Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Jak udzielać zamówień publicznych w czasie klęsk żywiołowych?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak udzielać zamówień publicznych w czasie klęsk żywiołowych?

Gazeta Podatkowa nr 89 (2172) z dnia 4.11.2024
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Prawo zamówień publicznych przewiduje tryby udzielenia zamówienia pozwalające na szybkie i adekwatne zareagowanie na skutki zdarzeń losowych, takich jak powódź, która ostatnio nawiedziła część naszego kraju. Chodzi o zamówienia, które są udzielane w celu zapobieżenia, ograniczenia lub konieczności usunięcia skutków takich zdarzeń.

Tryby, które pozwalają na szybkie, odformalizowane udzielenie zamówienia, to tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki. Charakteryzują się one daleko idącym odformalizowaniem oraz przyspieszeniem procedury udzielenia zamówienia publicznego w szczególnych, określonych ustawą Pzp okolicznościach, uzasadniających celowość i konieczność szybkiego wyboru wykonawcy. Należy przy tym jednak pamiętać, że powyższe tryby, będące niekonkurencyjnymi trybami udzielenia zamówienia, mogą być zastosowane tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, jak również, że przesłanki warunkujące ich zastosowanie nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej.

Negocjacje bez ogłoszenia

Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Zasady udzielania takich zamówień dla postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne reguluje art. 208 ust. 1 ustawy Pzp, natomiast dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne art. 301 ust. 1 ustawy Pzp.

Art. 209 ust. 1 pkt 4 Pzp stanowi, że można udzielić zamówienia w tym trybie, jeśli ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Jak informuje Urząd Zamówień Publicznych (na stronie www.gov.pl/web/uzp): "W kontekście zaistnienia zdarzeń losowych o charakterze ekstremalnym, do jakich zaliczyć można powódź, należy zwrócić uwagę na przesłankę pilnej potrzeby udzielenia zamówienia niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, o której mowa w art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp (dla postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne) oraz w art. 301 ust. 1 pkt 3 (dla postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne). Wskazane przepisy dotyczą sytuacji, w której występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia, w związku z przyczynami, których nie można było wcześniej przewidzieć".

Dla zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia na ww. podstawie konieczne jest zatem łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia,
  • pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
  • wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia,
  • nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę Pzp dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Jeśli chodzi o zamówienia krajowe, tj. o wartości niższej niż progi unijne, to zgodnie z art. 301 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia, niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla trybu podstawowego. Dla zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia na ww. podstawie konieczne jest zatem łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia,
  • pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego,
  • wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia,
  • nie można zachować terminów określonych dla trybu podstawowego.

Przesłanki, o których mowa w art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp i art. 301 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, będą miały więc zastosowanie do postępowań wszczynanych w przypadku nieprzewidywalnych zdarzeń powodujących potrzebę pilnego działania ze strony zamawiającego, gdy zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z zachowaniem terminów przewidzianych dla wskazanych w przepisach ustawy innych trybów. Pomiędzy wymienionymi powyżej warunkami powinien zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Jak uznaje Urząd Zamówień Publicznych, do kategorii okoliczności nieprzewidywalnych, niezależnych od zamawiającego zasadniczo mogą być zaliczane zjawiska przyrodnicze o charakterze losowym, jakimi są powodzie. Jednakże należy pamiętać, że dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie ww. przepisów jest obiektywna niemożność zachowania terminów przewidzianych dla trybów wymienionych w przepisie.

Zamówienie z wolnej ręki

Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Jak wynika z art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki (w zamówieniach unijnych), jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Do postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne zastosowanie ma art. 305 pkt 1 ustawy Pzp, który z kolei odsyła do treści art. 214 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.

Aby móc skorzystać z trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

  • wyjątkowa sytuacja,
  • przyczyny powstania tej sytuacji nie leżą po stronie zamawiającego,
  • sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć,
  • wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia,
  • nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.

Pomiędzy wymienionymi powyżej warunkami również musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy.

Jak tłumaczy UZP: "Przez wyjątkowe sytuacje należy rozumieć (...) wyłącznie sytuacje wykraczające poza normalne warunki życia gospodarczego i społecznego, które wymagają podjęcia natychmiastowych działań zabezpieczających lub podjęcia innych niestandardowych działań w następstwie zaistniałej sytuacji. Wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego to przesłanka o charakterze obiektywnym, co oznacza, że okoliczności uzasadniające jej wystąpienie muszą wynikać z przyczyn niezależnych od zamawiającego, a zatem powyższe zdarzenia nie mogą być spowodowane przez działania bądź zaniechania zamawiającego".

