Jako samorządowy zakład budżetowy otrzymaliśmy z gminy dotację celową na zakup środka trwałego. Od powyższego zakupu odliczyliśmy VAT naliczony w pełnej wysokości. Wraz z rozliczeniem dotacji, złożyliśmy do gminy pismo z prośbą o pozostawienie do dyspozycji zakładu podatku VAT od zakupionego środka trwałego. Otrzymaliśmy decyzję przychylającą się do naszej prośby. Jak w takiej sytuacji zaksięgować pozostawiony w naszej dyspozycji VAT naliczony? Czy kwotę tego podatku należy przeksięgować z konta funduszu na konto pozostałych przychodów operacyjnych?
Otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej, przeznaczonej na zakup środka trwałego, ewidencjonowane jest w księgach zakładu budżetowego na koncie 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów budżetowych" w korespondencji z kontem 800 "Fundusz jednostki".
Z opisu konta 800 – zamieszczonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 289), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości budżetowej – wynika bowiem, że na stronie Ma tego konta ujmuje się m.in. wpływ środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji.
Warto przy tym zaznaczyć, iż – zgodnie z przepisami § 38 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. nr 241, poz. 1616) – dotacje celowe udzielone samorządowemu zakładowi budżetowemu z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele, na które zostały przyznane. Dotacje te, w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Samorządowy zakład budżetowy, który miał prawo odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych z dotacji celowej, rozlicza się z jednostką samorządu terytorialnego kosztami netto poniesionymi na zakup albo wytworzenie środka trwałego, a odzyskanie tego podatku przez zakład powinno następować wyłącznie w ramach rozliczenia podatkowego, a nie w formie dotacji.
Z pytania wywnioskować można, że ze środków pochodzących z otrzymanej przez zakład budżetowy dotacji celowej opłacone zostały zobowiązania dotyczące inwestycji w kwotach brutto (łącznie z VAT). Jednocześnie – w związku z tym, że pytający zakład ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów – wartość środków trwałych bądź środków trwałych w budowie (inwestycji) została pomniejszona o ten podatek. W takiej sytuacji, po dokonaniu rozliczeń VAT, dotacja celowa udzielona na inwestycję podlega zwrotowi do budżetu w części dotyczącej odliczonej kwoty VAT. Zwracana do urzędu gminy kwota księgowana jest przy tym zapisem: Wn konto 800, Ma konto 131.
W sytuacji gdy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (tutaj: gminy) podejmie decyzję o zwolnieniu samorządowego zakładu budżetowego z obowiązku zwrotu VAT odliczonego przy zakupach finansowanych z dotacji celowej, zakład ten osiągnie dodatkowy przychód z tytułu nieodpłatnego otrzymania aktywów obrotowych. Kwotę odpowiadającą wartości tego podatku wskazane jest wówczas przeksięgować z konta funduszu jednostki na dobro pozostałych przychodów operacyjnych. Odbywa się to, pod datą powzięcia stosownej decyzji, zapisem:
|
Przykład
I. Założenia:
1. Samorządowy zakład budżetowy otrzymał z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotację celową na zakup środka trwałego w wysokości: 24.600 zł. Powyższy zakup udokumentowany został fakturą na kwotę: 24.600 zł brutto (w tym VAT: 4.600 zł). Zakład odliczył VAT naliczony w pełnej wysokości. Na rachunek zakładu wpłynęły środki z urzędu skarbowego tytułem zwrotu VAT naliczonego w wysokości: 4.600 zł.
2. Wraz z rozliczeniem dotacji, zakład zwrócił się do gminy o pozostawienie odliczonego VAT w dyspozycji zakładu. Otrzymał decyzję pozytywną.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. WB – otrzymanie środków pieniężnych w formie dotacji celowej | 24.600 zł | 131 | 800 |
2. Faktura dokumentująca zakup środka trwałego: | |||
a) kwota brutto | 24.600 zł | 300 | 240 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 4.600 zł | 225 | 300 |
c) kwota netto | 20.000 zł | 011 | 300 |
3. WB – uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy | 24.600 zł | 240 | 131 |
4. WB – zwrot z urzędu skarbowego VAT naliczonego | 4.600 zł | 131 | 225 |
5. PK – przeksięgowanie kwoty odliczonego VAT (pozostającego w dyspozycji zakładu) na pozostałe przychody operacyjne | 4.600 zł | 800 | 760 |
III. Księgowania:
|