Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Rezerwy na przyszłe zobowiązania w księgach jednostek i zakładów budżetowych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rezerwy na przyszłe zobowiązania w księgach jednostek i zakładów budżetowych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 15 (615) z dnia 1.08.2024

Czy jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do tworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania? Jak księgować tworzenie, wykorzystanie i rozwiązywanie takich rezerw?

Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do tworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania. Kontem służącym do ewidencji takich rezerw jest konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów". Na stronie Ma tego konta ujmuje się utworzenie i zwiększenie rezerwy, a na stronie Wn - jej zmniejszenie lub rozwiązanie.
1. Ogólne zasady tworzenia rezerw na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania

Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o rachunkowości i ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342), dalej zwanego rozporządzeniem w sprawie rachunkowości budżetowej.

Wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, w tym jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, zobowiązane są - na podstawie art. 4 ustawy o rachunkowości - do stosowania przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Na jednostkach tych ciąży również obowiązek przestrzegania nadrzędnych zasad rachunkowości określonych przepisami ustawy o rachunkowości, w tym m.in. zasady memoriału, współmierności przychodów i kosztów oraz ostrożności. Z przestrzegania tych zasad wynika zaś obowiązek tworzenia m.in. rezerw na przyszłe zobowiązania.

Rezerwy - według art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o rachunkowości - to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Wyróżnia się rezerwy na zobowiązania (tzw. klasyczne) oraz rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W myśl art. 35d ww. ustawy, rezerwy klasyczne tworzy się na:

1) pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego,

2) przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań.

Rezerwy te zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych, zależnie od okoliczności, z którymi przyszłe zobowiązania się wiążą. Powstanie zobowiązania, na które uprzednio utworzono rezerwę, zmniejsza rezerwę, Z kolei niewykorzystane rezerwy, wobec zmniejszenia lub ustania ryzyka uzasadniającego ich utworzenie, zwiększają na dzień, na który okazały się zbędne, odpowiednio pozostałe przychody operacyjne lub przychody finansowe.

art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości wynika przy tym, że w sprawach nieuregulowanych przepisami ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości (KSR) wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości. W przypadku braku odpowiedniego standardu krajowego, jednostki mogą stosować międzynarodowe standardy rachunkowości (MSR). Zasady tworzenia rezerw zostały uszczegółowione w KSR nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe". Standard ten definiuje rezerwy jako zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Rezerwy tworzy się zgodnie z obowiązkiem prawnym lub zwyczajowo oczekiwanym obowiązkiem handlowym, to jest wtedy, gdy występuje na tyle duże prawdopodobieństwo, że zajdzie konieczność wywiązania się jednostki z ciążącego na niej obowiązku, a koszty lub straty wymagające poniesienia dla wywiązania się z tego obowiązku są na tyle znaczące, że ich nieuwzględnienie w wyniku finansowym tego okresu, w którym obowiązek powstał, spowodowałoby istotne zniekształcenie obrazu sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego. Tylko skutki wykonania obowiązku wynikającego ze zdarzeń przeszłych, istniejącego niezależnie od przyszłych działań jednostki lub jej intencji, są ujmowane w księgach rachunkowych w postaci rezerwy. Nie tworzy się rezerw związanych z przyszłą działalnością.

Na podstawie przepisów rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej, ewidencję rezerw w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych prowadzi się na koncie 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów". Zawarty w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia opis tego konta wskazuje, iż służy ono do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów oraz innych rozliczeń międzyokresowych i rezerw. Na stronie Ma konta 840 ujmuje się utworzenie i zwiększenie rezerwy, a na stronie Wn - jej zmniejszenie lub rozwiązanie. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 840 powinna zapewnić możliwość ustalenia w szczególności stanu rezerwy oraz przyczyn jej zwiększeń i zmniejszeń.

Ewidencja księgowa rezerw na zobowiązania w świetle rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej

1. PK - utworzenie rezerwy na zobowiązania:

a) jeżeli dotyczy ona pośrednio działalności operacyjnej jednostki lub zdarzeń związanych z innym ryzykiem niż ogólne ryzyko prowadzenia tej działalności:

- Wn konto 761 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",

b) jeżeli dotyczy ona operacji finansowych:

- Wn konto 751 "Koszty finansowe",
- Ma konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów".

2. PK - zmniejszenie rezerwy w związku z powstaniem zobowiązania, na które ją utworzono:

- Wn konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 201 "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami", 234 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami", 240 "Pozostałe rozrachunki".

3. PK - rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy:

a) utworzonej w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych:

- Wn konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne",

b) utworzonej w ciężar kosztów finansowych:

- Wn konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 750 "Przychody finansowe".


2. Przykład utworzenia oraz wykorzystania rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego

Według pkt 3.10 KSR nr 6 rezerwy związane ze skutkami toczącego się postępowania sądowego tworzy się wówczas, gdy przeciwko jednostce wniesiono pozew, a prawdopodobieństwo wyroku niekorzystnego dla jednostki jest większe niż prawdopodobieństwo wyroku korzystnego. Podstawą oceny tego prawdopodobieństwa może być przebieg postępowania sądowego lub opinie prawników. Ustalając kwotę rezerwy należy wziąć pod uwagę nie tylko kwotę roszczenia określoną w pozwie, ale również koszty postępowania sądowego. Poniżej przedstawiamy przykład utworzenia takiej rezerwy w księgach jednostki budżetowej.

