Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Obowiązkowe ubezpieczenia emerytalno-rentowe dla członków rad nadzorczych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązkowe ubezpieczenia emerytalno-rentowe dla członków rad nadzorczych

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 1 (379) z dnia 1.01.2015

Czy od 1 stycznia 2015 r. wszyscy członkowie rady nadzorczej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym?

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym - od 1 stycznia 2015 r. - podlegają członkowie rad nadzorczych wynagradzani z tytułu pełnienia tej funkcji. Tak stanowi art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o sus (wprowadzony ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych… - do dnia oddania niniejszego numeru do druku ustawa nie została ogłoszona). Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika więc, iż członek rady nadzorczej, który funkcję tę pełni nieodpłatnie nie podlega przedmiotowym ubezpieczeniom.

Zgłoszenia do ww. ubezpieczeń dokonuje płatnik składek, tj. podmiot, w którym działa rada nadzorcza (art. 4 pkt 2 lit. zbart. 36 ust. 2 ustawy o sus). Tego obowiązku powinien dopełnić w ciągu 7 dni od dnia powstania tytułu do ubezpieczeń, czyli od dnia powołania na członka rady nadzorczej (oczywiście nie wcześniej niż od 1 stycznia 2015 r.).

Ważne: Podmiot, w którym działa rada nadzorcza obowiązany jest w terminie do 8 stycznia 2015 r. zgłosić do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członków rady nadzorczej objętych od 1 stycznia br. przedmiotowymi ubezpieczeniami.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód - łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy o sus).

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o sus, za przychód uważa się przychód w rozumieniu przepisów o pdof z tytułu działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe finansowane są w następujący sposób:

rodzaj ubezpieczenia sposób finansowania
podmiot, w którym działa rada członek rady nadzorczej
emerytalne 9,76% 9,76%
rentowe 6,50% 1,50%

Członek rady nadzorczej nie podlega ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu.

Co istotne członkowie rad nadzorczych podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym także, gdy mają inny tytuł do tych ubezpieczeń oraz ustalone prawo do emerytury i renty.

  Przykład  

W spółce akcyjnej rada nadzorcza liczy 5 członków, z tego 3 podlega ubezpieczeniom społecznym z tytułu pracowniczego ubezpieczenia, 2 z tytułu kontraktu menadżerskiego oraz 1 ma ustalone prawo do emerytury. Z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej otrzymują oni wynagrodzenie.

Od 1 stycznia 2015 r. wszystkie ww. osoby podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.


Pełnienie funkcji członka rady nadzorczej nadal jest również tytułem do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej temu ubezpieczeniu podlegają członkowie rady nadzorczej posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przeciwieństwie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członek rady nadzorczej podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu także gdy funkcję tę pełni nieodpłatnie, o ile zamieszkuje na terytorium RP.

Do 31 grudnia 2014 r. podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej stanowiła kwota przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymywanego z tytułu pełnionej funkcji. Tak stanowił art. 81 ust. 8 pkt 12 ustawy zdrowotnej, który z dniem 1 stycznia 2015 r. został uchylony ww. ustawą z dnia 23 października 2014 r. Od tego też dnia do ustalenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne członków rady nadzorczej stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem że:

  • przy jej ustalaniu nie stosuje się ograniczenia do kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy,
     
  • podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się o składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe finansowane przez członka rady nadzorczej.

Składkę zdrowotną oblicza, pobiera z dochodu członka rady nadzorczej i odprowadza do ZUS podmiot, w którym działa rada.

W świetle powyższego, jeżeli członek rady nadzorczej objęty od 1 stycznia 2015 r. obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi jest już zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego, to o zmianie rodzajów ubezpieczeń (także kodu tytułu ubezpieczenia, o czym poniżej) należy powiadomić ZUS poprzez wyrejestrowanie z ubezpieczenia z datą od 1 stycznia 2015 r., a następnie z tą samą datą zgłoszenie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych oraz ubezpieczenia zdrowotnego.

Od 1 stycznia 2015 r. ma obowiązywać zmieniony opis dotychczasowego kodu tytułu ubezpieczenia członka rady nadzorczej oraz zostaną dodane dwa nowe kody, tj.: 22 40 - członek rady nadzorczej podlegający z tego tytułu wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu; 22 41 - członek rady nadzorczej, podlegający z tego tytułu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu; 22 42 - członek rady nadzorczej, podlegający z tego tytułu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, nie podlegający ubezpieczeniu zdrowotnemu. Sygnalizujemy jednak, że do dnia oddania niniejszego numeru UiPP do druku rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych... wprowadzające ww. zmiany w kodach nie zostało ogłoszone.

  Przykład  

Przyjmujemy założenia z poprzedniego przykładu i dodatkowo, że członkowie rady nadzorczej do 31 grudnia 2014 r. podlegali ubezpieczeniu zdrowotnemu. Spółka akcyjna jako płatnik składek obowiązana jest przekazać do ZUS:

  • zgłoszenie wyrejestrowania członków rady nadzorczej z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA, z datą od 1 stycznia 2015 r.,
     
  • zgłoszenie do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych oraz ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZUA, z datą od 1 stycznia 2015 r.


Zwracamy uwagę!
Na stronie internetowej resortu pracy www.mpips.gov.pl znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zakłada on m.in. zmianę brzmienia przepisu § 5 ust. 2 rozporządzenia składkowego poprzez uwzględnienie członków rad nadzorczych wśród podmiotów, do których mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 2-4 rozporządzenia składkowego (m.in. wyłączenia z podstawy wymiaru niektórych przychodów, np. diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju oraz poza granicami kraju).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.