System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które zastąpi dotychczasowy system viaTOLL. Służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przewoźnicy muszą dokonać rejestracji w nowym systemie, bowiem viaTOLL zostanie wygaszony z końcem września 2021 r.
Od czerwca br. na odcinku dróg płatnych uruchomiony został nowy system poboru opłat e-TOLL. System e-TOLL po pełnym uruchomieniu będzie obowiązkowy dla użytkowników pojazdów samochodowych lub zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także użytkowników autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, który porusza się po sieci dróg płatnych. Wśród pojazdów tych mogą się znaleźć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Przepisy nie dotyczą ciągników rolniczych.
W systemie e-ToLL można zarejestrować się na 3 sposoby. Rejestracja jest możliwa:
Obecnie najprostszą i najszybszą metodą rejestracji jest zgłoszenie on-line. W tym celu konieczne jest posiadanie:
Kategorię pojazdu można określić na podstawie:
Jeżeli wnioskodawca nie posiada żadnego dokumentu, na podstawie którego w jednoznaczny sposób można określić kategorię pojazdu, pojazd zostanie zarejestrowany z najwyższą kategorią pojazdu, czyli od 12 ton. Co ważne, stawka opłaty elektronicznej za przejazd będzie zależna od dopuszczalnej masy pojazdu (dmc) lub łącznej dmc zespołu pojazdów oraz klasy emisji spalin. Jeśli chodzi o kwestię emisji spalin, to wymagane dane można uzyskać z:
Analogicznie jak w przypadku dotychczasowego systemu viaTOLL przewoźnik będzie miał możliwość wyboru sposobu dokonywania płatności: w trybie przedpłaty bądź w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem.
Zarejestrowany uczestnik systemu e-TOLL uiszczający opłatę elektroniczną posiadający zestaw kont rozliczeniowych w trybie z odroczoną płatnością będzie zobowiązany do wniesienia zabezpieczenia, bowiem wraz z wygaśnięciem systemu viaTOLL przestaną obowiązywać dotychczasowe zabezpieczenia ustanowione do umów zawartych w trybie z odroczoną płatnością. Zabezpieczenie należy wnieść w jednej z trzech dopuszczalnych form:
Minimalną kwotę zabezpieczania wyliczyć należy wg wzoru:
Z = S × R × 1,3
gdzie:
Z | - | minimalna kwota zabezpieczenia na dany pojazd, |
S | - | przewidywana liczba kilometrów wykonywanych na drogach krajowych lub ich odcinkach, na których pobiera się opłatę elektroniczną w ciągu 45 dni, |
R | - | stawka opłaty elektronicznej dla danego pojazdu. |
Jak można przeczytać w wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie systemu www.etoll.gov.pl: "Kwota gwarancji powinna być ustalona na podstawie liczby pojazdów zarejestrowanych lub prognozowanych rejestracji dla Konta Rozliczeniowego wchodzącego w skład Zestawu Kont Rozliczeniowych oraz prognozowanego korzystania z sieci dróg płatnych przez pojazdy. Musi pokrywać maksymalne użytkowanie sieci dróg płatnych przez 1,5 miesiąca (miesięczna nota obciążeniowa plus 14-dniowy termin płatności). W przypadku przypisania do Konta Rozliczeniowego dodatkowych pojazdów, użytkownik zobowiązany jest do zwiększenia kwoty gwarancji wedle potrzeby. Podstawowa zasada zakłada, że bez względu na liczbę pojazdów zarejestrowanych na Koncie Rozliczeniowym, całkowita kwota opłat za przejazdy musi być pokryta gwarantowaną kwotą".
Zabezpieczenie wniesione w formie pieniężnej ważne będzie bezterminowo. Natomiast gwarancja bankowa, ubezpieczeniowa oraz poręczenie powinny być wystawione na okres nie krótszy niż 1 rok.
Operator nowego systemu udostępnił na swojej stronie narzędzie w postaci kalkulatora zabezpieczeń, za pomocą którego można wyliczyć kwotę niezbędnego zabezpieczenia.
Pojazdy, dla których system e-TOLL będzie obowiązkowy » Pojazdy o dmc > 3,5 t oraz < 12 t:
» Pojazdy o dmc ≥ 12 t:
» Autobusy:
|
Pojazdy osobowe, ciężarowe lub specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | Autobusy, ciągniki samochodowe, samochody ciężarowe lub specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t | ||
Pojazd z przyczepą przekracza 3,5 t |
Pojazd bez przyczepy przekracza 3,5 t |
||
Rok produkcji | Klasa emisji spalin | Rok produkcji | Klasa emisji spalin |
do 1999 | EURO 0 | do 1999 | EURO 0 |
2000-2004 | EURO 3 | 2000-2004 | EURO 3 |
2005-2009 | EURO 4 | 2005-2007 | EURO 4 |
od 2010 | EURO 5 | od 2008 | EURO 5 |
|