Przykład

I. Założenia:

  1. W 2023 r. jednostka budżetowa została pozwana o wypłatę odszkodowania tytułem szkód poniesionych w wyniku wydania decyzji administracyjnej. Z racji tego, że istnieje duże prawdopodobieństwo przegrania tej sprawy, kierownik jednostki zdecydował o utworzeniu na koniec 2023 r. rezerwy na należność główną w wysokości 20.000 zł, odsetki w wysokości 1.150 zł i koszty postępowania sądowego w wysokości: 1.000 zł.
  2. W 2024 r. jednostka na podstawie prawomocnego wyroku sądu została zobowiązana do zapłaty odszkodowania w wysokości 20.000 zł, odsetek w wysokości 1.400 zł oraz zwrotu kosztów postępowania sądowego w wysokości: 1.000 zł. Zasądzone kwoty zostały uregulowane przelewem bankowym.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach 2023 r.
1. PK - utworzenie rezerwy na należność główną 20.000 zł 761 840
2. PK - utworzenie rezerwy na odsetki 1.150 zł 751 840
3. PK - utworzenie rezerwy na zwrot kosztów postępowania sądowego 1.000 zł 761 840
B. Zapisy w księgach 2024 r.
1. WB - zapłata zasądzonych kwot: 20.000 zł + 1.400 zł + 1.000 zł =  22.400 zł 240 130
2. PK - wykorzystanie rezerwy utworzonej na należność główną, odsetki i zwrot kosztów postępowania sądowego: 20.000 zł + 1.150 zł + 1.000 zł =  22.150 zł 840 240
3. PK - zasądzone odsetki przewyższające kwotę rezerwy:
1.400 zł - 1.150 zł = 
250 zł 751 240

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach 2023 r.

Przykład utworzenia oraz wykorzystania rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego

B. Zapisy w księgach 2024 r.

Przykład utworzenia oraz wykorzystania rezerwy na skutki toczącego się postępowania sądowego


3. Rezerwy na zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych zakładu budżetowego na inwestycje

Warto również podkreślić, iż w samorządowych zakładach budżetowych mogą wystąpić rezerwy na przyszłe zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych na sfinansowanie inwestycji, które były planowane, ale do końca roku nie zostały zrealizowane. Ich ewidencja przebiega nieco inaczej. Utworzenie takiej rezerwy księgowane jest w korespondencji z kontem 740 "Dotacje i środki na inwestycje". Natomiast jej rozwiązanie w związku ze sfinansowaniem inwestycji (wydatkowaniem w następnym roku budżetowym zarezerwowanych środków) podlega ujęciu w korespondencji z kontem funduszu jednostki.

Ewidencja księgowa rezerw na przyszłe zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych zakładu budżetowego na sfinansowanie inwestycji

1. PK - utworzenie rezerwy na przyszłe zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych samorządowego zakładu budżetowego na sfinansowanie inwestycji (dotyczy środków planowanych, ale niewykorzystanych w danym roku):

- Wn konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje",
- Ma konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów".

2. PK - rozwiązanie rezerwy w związku ze sfinansowaniem inwestycji (wydatkowaniem w następnym roku budżetowym zarezerwowanych środków, zapis pod datą zapłaty zobowiązania):

- Wn konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 800 "Fundusz jednostki".

3. PK - rozwiązanie rezerwy w części niewykorzystanej (w przypadku wystąpienia nadwyżki kwoty utworzonej rezerwy ponad kwotę faktycznie poniesionych wydatków, zapis w księgach następnego roku):

- Wn konto 840 "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 800 "Fundusz jednostki".

Poniżej przedstawiamy przykład utworzenia i rozwiązania ww. rezerwy w księgach samorządowego zakładu budżetowego.

Przykład

I. Założenia:

  1. W planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego na 2023 r. ujęto wydatki majątkowe na łączną kwotę: 70.000 zł. Do końca roku nie wykorzystano ujętych w planie finansowym środków w kwocie: 25.000 zł. Na kwotę: 25.000 zł utworzono rezerwę na przyszłe zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych samorządowego zakładu budżetowego na sfinansowanie inwestycji.
  2. W 2024 r. faktycznie zaciągnięte zobowiązania inwestycyjne związane z zakończeniem zaplanowanej inwestycji wyniosły: 23.000 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach 2023 r.
1. PK - utworzenie rezerwy na przyszłe zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych na sfinansowanie inwestycji 25.000 zł 740 840
B. Zapisy w księgach 2024 r.
1. FZ - poniesione nakłady inwestycyjne 23.000 zł 080 240
2. WB - zapłata za fakturę 23.000 zł 240 131
3. PK - rozwiązanie rezerwy w związku ze sfinansowaniem inwestycji 23.000 zł 840 800
4. PK - rozwiązanie rezerwy w części niewykorzystanej:
25.000 zł - 23.000 zł = 
2.000 zł 840 800

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach 2023 r.

Rezerwy na zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych zakładu budżetowego na inwestycje

B. Zapisy w księgach 2024 r.

Rezerwy na zobowiązania w związku z przeznaczeniem środków własnych zakładu budżetowego na inwestycje

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.