Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Wysokość subwencji dla mikro-, małych i średnich firm w Tarczy ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wysokość subwencji dla mikro-, małych i średnich firm w Tarczy Finansowej PFR 2.0

Gazeta Podatkowa nr 13 (1784) z dnia 15.02.2021
Jolanta Białkowska

Podstawowym kryterium dostępu do subwencji finansowej PFR 2.0 dla mikrofirm jest zatrudnienie choć jednego pracownika na podstawie umowy o pracę na dzień 31 grudnia 2019 r. lub 31 lipca 2020 r. Niespełnienie tego warunku blokuje możliwość ubiegania się o wsparcie. Choć dla określenia statusu firmy przy ubieganiu się o subwencję nie bierze się pod uwagę osób zatrudnionych przez przedsiębiorcę na podstawie umów cywilnoprawnych, to na etapie obliczania kwoty subwencji u mikrofirm umowy te wpływają na wysokość wsparcia.

Program rządowy w regulaminie

Nowa Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju 2.0 jest programem rządowym realizowanym w oparciu o art. 21a ustawy o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2020 r. poz. 2011 ze zm.). Nie określa ona katalogu beneficjentów, czyli podmiotów, które mogą ubiegać się o subwencję finansową z tarczy 2.0 przeznaczonej dla przedsiębiorców z 54 branż. Kwestię tę regulują dokumenty programowe, czyli regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym "Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro-, małych i średnich firm". W świetle jego założeń wsparcie w postaci subwencji finansowej kierowane jest do dwóch grup przedsiębiorców, tj. mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich, dla których istnieją odrębne metodologie ustalania maksymalnych kwot subwencji finansowych.

Na potrzeby ubiegania się o subwencję finansową z Tarczy Finansowej PFR 2.0 za mikrofirmę uznaje się przedsiębiorcę, który na 31 grudnia 2019 r. zatrudniał co najmniej jednego pracownika oraz nie więcej niż dziewięciu pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (w przypadku braku pracowników na ten dzień pod uwagę bierze się stan zatrudnienia na 31 lipca 2020 r.). Roczny obrót netto takiego przedsiębiorcy za 2019 r. lub suma bilansowa w 2019 r. nie może przekroczyć kwoty 2 mln euro. Z kolei za małego i średniego uznaje się przedsiębiorcę niebędącego mikrofirmą, który w dniu 31 grudnia 2019 r. zatrudniał co najmniej jednego pracownika, ale nie więcej niż 249 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (w przypadku braku pracowników na ten dzień pod uwagę bierze się stan zatrudnienia na 31 lipca 2020 r.) - przykład 1. Roczny obrót netto za rok 2019 takiego przedsiębiorcy nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro. W ujęciu tych definicji za pracownika uważa się tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Nie bierze się pod uwagę umów cywilnoprawnych, co dla niektórych przedsiębiorców może stanowić barierę dla ubiegania się o subwencję finansową PFR 2.0 (przykład 2).

Mikrofirmy

Kwota subwencji finansowej PFR 2.0 dla mikrofirmy uzależniona jest od liczby osób zatrudnionych na dzień 30 września 2020 r. i wielkości spadku obrotów w okresie:

  • od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., lub
  • od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w porównaniu do okresu trwającego od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.

Kwotę subwencji dla mikrofirmy oblicza się jako iloczyn osób zatrudnionych (nie więcej niż 9 w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) oraz kwoty bazowej subwencji uzależnionej od wielkości spadku przychodów wnioskodawcy w porównywalnych okresach wskazanych w powyższych odnośnikach. Kwota bazowa wynosi 18 tys. zł na osobę zatrudnioną w przypadku spadku przychodów w porównywalnych okresach o 30-60%, 36 tys. zł na osobę zatrudnioną przy spadku przychodów o 60% i więcej. Tutaj istotne jest, że przy obliczaniu kwoty subwencji bierze się również pod uwagę osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych.

Dla mikro- i małych

Kwota subwencji PFR 2.0 dla małych i średnich przedsiębiorców jest obliczana w inny sposób niż dla mikrofirm. Nie występuje w tym przypadku kwota bazowa na zatrudnioną osobę. Mały lub średni przedsiębiorca na potrzeby wyliczenia kwoty subwencji jest zobowiązany wykazać koszty stałe oraz wielkość spadku przychodów. Dotyczą one okresu od 1 listopada 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. (na podstawie dokumentów księgowych lub rachunkowych) lub za okres od 1 stycznia do 31 marca 2021 r. (w oparciu o dane rzeczywiste i na podstawie prognoz). Mały lub średni przedsiębiorca jest uprawniony do subwencji finansowej, jeśli wielkość spadku przychodów w wymaganych okresach jest większa lub równa 30%. W ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 może otrzymać dofinansowanie kosztów stałych niepokrytych przychodami w formie subwencji finansowej w kwocie 70% straty brutto.

Przykład 1

Przedsiębiorca prowadzący placówkę gastronomiczną (PKD 56.10.Z Restauracje i inne placówki gastronomiczne) zatrudniał na dzień 31 grudnia 2019 r. czterech pracowników na podstawie umów o pracę. W wyniku pogarszającej się sytuacji finansowej na skutek pandemii zwolnił wszystkich pracowników i na dzień 31 lipca 2020 r. nie zatrudniał żadnego pracownika na podstawie umowy o pracę.

Przedsiębiorca spełnia kryteria dostępu do programu rządowego, ponieważ na dzień 31 grudnia 2019 r. zatrudniał pracowników na podstawie umowy o pracę. Dla otrzymania subwencji musiał jednak zatrudniać pracownika(ów) na dzień 30 września 2020 r. np. w oparciu o umowę cywilnoprawną.


Przykład 2

Działalność przedsiębiorcy polega na przygotowaniu i dostarczaniu żywności dla odbiorców zewnętrznych - katering (PKD 56.21.Z). Przedsiębiorca zatrudnia swoich pracowników w oparciu o umowy cywilnoprawne (zlecenia). Ponieważ przedsiębiorca nie zatrudnia choć jednego pracownika na podstawie umowy o pracę, nie może skorzystać z subwencji finansowej PFR 2.0.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.