Niektóre rodzaje zamówień w ściśle określonych przez Prawo zamówień publicznych sytuacjach nie podlegają reżimowi tej ustawy. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku zamówień dotyczących działalności kulturalnej i bibliotek. Nie oznacza to jednak, iż wszystkie usługi czy dostawy realizowane przez takich zamawiających odbywają się w trybie pozaustawowym.
Ustawa - Prawo zamówień publicznych określa, do jakiego rodzaju zamówień stosuje się jej przepisy, stanowi również, jakie zamówienia są spod jej regulacji wyłączone. I tak, Pzp ma zastosowanie do:
Ustawa wyłącza spod swojego zakresu zamówienia dotyczące działalności kulturalnej. Art. 11 ust. 5 pkt 2 Pzp stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, a także z zakresu działalności archiwalnej związanej z gromadzeniem materiałów archiwalnych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury. Warunkiem zastosowania zwolnienia ze stosowania przepisów Pzp jest zapewnienie, aby zamówienia, o których mowa we wspomnianym art. 11 ust. 5 pkt 2 Pzp, nie służyły wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Przez pojęcie środków trwałych przeznaczonych do bieżącej obsługi działalności należy rozumieć środki niemające bezpośredniego związku z działalnością kulturalną podmiotu, tj. środki niesłużące jego administracyjnemu czy organizacyjnemu funkcjonowaniu. W przypadku konieczności wyposażenia zamawiającego w takie środki trwałe, które nie służą do organizacji przedsięwzięć kulturalnych wymienionych w przepisie, lecz do bieżącej (technicznej, administracyjnej) obsługi, przy spełnieniu pozostałych warunków, o których mowa w Prawie zamówień publicznych, jak np. wartość zamówienia, istnieje konieczność udzielenia zamówienia zgodnie z wymogami ustawowymi. Znaczenie ma tu bowiem cel, w jakim dane środki są nabywane. Zamawiający nie może przyjąć, że skoro prowadzi jedynie działalność kulturalną lub działalność archiwalną, to wszystkie zakupy jako funkcjonalnie powiązane z tą działalnością podlegają wyłączeniu.
Każdy zamawiający, który realizuje zadania z zakresu działalności kulturalnej, może udzielić zamówienia bez stosowania przepisów ustawy, o ile spełnione są pozostałe warunki jego udzielenia. Wyjątkiem jest zamówienie związane z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki, tylko one mogą gromadzić materiały biblioteczne bez reżimu Pzp.
Odrębne wyłączenie z zakresu stosowania Pzp dotyczy bibliotek szkolnych. Wyłączone z zakresu stosowania ustawy są zamówienia na dostawy lub usługi, jeśli:
Wyłączenie dotyczy zamówień związanych z prowadzeniem bibliotek szkolnych, a konkretnie z gromadzeniem przez szkolne biblioteki podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych. Pojęcia te definiuje wspomniana już ustawa o systemie oświaty. Wyłączeniu podlegają zamówienia na podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego, podręczniki do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w tym podręczniki przeznaczone do kształcenia specjalnego, dopuszczone do użytku szkolnego. Materiałem edukacyjnym jest materiał mający postać papierową lub elektroniczną: do kształcenia ogólnego, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na danym etapie edukacyjnym lub do kształcenia zawodowego. Przez materiał ćwiczeniowy należy rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności. W przypadku gdy zamawiający dokonuje zamówienia w celu gromadzenia w bibliotece szkolnej wymienionych materiałów, może skorzystać z wyłączenia z konieczności stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych.
Zwolnienie z konieczności stosowania trybu zamówień publicznych przy udzielaniu zamówień z zakresu działalności kulturalnej i bibliotecznej nie oznacza braku regulacji, którym zamawiający musi się podporządkować. Zgodnie z nimi podmiot prowadzący działalność kulturalną, udzielając zamówienia, o którym mowa w art. 11 ust. 5 pkt 2 Pzp, którego wartość jest równa lub przekracza kwotę 130.000 zł, zamieszcza ogłoszenie o udzielanym zamówieniu na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej. Takie zamówienie musi być ponadto udzielane w sposób zapewniający przejrzystość, równe traktowanie podmiotów zainteresowanych wykonaniem zamówienia oraz z uwzględnieniem okoliczności mogących mieć wpływ na jego udzielenie. Podmiot prowadzący działalność kulturalną zamieszcza niezwłocznie na swojej stronie podmiotowej BIP informację o udzieleniu zamówienia, podając nazwę (firmę) albo imię i nazwisko podmiotu, z którym zawarł umowę o wykonanie zamówienia, albo informację o nieudzieleniu tego zamówienia.
Rodzaje bibliotek:
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
|