Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Opóźnienie w dostarczeniu przesyłki
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opóźnienie w dostarczeniu przesyłki

Gazeta Podatkowa nr 92 (924) z dnia 15.11.2012
Andrzej Janowski

W razie nieterminowego dostarczenia przesyłki przez przewoźnika można domagać się od niego odszkodowania. Jego wysokość jest jednak dość istotnie ograniczona, i to zarówno w przypadku drogowego przewozu krajowego, jak i przewozu międzynarodowego. W efekcie odszkodowanie za nieterminowe dostarczenie przesyłki może nie pokryć wszystkich poniesionych szkód. Należy też pamiętać o krótkich terminach przedawnienia roszczeń.


Limity odpowiedzialności

Wskutek zwłoki w przewozie mogą powstać dwa rodzaje szkód. Pierwszy to szkody w przesyłce (np. gdy zepsuła się przewożona żywność). Zasady odpowiedzialności przewoźnika za takie szkody są analogiczne jak w przypadku uszkodzenia przewożonej przesyłki.

Drugi rodzaj szkód to szkody inne niż w przesyłce (gdy np. nieterminowe dowiezienie materiałów budowlanych wywołało kosztowny przestój na budowie, zostały naliczone kary umowne itp.). W przypadku przewozów krajowych zastosowanie znajdą przepisy ustawy - Prawo przewozowe. Z jednej strony przewiduje ona surową, bo opartą na zasadzie ryzyka (a nie na zasadzie winy) odpowiedzialność przewoźnika. Z odpowiedzialności tej przewoźnik może się zwolnić, jeśli udowodni, że opóźnienie w przewozie przesyłki powstało z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Z drugiej jednak strony wysokość odszkodowania za szkody inne niż w przesyłce jest limitowana - do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego (art. 83 ust. 1 Prawa przewozowego). Nie ma przy tym generalnej zasady, że w każdym przypadku zwłoki w przewozie przewoźnik musi wypłacić podwójną kwotę przewoźnego. Najpierw trzeba udowodnić, że wskutek zwłoki w przewozie powstała szkoda, za którą odpowiada przewoźnik oraz wykazać jej wysokość. Jeśli przesyłka zostanie dostarczona nieterminowo, ale w związku z tym nie powstanie żadna szkoda, to nie będzie też podstaw do żądania odszkodowania. Przepisy prawa przewozowego nie nakazują też w takim przypadku zwrotu należności za przewóz.

Inaczej wygląda kwestia limitów za szkody spowodowane opóźnieniem w przypadku drogowych przewozów międzynarodowych. Są one uregulowane w Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR). W razie opóźnienia dostawy, jeżeli osoba uprawniona udowodni, że wynikła stąd dla niej szkoda, przewoźnik obowiązany jest zapłacić odszkodowanie, które nie może jednak przewyższyć kwoty przewoźnego (art. 23 ust. 5 Konwencji CMR). Jest to więc limit jeszcze niższy niż w przypadku polskiej ustawy - Prawo przewozowe. Konwencja pozwala jednak nadawcy wpisać do listu przewozowego, w porozumieniu z przewoźnikiem i za dodatkową, umówioną z nim opłatą tzw. kwotę specjalnego interesu w dostawie przesyłki na wypadek jej zaginięcia lub uszkodzenia, a także w razie przekroczenia umówionego terminu dostawy (art. 26 Konwencji CMR). W takim przypadku limitem wysokości odszkodowania jest zadeklarowana kwota specjalnego interesu.


Problem z karami umownymi

Niskie limity wysokości odszkodowań są niekorzystne dla kontrahentów przewoźników. Czy w związku z tym w umowie przewozu można je podnieść? Ponieważ przeważa pogląd, że przepisy Prawa przewozowego mają charakter bezwzględnie obowiązujący, więc wprowadzenie do umowy przewozu postanowień przewidujących odpowiedzialność przewoźnika w innym niż określony w ustawie zakresie nie będzie skuteczne. Przy przewozach międzynarodowych Konwencja CMR (w art. 41) jednoznacznie przewiduje, że nieważne są wszystkie klauzule umowne, które pośrednio lub bezpośrednio naruszają Konwencję. Problem częściowo rozwiązuje zadeklarowanie kwoty specjalnego interesu w przewozie międzynarodowym.

W umowach przewozu można spotkać postanowienia przewidujące kary umowne za opóźnienie w przewozie. Podstawowa zaleta kar umownych polega na tym, że nie trzeba udowadniać wysokości poniesionej szkody. W przypadku przewozów krajowych należy przyjąć, że zastrzeżenie za opóźnienie w przewozie kary umownej wyższej niż dwukrotność przewoźnego nie jest dopuszczalne, bo stanowiłoby to próbę obejścia bezwzględnie obowiązujących przepisów Prawa przewozowego o limicie odszkodowania. W przypadku przewozów międzynarodowych należy przyjąć, że z uwagi na art. 41 Konwencji CMR zakazujący wprowadzania do umów postanowień naruszających przepisy Konwencji, w tym klauzul przenoszących ciężar dowodu, kary umowne za opóźnienie w przewozie są nieważne.


Kto może żądać odszkodowania?

Na gruncie polskiego prawa przewozowego z roszczeniami wobec przewoźnika może występować nadawca lub odbiorca, w zależności od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką. Prawo nadawcy do rozporządzania przesyłką wygasa, gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał przesyłkę. Jeśli więc odbiorca odebrał przesyłkę, to odbiorcy przysługuje prawo rozporządzania nią i to on, a nie nadawca może występować z roszczeniami wobec przewoźnika. W przypadku Konwencji CMR ustalenie, kto jest osobą uprawnioną, wymaga zastosowania zasad z art. 12 i 13 Konwencji.


Terminy przedawnienia

Przy przewozach krajowych, roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia przesyłki, przedawniają się z upływem dwóch miesięcy od dnia wydania przesyłki. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres trzech miesięcy.

Przy przewozach międzynarodowych termin przedawnienia wynosi jeden rok licząc od dnia wydania przesyłki (art. 32 ust. 1 Konwencji CMR). Opóźnienie dostawy może stanowić podstawę do odszkodowania tylko wówczas, gdy zastrzeżenie zostało skierowane na piśmie w terminie 21 dni od dnia postawienia towaru do dyspozycji odbiorcy (art. 30 ust. 3 Konwencji CMR).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 15.11.1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1173)

Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19.05.1956 r. (Dz. U. z 1962 r. nr 49, poz. 238 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.