Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Kiedy przedsiębiorca może stosować marketing bezpośredni bez naruszania ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Kiedy przedsiębiorca może stosować marketing bezpośredni bez naruszania RODO?

Gazeta Podatkowa nr 68 (2151) z dnia 22.08.2024
Marta Stefanowicz - Wasilewska

RODO wśród przesłanek legalnego przetwarzania danych osobowych (zwykłych) wymienia przesłankę prawnie uzasadnionych interesów administratora (art. 6 ust. 1 lit. f). Stanowi ona podstawę samodzielną i odrębną od innych podstaw przetwarzania danych. Za działanie wykonywane w prawnie uzasadnionym interesie można uznać przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego. Przy czym korzystanie z tej przesłanki, a nie np. z konieczności uzyskania zgody osoby, której dane mają być przetwarzane, jest obwarowane różnymi wymaganiami.

Czym jest prawnie uzasadniony interes?

Motyw 47 preambuły RODO określa, że podstawą prawną przetwarzania mogą być prawnie uzasadnione interesy administratora, w tym administratora, któremu mogą zostać ujawnione dane osobowe, lub strony trzeciej, o ile w świetle rozsądnych oczekiwań osób, których dane dotyczą, opartych na ich powiązaniach z administratorem nadrzędne nie są interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą. Taki prawnie uzasadniony interes może istnieć np. w przypadkach, gdy zachodzi istotny i odpowiedni rodzaj powiązania między osobą, której dane dotyczą, a administratorem, np. gdy osoba, której dane dotyczą, jest klientem administratora lub działa na jego rzecz. Aby stwierdzić istnienie prawnie uzasadnionego interesu, należy w każdym przypadku przeprowadzić dokładną ocenę, w tym ocenę tego, czy w czasie i w kontekście, w którym zbierane są dane osobowe, osoba, której dane dotyczą, ma rozsądne przesłanki, by spodziewać się, że może nastąpić przetwarzanie danych w tym celu. Interesy i prawa podstawowe osoby, której dane dotyczą, mogą być nadrzędne wobec interesu administratora danych, w szczególności w przypadkach, gdy dane osobowe są przetwarzane w sytuacji, w której osoby, których dane dotyczą, nie mają rozsądnych przesłanek, by spodziewać się dalszego przetwarzania. Prawnie uzasadnionym interesem administratora, którego sprawa dotyczy, jest również przetwarzanie danych osobowych bezwzględnie niezbędne do zapobiegania oszustwom. Za działanie wykonywane w prawnie uzasadnionym interesie można uznać przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego. Istnienie tej przesłanki wynika z konieczności uznania przez prawodawcę unijnego, że mogą zdarzyć się przypadki, gdy administrator nie może powołać się na zgodę, przepis ani realizację umowy, a mimo to powinien on mieć możliwość przetwarzania danych, ponieważ za dopuszczalnością przetwarzania przemawia "prawnie uzasadniony interes". W tym sensie uznaje się, że jest to przesłanka dodatkowa, uzupełniająca pozostałe podstawy dopuszczalności przetwarzania.

Omawiana przesłanka może być stosowana jedynie przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców), natomiast nie powinny się na nią powoływać podmioty publiczne. Oznacza to, że zasadniczo podstawą przetwarzania danych przez podmioty publiczne (w tym organy administracji publicznej) powinny być przede wszystkim przepisy prawa. Za odpowiednik klauzuli uzasadnionych interesów można uznać podstawę określoną w art. 6 ust. 1 lit. e) RODO, która dopuszcza przetwarzanie danych, jeżeli jest ono niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi.

Marketing bezpośredni

Marketingiem bezpośrednim są wszelkie działania administratora, np. przedsiębiorcy, sprzedawcy, polegające na dostarczaniu klientom informacji lub propozycji dotyczących sprzedaży towarów lub usług przez różne kanały bezpośredniej komunikacji.

Decydując się na stosowanie marketingu bezpośredniego, administratorzy mają do wyboru dwie możliwości. Pierwszą z nich jest uzyskanie zgody podmiotu danych (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). Drugą jest tzw. prawnie uzasadniony interes administratora danych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przy czym, aby skorzystać z tej przesłanki, musi występować prawnie uzasadniony interes, który jest realizowany przez administratora lub przez stronę trzecią. Poza tym, niezbędne jest dokonanie analizy (testu równowagi) przez administratora danych, który na taką przesłankę chce się powołać, czy przetwarzanie danych osobowych jest niezbędne dla realizacji celu wynikającego z powyższego interesu.

Dodatkowe uprawnienia osób fizycznych

Jeśli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim. Gdy osoba, której dane dotyczą, wniesie sprzeciw wobec przetwarzania do celów marketingu bezpośredniego, danych osobowych nie wolno już przetwarzać do takich celów. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji.

Przepisy dotyczące przetwarzania danych dla celów marketingu bezpośredniego są przepisami szczególnymi i nie mają do nich zastosowania regulacje ogólne, które dopuszczają odmowę zaprzestania przetwarzania danych osobowych przez administratora, jeżeli wykaże on:

  • istnienie ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub
  • podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

Należy zauważyć, że prawo do sprzeciwu jest uprawnieniem odrębnym od cofnięcia zgody i nie przysługuje w przypadkach, w których dane osobowe są przetwarzane na podstawie udzielonej wcześniej zgody. Jeśli administrator danych przetwarza dane osobowe na jej podstawie, to taka osoba musi mieć możliwość cofnięcia zgody w każdym momencie, w równie łatwy i szybki sposób, jak w momencie wyrażenia takiej zgody. Jeżeli dany administrator przetwarza dane osobowe swoich klientów w celu marketingu bezpośredniego (nie na podstawie wyrażonej uprzednio zgody), to w przypadku sprzeciwu jest zobowiązany zaprzestać takiego przetwarzania.

Marketing w formie elektronicznej (regulacje szczególne):

- art. 172 ust. 1 ustawy - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34 ze zm.) ogranicza zasady świadczenia marketingu produktów własnych bez pozyskania zgody odbiorcy; zgodnie z nim zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę; oznacza to, że w przypadku wszystkich działań marketingowych dokonywanych w formie elektronicznej (telefonicznie, e-mailowo, przez SMS) i tak konieczna jest zgoda klienta,
- art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), który zakazuje przesyłania niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej; taką informację handlową uważa się za zamówioną, tylko jeżeli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie, w szczególności udostępnił w tym celu swój adres e-mail.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.