Zasadniczo nieprzewidywalne będą przypadki obejmujące zdarzenia losowe, takie jak: klęski żywiołowe, katastrofy, powodzie, pożary, trzęsienia ziemi itp. Natomiast nie można uznać za wyjątkową sytuację np. wystąpienia mrozów lub opadów śniegu w styczniu w rejonach, gdzie cyklicznie w tym okresie takie mrozy lub opady śniegu występują.

Istotne jest zatem odróżnienie pilności udzielenia zamówienia publicznego od konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia. Nie wszystkie zamówienia, które powinny być udzielone w trybie pilnym, wymagają natychmiastowego wykonania. Dla udzielania zamówień w trybie pilnym właściwy będzie tryb negocjacji bez ogłoszenia. Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki powinno służyć wyłącznie do przeciwdziałania lub do usunięcia skutków nieprzewidywalnej sytuacji, która nie wynikła z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, w szczególności nie była przez zamawiającego zawiniona i której nie mógł on przeciwdziałać, a z powodu zaistnienia której zamawiający staje przed koniecznością natychmiastowego wykonania określonego zamówienia.

Przepisy specjalne

Czasowe wyłączenie stosowania ustawy Pzp przewidziane zostało też w ustawie o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Do udzielania zamówień publicznych na usługi lub dostawy związanych z usuwaniem skutków zdarzeń spowodowanych wystąpieniem powodzi, zaistniałych po dniu 12 września 2024 r., nie stosuje się przepisów ustawy Pzp. Wyłączenie to obowiązuje w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy (tj. w okresie 6 miesięcy począwszy od 5 października 2024 r.).

Zamawiający, w terminie 30 dni od dnia udzielenia takiego zamówienia, ma obowiązek zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:

  • nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego,
  • datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną,
  • opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług,
  • cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia,
  • wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy Pzp,
  • nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Przebieg postępowań

  » W trybie negocjacji bez ogłoszenia (zamówienia unijne)
1. Postępowanie wszczyna przekazanie przez zamawiającego wybranym przez niego wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Zaprasza do negocjacji wykonawców w liczbie zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 3, chyba że ze względu na specjalistyczny charakter zamówienia liczba wykonawców mogących je wykonać jest mniejsza, jednak nie mniejsza niż 2.
2. Zamawiający prowadzi z zaproszonymi wykonawcami poufne negocjacje dotyczące warunków umowy w sprawie zamówienia publicznego.
3. Zamawiający kończy fazę negocjacji, o czym informuje wszystkich pozostałych wykonawców. Następnie zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, z którymi prowadził negocjacje i którzy pozostali w postępowaniu. Wymogi dotyczące treści zaproszenia do składania ofert zawiera art. 210 ust. 2 Pzp.
4. Wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przekazuje wykonawcom SWZ.
5. Zaproszeni wykonawcy składają oferty w postępowaniu. Przy czym oferta wykonawcy, który nie został zaproszony do złożenia oferty, podlega odrzuceniu.
6. Zamawiający bada i ocenia oferty oraz dokonuje kwalifikacji podmiotowej wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona.
7. Zamawiający dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty spośród ofert złożonych przez wykonawców zaproszonych do składania ofert.
8. Postępowanie o udzielenie zamówienia kończy się zawarciem z wybranym wykonawcą umowy w sprawie zamówienia publicznego.
  » W trybie z wolnej ręki (zamówienia unijne)
1. Postępowanie rozpoczyna przekazanie zaproszenia do negocjacji do konkretnego wykonawcy.
2. Wraz z zaproszeniem do negocjacji zamawiający przekazuje wykonawcy informacje niezbędne do przeprowadzenia postępowania, w tym projektowane postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
3. Zamawiający po wszczęciu postępowania, a przed udzieleniem zamówienia może przekazać do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
4. Negocjacje z wykonawcą mogą być prowadzone ustnie.
5. Zamawiający wzywa wykonawcę do złożenia: oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp (może odstąpić od żądania JEDZ - art. 217 ust. 1 Pzp), podmiotowych środków dowodowych (art. 124 pkt 1 Pzp).
6. Wykonawca składa oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, oraz podmiotowe środki dowodowe nie później niż wraz z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 217 ust. 2 Pzp).
7. Postępowanie kończy zawarcie umowy.
8. Zamawiający w terminie nie później niż 30 dni od dnia zakończenia postępowania przekazuje do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (art. 265 ust. 1 Pzp).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.