Sprzedałem maszynę zakupioną za 70.000 zł. Została ona zamortyzowana w całości. Z tytułu sprzedaży uzyskałem 30.000 zł netto. Jakich wpisów należy dokonać w księdze podatkowej?
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o pdof (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej jest przychód z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących m.in. środkami trwałymi. Kwotę tego przychodu ujmuje się w księdze, w oparciu o dowód dokumentujący tę sprzedaż, czyli np. fakturę, w kolumnie 8 "Pozostałe przychody". Jak bowiem wynika z pkt 8 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.), kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku.
W dacie sprzedaży należy wykreślić sprzedany środek trwały z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej wraz z księgą. Z pytania wynika, że jego wartość początkowa równa cenie nabycia wynosiła 70.000 zł i w momencie sprzedaży była już zamortyzowana w całości. Oznacza to, że nie dokonuje się już żadnych innych zapisów w księdze związanych ze sprzedażą środka trwałego.
Przykład Założenia W maju 2025 r. podatnik sprzedał nabyty w poprzednich latach środek trwały (maszynę). Zgodnie z wystawioną w dniu 23 maja 2025 r. fakturą sprzedano go za kwotę netto 30.000 zł (plus VAT 6.900 zł). Jego wartość początkowa wynikająca z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych to 70.000 zł. Został on już całkowicie zamortyzowany. Zapisy w księdze podatkowej Podatnik w księdze podatkowej za maj 2025 r. wpisał kwotę 30.000 zł do kolumny 8 "Pozostałe przychody" na podstawie faktury sprzedaży, pod datą 23 maja 2025 r. Pod tą samą datą środek trwały (maszyna) został wykreślony z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. |
|