Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Uzyskanie przez jednostki sektora finansów publicznych statusu jednostki ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Uzyskanie przez jednostki sektora finansów publicznych statusu jednostki mikro i małej po zmianie przepisów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (628) z dnia 20.02.2025

Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszła w życie ustawa nowelizująca przepisy ustawy o rachunkowości. Czy po zmianie tych przepisów jednostki sektora finansów publicznych mogą być jednostkami mikro lub małymi?

Po spełnieniu określonych warunków (progów) jednostki sektora finansów publicznych mogą być obecnie jednostkami mikro lub małymi. Kryteria uznania jednostki za jednostkę mikro lub małą są obecnie takie same dla wszystkich typów jednostek.

Na skutek zmian wprowadzonych do ustawy o rachunkowości ustawą z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1863), zwaną dalej ustawą nowelizującą, która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie 1 stycznia 2025 r., do słownika zawartego w art. 3 ust. 1 ustawy o rachunkowości dodano pkt 1a i 1b zawierające nowe definicje jednostki mikro i jednostki małej (dotychczas jednostka mikro oraz jednostka mała były uregulowane odpowiednio w art. 3 ust. 1a i 1b oraz w art. 3 ust. 1c i 1d ustawy o rachunkowości). Określono również warunki uzyskiwania i utraty statusu takich jednostek.

Jednostka mikro według art. 3 ust. 1 pkt 1a ustawy o rachunkowości Jednostka mała według art. 3 ust. 1 pkt 1b ustawy o rachunkowości
Jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 2.000.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 4.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 10 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
Jednostka niebędąca jednostką mikro, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 33.000.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 66.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
Jednostka traci status jednostki mikro i jednostki małej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech ww. wielkości.

Inaczej niż dotychczas status jednostki mikro lub małej przysługuje "automatycznie" po spełnieniu określonych parametrów i nie jest związany z podjęciem decyzji przez organ zatwierdzający. Kryteria uznania jednostki za jednostkę mikro lub małą są obecnie takie same dla wszystkich typów jednostek - bez względu na ich formę organizacyjno-prawną czy przynależność do sektora finansów publicznych. Co istotne, nowe definicje jednostek mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2023 r. (por. art. 14 ust. 3 ustawy nowelizującej), czyli już do sprawozdań za 2024 r.

Przypomnijmy, iż przed nowelizacją ustawy o rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych - niezależnie od sumy aktywów, wielkości przychodów czy wielkości zatrudnienia - nie mogły przyjąć statusu jednostki mikro ani jednostki małej (por. art. 3 ust. 1e pkt 7 ustawy o rachunkowości w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją).

Zmiana w zakresie jednostki mikro i jednostki małej nie oznacza jednak, iż jednostki sektora finansów publicznych spełniające warunki określone dla tych jednostek mogą sporządzać sprawozdania finansowe z uwzględnieniem uproszczeń przewidzianych dla jednostek mikro i małych. Nie zmieniła się bowiem zasada, iż sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych nie mogą być sporządzane zgodnie z załącznikiem nr 4załącznikiem nr 5 do ustawy o rachunkowości. Nowy art. 49c ust. 3 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, iż przepisów dotyczących wyboru tych uproszczonych załączników nie stosuje się m.in. do jednostek sektora finansów publicznych. Oznacza to, iż jednostki sektora finansów publicznych - prowadzące księgi rachunkowe i sporządzające sprawozdania finansowe zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości - niezależnie od sumy aktywów, wysokości przychodów czy poziomu zatrudnienia zobowiązane są do sporządzania sprawozdania finansowego, którego zakres informacyjny określony został w załączniku nr 1. Sprawozdanie to powinno składać się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej (obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia), a w przypadku jednostki sektora finansów publicznych, która w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniła co najmniej dwa warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, również z zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych (por. art. 45 ust. 2 i 3 ww. ustawy).

Należące do sektora finansów publicznych jednostki mikro i małe mogą natomiast korzystać z pewnych uproszczeń w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, tzn. mogą:

  • stosować uproszczenie w zakresie kwalifikowania umów leasingu według zasad określonych w przepisach podatkowych i nie stosować przepisów art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości (por. art. 3 ust. 6 ww. ustawy),
  • stosować uproszczone zasady kalkulacji kosztu wytworzenia produktów (por. art. 28 ust. 4a ww. ustawy),
  • odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (por. art. 37 ust. 10 ww. ustawy),
  • nie stosować przepisów rozporządzenia w sprawie instrumentów finansowych (por. art. 28b ww. ustawy).

Z kolei w kwestii uproszczeń polegających na niestosowaniu zasady ostrożności w zakresie odpisów aktualizujących i rezerw na znane jednostkom ryzyka, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń (por. art. 7 ust. 2b ww. ustawy), dokonywaniu bilansowych odpisów amortyzacyjnych według zasad podatkowych (por. art. 32 ust. 7 oraz art. 33 ust. 1 ww. ustawy) oraz nietworzeniu biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych (por. art. 39 ust. 6 ww. ustawy) ustawa nowelizująca wskazała jednoznacznie, iż uproszczenia te mogą stosować jednostki mikro i małe, z wyłączeniem jednostek sektora finansów publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej (por. art. 7 ust. 2c pkt 1, art. 32 ust. 8 pkt 1, art. 39 ust. 7 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.