Prowadzę firmę zajmującą się organizacją programów lojalnościowych oraz motywacyjnych, konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek. Nawiązałem współpracę z producentem piwa. Czy z tytułu przygotowania dla niego loterii promocyjnej prowadzonej w supermarketach trzeba będzie uregulować opłatę z tytułu reklamy alkoholu?
Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych są zobowiązane wnieść opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Tak stanowi art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 2151). Jako reklamę napojów alkoholowych traktuje się publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Natomiast reklamy nie stanowią informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.
Kwestia, o którą pyta Czytelnik, jest trudna do jednoznacznego rozstrzygnięcia na gruncie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zasadniczo każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechnienia znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej prezentuje stanowisko, zgodnie z którym prowadzenie tego rodzaju loterii stanowi publiczne rozpowszechnianie reklamy napojów alkoholowych i z tego tytułu na podmiocie świadczącym tego rodzaju usługi ciąży obowiązek uiszczenia specjalnej opłaty.
Jednak pojawiają się też całkiem odmienne stanowiska. WSA w Łodzi w wyroku z dnia 17 sierpnia 2022 r., sygn. akt I SA/Łd 359/22, orzekając w sprawie bardzo podobnej do tej opisanej w pytaniu, stwierdził, że firma, która świadczy na rzecz przedsiębiorcy będącego producentem czy dystrybutorem napojów alkoholowych usługę polegającą na organizacji loterii promocyjnej piwa, nie ponosi opłaty z tytułu reklamy alkoholu. W jego odczuciu tego rodzaju usłudze bliżej jest do promocji napojów alkoholowych. Ta w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest definiowana jako m.in. organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.
Przedsiębiorca każdorazowo, mając wątpliwości co do obowiązku regulowania opłaty za reklamę alkoholu, może wystąpić o udzielenie interpretacji. W tym celu w składanym wniosku musi wyczerpująco opisać sytuację, w związku z którą ma wątpliwości interpretacyjne - może to być zaistniały stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe. Konieczne jest także zaprezentowanie własnego stanowiska.
|