Jak w księgach rachunkowych urzędu miasta ewidencjonować dochody uzyskiwane z tytułu opłaty targowej?
W księgach rachunkowych urzędu miasta dochody z tytułu opłaty targowej wskazane jest odnosić na zwiększenie przychodów z tytułu dochodów budżetowych (konto 720). |
Zasady pobierania opłaty targowej |
Rada gminy może wprowadzić opłatę targową na podstawie art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.). Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiskami są przy tym wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach. Zasady ustalania, poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty targowej ustala rada gminy w drodze uchwały (por. art. 19 pkt 1 ww. ustawy). Jednak stawki określone przez radę gminy nie mogą być wyższe od tych ustalonych przez Ministra Finansów. W 2020 r. stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 792,21 zł dziennie (por. obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2019 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2020 - Mon. Pol. z 2019 r. poz. 738). Rada gminy może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso (por. art. 19 pkt. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).
Księgowe ujęcie wpływów z opłaty targowej |
W myśl załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej, wpływy z opłat, w tym z opłaty targowej, księguje się na koncie 720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych". Konto to służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych związanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki, w szczególności dochodów, do których zalicza się podatki, składki, opłaty, inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek, należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych. Na stronie Wn konta 720 ujmuje się odpisy z tytułu dochodów budżetowych, a na stronie Ma - przychody z tytułu dochodów budżetowych.
Co istotne, organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego zobowiązane są stosować przy ewidencji podatków i opłat (stanowiących dochody własne gminy) przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 208, poz. 1375). W myśl tych przepisów, ewidencja podatków i opłat jest integralną częścią ewidencji księgowej urzędu i jest prowadzona z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu jako jednostki budżetowej. W celu prowadzenia ewidencji z tytułu podatków i opłat korzysta się w szczególności z następujących bilansowych kont syntetycznych planu kont urzędu:
![]() |
101 "Kasa", |
![]() |
130 "Rachunek bieżący urzędu", |
![]() |
141 "Środki pieniężne w drodze", |
![]() |
221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych", |
![]() |
226 "Długoterminowe należności budżetowe", |
![]() |
720 "Przychody z tytułu dochodów budżetowych". |
Przychody z tytułu podatków i opłat ewidencjonuje się na koncie 720 w następujący sposób:
1) na stronie Wn konta 720 księguje się odpisy z tytułu podatków i opłat, w korespondencji ze stroną Ma konta 221, oraz odpisy z tytułu należnego podatnikowi oprocentowania za nieterminowy zwrot nadpłaty, w korespondencji ze stroną Ma konta 221,
2) na stronie Ma konta 720 księguje się przypisy z tytułu podatków i opłat, w korespondencji ze stroną Wn konta 221, oraz odsetki za zwłokę i inne należności uboczne w kwocie wpłaconej - na podstawie dokumentu wpłaty, w korespondencji ze stroną Wn konta 221.
Ewidencja dochodów uzyskiwanych z opłaty targowej w księgach urzędu miasta
|
|