Muzeum (samorządowa instytucja kultury) prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4. W ramach swoich zadań muzeum zorganizowało konferencję naukowo-metodyczną. Od uczestników tej konferencji pobrano opłaty. Jak w księgach muzeum ująć koszty i przychody związane ze zorganizowaniem tej konferencji?
Zasady tworzenia i działania muzeów regulują przepisy ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2020 r. poz. 902 ze zm.). Zgodnie z art. 1 tej ustawy, muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Cele te muzeum realizuje m.in. przez:
Muzeum może ponadto prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą w celu finansowania działalności określonej wyżej (por. art. 9 ustawy o muzeach).
Co istotne, muzeum działa na podstawie statutu nadanego przez organizatora, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (por. art. 6 ustawy o muzeach).
Zakładamy, iż muzeum organizuje przedsięwzięcia kulturalne w postaci konferencji w ramach prowadzonej działalności statutowej i w statucie nadanym mu przez organizatora, jako jedno ze źródeł finansowania działalności, wskazało opłaty pobierane od uczestników tych konferencji. Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu, koszty związane ze zorganizowaniem konferencji powinny zostać odniesione w księgach muzeum w ciężar kosztów działalności podstawowej (statutowej) - w ramach kont zespołu 4. Natomiast opłaty pobrane za uczestnictwo w tej konferencji powinny zostać zaliczone do przychodów ze sprzedaży usług, ewidencjonowanych na koncie 70-0 "Przychody działalności podstawowej (statutowej)". |
|