, którego działanie oparte jest na technologiach kryptograficznych, takich samych jak te, które stosowane są przez centra certyfikacyjne wydające bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem.

Korzystanie z możliwości podpisywania dokumentów jest niezmiernie proste i w odróżnieniu od podpisu elektronicznego kwalifikowanego certyfikatem nie jest wymagane posiadanie żadnego urządzenia do jego składania. W praktyce wygląda to następująco: obywatel loguje się na www.epuap.gov.pl i wybiera usługę, którą chce zrealizować, następnie wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym i wysyła wniosek do urzędu.


85.401 - liczba założonych profili zaufanych (dane na dzień 19 listopada 2012 r.).


Profil zaufany czy podpis elektroniczny?

Posługiwanie się profilem zaufanym jest dużo prostsze i tańsze niż podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem. Ceny podpisów indywidualnie określają podmioty świadczące te usługi. Ceny oferowanych zestawów różnią się w zależności od długości ważności certyfikatu (rok lub dwa lata) i rodzaju urządzenia do składania podpisu elektronicznego (czytnik kart usb, token usb lub pcmcia). Kartę z certyfikatem można nabyć wraz z czytnikiem bądź bez. Możliwy jest też zakup samych czytników i dodatkowych licencji na oprogramowanie. Jednakże za podstawowy zestaw ważny rok trzeba zapłacić około 300 zł.

Jak można przeczytać na stronie ePUAP: "Mogą pojawić się szczególne przypadki usług, dla których prawo wymaga stosowania bezpiecznego podpisu weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym, z różnych względów np. technicznych, bezpieczeństwa, czy też stosowanych standardów". Przykładowo jest tak w przypadku spraw w zakresie składania odwołań w postępowaniach o zamówienie publiczne.

Miejsca, gdzie można dokonać potwierdzenia profilu zaufanego:

√ Urzędy skarbowe

√ Biura terenowe, oddziały i inspektoraty ZUS

√ Konsulaty Generalne RP

√ Ambasady RP


Jak uzyskać profil zaufany?
I sposób
dla wszystkich obywateli
II sposób
dla osób posiadających
podpis elektroniczny
znak
znak
zalogowanie się na platformie ePUAP
(wymagane posiadanie konta na ePUAP)
zalogowanie się na platformie ePUAP
(wymagane posiadanie konta na ePUAP)
znak
znak
wypełnienie wniosku o założenie profilu wypełnienie wniosku o założenie profilu
znak
znak
udanie się w ciągu 14 dni do punktu potwierdzającego profil celem potwierdzenia tożsamości potwierdzenie swoich danych za pomocą podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.