Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księga podatkowa  »   Ujęcie w księdze kosztów z przełomu roku
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Ujęcie w księdze kosztów z przełomu roku

Gazeta Podatkowa nr 4 (1879) z dnia 13.01.2022
Dorota Przybyszewska

Na przełomie roku mogą wystąpić problemy z przyporządkowaniem kosztów do właściwych lat podatkowych. W odniesieniu do kosztów zakupu towarów handlowych problem może się pojawić m.in. wtedy, gdy inny jest rok dostawy towarów i wystawienia faktury za ich zakup.


Pod koniec grudnia 2021 r. kupiliśmy towary handlowe, które zostały dostarczone do firmy w grudniu 2021 r. Jednak faktura dokumentująca zakup tych towarów została wystawiona 5 stycznia 2022 r. Do księgi podatkowej za który rok wpisać koszt zakupu tych towarów?

Zasadą jest, że przy prowadzeniu księgi podatkowej za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dowodu będącego podstawą do ujęcia kosztu. Stanowi o tym art. 22 ust. 6b ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.). Jak wskazano w § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544), zakup towarów handlowych musi być wpisany do księgi podatkowej niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Jeśli zostały one dostarczone przed otrzymaniem faktury, generalnie zapisu dokonuje się w księdze w dacie ich otrzymania na podstawie sporządzonego w tym dniu opisu towaru lub zawierającej odpowiednie dane specyfikacji (§ 15 ust. 2 i ust. 4 rozporządzenia). Wpływająca później faktura jest następnie łączona z opisem (specyfikacją) i zasadniczo nie podlega ewidencji w księdze - chyba że zawiera różnicę w stosunku do wartości ujętej w kosztach, wtedy wprowadza się ją do księgi w dniu jej otrzymania. Zasady te obowiązują, gdy podatnik prowadzi księgę bieżąco. Jeżeli prowadzi ją na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, tj. dokonując zapisów do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, i towar handlowy oraz fakturę za ten towar otrzyma w tym samym miesiącu, opis (specyfikację) może dołączyć do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonać na podstawie faktury (§ 15 ust. 3 rozporządzenia).

W omawianym przypadku w momencie dostawy towarów podatnik nie dysponował fakturą. Nie wpłynęła ona też w tym samym miesiącu, co towary, tj. w grudniu 2021 r., gdyż została wystawiona w styczniu 2022 r. Zatem koszt zakupu towarów należało wpisać do księgi za grudzień 2021 r. w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" na podstawie opisu lub specyfikacji towarów, pod datą otrzymania towarów (przykład). Warto zauważyć, że towary te powinny były zostać wykazane w końcowym spisie z natury, jeśli na dzień 31 grudnia 2021 r. pozostawały na stanie.

Zakładając, że nie będzie różnicy w cenie zakupu towarów między opisem (specyfikacją) a fakturą wystawioną w styczniu 2022 r., fakturę tę należy jedynie podpiąć pod opis (specyfikację). Jeśli wystąpiłaby różnica, należy ją ująć w kolumnie 10 księgi za 2022 r. w dacie otrzymania faktury.


Zakupiłem towary handlowe i otrzymałem fakturę za ich zakup w grudniu 2021 r., natomiast dostawa towarów nastąpiła w styczniu 2022 r. Pod jaką datą ująć w księdze podatkowej koszt zakupu tych towarów?

Jeśli podatnik dysponuje fakturą zakupu towarów handlowych, to koszt związany z ich nabyciem wpisuje do księgi na jej podstawie, pod datą wystawienia faktury. Stąd w przypadku gdy przedsiębiorca otrzymał wystawioną w grudniu 2021 r. fakturę zakupu towarów, które dostarczono do jego firmy w styczniu 2022 r., to koszt zakupu towarów powinien wpisać do księgi w kolumnie 10 pod datą wystawienia faktury, tj. w grudniu 2021 r.

Trzeba dodać, że § 25 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakazuje obejmować spisem także towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika. Zatem zakupione, ujęte na podstawie faktury w kosztach, lecz jeszcze niedostarczone do podatnika towary, należy wykazać w spisie sporządzonym na dzień 31 grudnia 2021 r.


W grudniu 2021 r. zakupiliśmy towary handlowe i ujęliśmy ich wartość w kosztach w kolumnie 10 księgi na podstawie faktury. Z powodu wad zwróciliśmy jednak część zakupionych towarów do sprzedawcy. Zwrotu dokonaliśmy w grudniu 2021 r., a fakturę korygującą z tego tytułu otrzymaliśmy w styczniu 2022 r. Jak ująć to zdarzenie w księdze?

Korekta kosztu wynikająca ze zwrotu towarów powinna zostać ujęta w księdze podatkowej w kolumnie 10 ze znakiem minus lub na czerwono pod datą otrzymania faktury korygującej od sprzedawcy, dokumentującej zwrot towarów - czyli w styczniu 2022 r. Tak wynika z art. 22 ust. 7c ustawy o pdof. Przy czym, jeśli w miesiącu otrzymania faktury korygującej łączna wartość poniesionych kosztów uniemożliwiłaby dokonanie korekty (lub części kwoty korekty) po stronie kosztów, w księdze trzeba wpisać kwotę korekty (lub pozostałą jej kwotę) ze znakiem dodatnim w kolumnie 8 "Pozostałe przychody" (por. art. 22 ust. 7d ustawy o pdof).

W sytuacji gdy nabywca odesłał zakupione towary w grudniu 2021 r., a fakturę korygującą z tego tytułu otrzymał w styczniu 2022 r., zwrócone towary powinien wykazać w spisie z natury na dzień 31 grudnia 2021 r. jako towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem.

Przykład

W dniu 27 grudnia 2021 r. przedsiębiorcy dostarczono zakupione towary handlowe, za które fakturę wystawiono 5 stycznia 2022 r. Wartość netto towarów wyniosła 4.000 zł.

Zapisy w księdze podatkowej

Opis towarów otrzymanych przed fakturą, przedstawiający ich koszt w cenie zakupu 4.000 zł, podatnik wpisał do księgi za grudzień 2021 r. w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" pod datą 27 grudnia 2021 r. (wystawioną w styczniu 2022 r. fakturę dotyczącą tego zakupu podpiął pod ten opis i przechowywał łącznie).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księga podatkowa - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.