W 2020 r. instytucja kultury otrzymała od organizatora dotację celową, której nie wykorzystała w całości. Jak w księgach 2021 r. ująć zwrot tej dotacji?
Zwrot dotacji celowej, odniesionej w momencie jej otrzymania na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych (konto 76-0), wskazane jest zarachować na zwiększenie pozostałych kosztów operacyjnych (konto 76-1). Natomiast w sytuacji, gdy środki pochodzące z dotacji odniesione zostały na konto rozliczeń międzyokresowych przychodów, ich zwrot odpowiednio zmniejszy konto 84. |
Zasady zwrotu niewykorzystanych środków dotacji celowej otrzymanej od organizatora instytucji kultury |
Przepisy art. 28 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowią, iż podmiot tworzący instytucję kultury (zwany organizatorem) przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,
3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
Warto przy tym podkreślić, iż - zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.) - dotacje to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Podlegają one zwrotowi w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego. Co istotne, dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku (por. art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Natomiast w przypadku gdy termin wykorzystania dotacji jest krótszy niż rok budżetowy, niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi w terminie 15 dni po upływie terminu wykorzystania dotacji (por. art. 251 ust. 3 ww. ustawy).
Ujęcie w księgach zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej |
Kwotę otrzymaną w ramach dotacji celowej ujmuje się w księgach rachunkowych instytucji kultury pod datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy. W zależności od przeznaczenia dotacji zalicza się ją do pozostałych przychodów operacyjnych lub rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Z przepisów art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h) ustawy o rachunkowości wynika bowiem, iż koszty i przychody związane z przekazaniem lub otrzymaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, w tym także środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych, zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.
Natomiast, w myśl art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych, odnoszone są na zwiększenie rozliczeń międzyokresowych przychodów, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych. Kwoty zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł. Przepis ten stosuje się także do środków otrzymanych na nabycie wartości niematerialnych i prawnych.
Sposób ewidencji zwrotu niewykorzystanej dotacji celowej jest uzależniony od tego czy w momencie otrzymania dotacji ujęto ją na koncie pozostałych przychodów operacyjnych, czy też na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Ewidencja księgowa zwrotu niewykorzystanej dotacji celowej
|
|