Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Zasiłki i inne świadczenia  »   Większa grupa uprawnionych do świadczenia uzupełniającego 500+
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Większa grupa uprawnionych do świadczenia uzupełniającego 500+

Gazeta Podatkowa nr 77 (2160) z dnia 23.09.2024
Honorata Urbaniak

Wprowadzając z dniem 1 października 2019 r. do obiegu prawnego świadczenie uzupełniające, ustawodawca przyjął, że jego celem jest dodatkowe wsparcie dochodowe osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Prawo do tego świadczenia uzależnił jednak m.in. od kryterium dochodowego, wskazując przy tym, które świadczenia nie podlegają uwzględnieniu przy jego obliczaniu. Z dniem 16 września 2024 r. katalog tych świadczeń uległ zwiększeniu. Powoduje to, iż do świadczenia uzupełniającego 500+ może być uprawnionych więcej osób.

Podstawowe kryteria

Świadczenie uzupełniające przysługuje osobom, które ukończyły 18 lat i których niezdolność do samodzielnej egzystencji została stwierdzona orzeczeniem o:

  • całkowitej niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji albo
  • niezdolności do samodzielnej egzystencji lub
  • całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym i niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo
  • całkowitej niezdolności do służby i niezdolności do samodzielnej egzystencji.

Mowa o tym w art. 2 ust. 1 ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. z 2024 r. poz. 256 ze zm.).

Co jednak ważne to tzw. świadczenie uzupełniające 500+ przysługuje pod warunkiem spełnienia kryterium dochodowego, którego wysokość nie przekracza miesięcznie określonej przez ustawodawcę kwoty, a ponadto ustawodawca wskazał enumeratywnie, które ze świadczeń nie jest wliczane przy ustalaniu takiego kryterium.

Przypomnijmy, że świadczenie uzupełniające 500+ przysługuje osobom uprawnionym, które nie posiadają prawa do świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych albo suma tych świadczeń o charakterze innym niż jednorazowe, wraz z kwotą wypłacaną przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw emerytalno-rentowych, z wyłączeniem przykładowo:

  • renty rodzinnej przyznanej w okolicznościach, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 3 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251 ze zm.), zwanej ustawą emerytalną,
  • zasiłku pielęgnacyjnego, dodatku energetycznego, osłonowego, świadczenia ratowniczego z tytułu wysługi lat w OSP, dodatku węglowego, oraz innych dodatków i świadczeń wypłacanych wraz z tymi świadczeniami na podstawie odrębnych przepisów,

przed dokonaniem odliczeń, potrąceń i zmniejszeń, nie przekracza konkretnej miesięcznej kwoty określonej przez ustawodawcę.

Świadczenie uzupełniające 500+ przysługuje osobie uprawnionej w wysokości nie wyższej niż 500 zł miesięcznie, przy czym łączna kwota świadczenia uzupełniającego i świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, nie może przekroczyć (poczynając od 1 marca 2024 r.) 2.419,33 zł miesięcznie, z zastrzeżeniem wyłączeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 tej ustawy.

Zmiany z dniem 16 września 2024 r.

Z uwagi na wypłacanie od lipca 2023 r. świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, stało się konieczne dokonanie stosownych zmian w ustawie o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Tym samym za sprawą ustawy z dnia 24 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa oraz ustawy o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji (Dz. U. poz. 1246), przy ustalaniu kryterium dochodowego nie będzie uwzględniane świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Warto zatem zwrócić uwagę, które świadczenia obecnie nie są uwzględniane w kryterium dochodowym wynoszącym 2.419,33 zł począwszy od 1 marca 2024 r. (patrz tabela i ramka). Kwota miesięczna uprawniająca do świadczenia uzupełniającego 500+ podlega bowiem podwyższeniu w terminach i na zasadach określonych przepisami ustawy emerytalnej i jest ogłaszana przez Prezesa ZUS w formie komunikatu, w Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski", co najmniej na 7 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji.

Dokonując zmian ustawodawca dodatkowo zastrzegł, że zmiana wysokości świadczenia uzupełniającego 500+, które zostało przyznane przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, a więc przed 16 września 2024 r., osobie pobierającej świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, w związku z wprowadzonymi z tym dniem zmianami, następuje z urzędu. Decyzję natomiast w tej sprawie wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji (art. 4 ustawy nowelizującej).

Kwota miesięcznego progu uprawniającego do świadczenia 500+
Okres obowiązywania
od 1 marca 2022 r.
do 28 lutego 2023 r.
od 1 marca 2023 r.
do 29 lutego 2024 r.
od 1 marca 2024 r.
do 28 lutego 2025 r.
1.896,13 zł 2.157,80 zł 2.419,33 zł

Katalog świadczeń nieuwzględnianych przy ustaniu kryterium dochodowego przy przyznawaniu świadczenia uzupełniającego 500+ począwszy od 16 września 2024 r.

Świadczenie uzupełniające przysługuje osobom uprawnionym, które nie posiadają prawa do świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych albo suma tych świadczeń o charakterze innym niż jednorazowe, wraz z kwotą wypłacaną przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw emerytalno-rentowych, z wyłączeniem:

- renty rodzinnej przyznanej w okolicznościach, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 3 ustawy emerytalnej,
- zasiłku pielęgnacyjnego,
- dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.),
- dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 953),
- świadczenia ratowniczego z tytułu wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 233),
- dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o dodatku węglowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1207),
- dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1772 ze zm.),
- dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1288),
- świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1073 ze zm.),
- świadczenia wspierającego, o którym mowa w ustawie o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429 ze zm.),
- bonu energetycznego, o którym mowa w art. 2 ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024 r. poz. 859),

oraz innych dodatków i świadczeń wypłacanych wraz z tymi świadczeniami na podstawie odrębnych przepisów przed dokonaniem odliczeń, potrąceń i zmniejszeń, nie przekracza kwoty 2.419,33 zł miesięcznie.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zasiłki i inne świadczenia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.