Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Umowy i płace  »   Okres przeszkolenia wojskowego w stażu jubileuszowym pracownika samorządowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Okres przeszkolenia wojskowego w stażu jubileuszowym pracownika samorządowego

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (632) z dnia 10.07.2025

Pracownik jednostki samorządowej 28 lipca 2025 r. odchodzi na emeryturę. Dostarczył on zaświadczenie wydane przez WKU dla celów emerytalnych, że w okresach od 1 września 1980 r. do 20 stycznia 1981 r. oraz od 1 września 1981 r. do 7 stycznia 1982 r. pełnił przeszkolenie wojskowe. Przedłożył również umowę o pracę (brak świadectwa pracy) zawartą na okres od 16 lutego do 31 sierpnia 1981 r. Czy okres przeszkolenia wojskowego i wskazany okres pracy należy wliczyć do stażu pracy, od którego będzie zależało wypłacenie nagrody jubileuszowej?

Okres zatrudnienia na podstawie wymienionej umowy o pracę oraz okres pierwszego przeszkolenia wojskowego należy przyjąć do okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej (tzw. stażu jubileuszowego). O kwalifikacji drugiego przeszkolenia wojskowego decyduje termin podjęcia zatrudnienia po jego odbyciu.

Prawo do nagrody jubileuszowej

Pracownik samorządowy ma prawo do nagrody jubileuszowej w wysokości:

  • 75% wynagrodzenia miesięcznego - po 20 latach pracy,
  • 100% wynagrodzenia miesięcznego - po 25 latach pracy,
  • 150% wynagrodzenia miesięcznego - po 30 latach pracy,
  • 200% wynagrodzenia miesięcznego - po 35 latach pracy,
  • 300% wynagrodzenia miesięcznego - po 40 latach pracy,
  • 400% wynagrodzenia miesięcznego - po 45 latach pracy.

Świadczenie to gwarantuje art. 36 ust. 2 w zw. z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135). Z kolei § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1638 ze zm.), dalej rozporządzenia płacowego, wskazuje termin nabycia do niego prawa jako dzień upływu okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej.

Ważne: Jeżeli stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, pracownikowi samorządowemu, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia ustania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu ustania stosunku pracy.

Pracownik, który otrzyma nagrodę danego stopnia w tym terminie, nie nabywa prawa do tej nagrody w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody danego stopnia (§ 8 ust. 7-8 rozporządzenia płacowego).

Ustalanie i dokumentowanie stażu jubileuszowego

Zasady dotyczące stażu jubileuszowego (lata pracy, o jakich mowa w art. 38 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych), wymaganego od pracownika samorządowego do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej danego stopnia, zawiera art. 38 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych oraz § 8 ust. 2-3 rozporządzenia płacowego. Według tych przepisów, do stażu jubileuszowego wlicza się:

  • okres aktualnego zatrudnienia,
  • wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia, lecz w razie równoległego zatrudnienia przyjmuje się tylko jeden z nich - w tej grupie znajduje się okres zatrudnienia z umowy o pracę, o jakiej mowa w pytaniu,
  • inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (tzw. okresy zaliczalne); takim okresem jest przeszkolenie wojskowe jako jeden z rodzajów służby wojskowej w latach wskazanych w pytaniu.

Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych i na podstawie jej art. 43 ust. 1 przepisy Kodeksu pracy nie określają sposobu dokumentowania przez pracownika samorządowego stażu jubileuszowego. Pracodawca może wprawdzie posiadać udokumentowane dane dotyczące przebiegu dotychczasowego zatrudnienia pracownika (art. 221 § 1 pkt 6, § 3 i 5 K.p.), jednak pracownik może przedkładać kolejne dokumenty w trakcie zatrudnienia (tak jak w pytaniu).

Zwracamy uwagę! Chociaż świadectwo pracy jest podstawowym dokumentem potwierdzającym zatrudnienie (art. 97 K.p.), to w sytuacji, gdy pracownik nim nie dysponuje, może przedłożyć inne dokumenty. Tak też wynika z uzasadnienia uchwały Sądu Najwyższego z 28 września 1990 r. (sygn. akt III PZP 15/90, OSNC 1991/4/45), zgodnie z którym: "(...) Świadectwo pracy jest dokumentem szczególnym, ale samo przez się nie tworzy praw podmiotowych ani ich nie pozbawia. Nie ma też cech wyłączności w zakresie dowodowym. (...)". Podobnych wyjaśnień Sąd Najwyższy dokonał w wyrokach z 16 lipca 2009 r. (sygn. akt II PK 1/09, OSNP 2011/5-6/71) i z 10 października 2007 r. (sygn. akt II PK 33/07).

Przyjmuje się, że innymi dokumentami potwierdzającymi zatrudnienie są m.in. umowy o pracę i zaświadczenia z ZUS o okresie, w którym dana osoba podlegała ubezpieczeniu jako pracownik danego pracodawcy. W związku z tym Czytelnik powinien włączyć do stażu jubileuszowego zatrudnienie w okresie od 16 lutego do 31 sierpnia 1981 r. wynikające z przedłożonej umowy o pracę.

Dowód odbycia służby wojskowej stanowi zaświadczenie wydawane w trybie art. 217-218 K.p.a. od 23 kwietnia 2022 r. przez Wojskowe Centrum Rekrutacji (WCR), a przed tą datą przez Wojskową Komendę Uzupełnień (WKU). WCR zastąpiło bowiem tego dnia WKU na podstawie art. 777 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2025 r. poz. 825).

Służba wojskowa w stażu jubileuszowym

O nadaniu służbie wojskowej statusu okresu zaliczanego, który należy przyjąć do stażu jubileuszowego decydują:

  • art. 301 § 2 K.p., który nakazuje wliczać okres czynnej służby wojskowej do okresu zatrudnienia w zakresie i na zasadach przewidzianych w ustawie o obronie Ojczyzny,
  • art. 313 ustawy o obronie Ojczyzny, który określa zasady wliczania czynnej służby wojskowej do okresu zatrudnienia od dnia wejścia w życie tego aktu prawnego, czyli od 23 kwietnia 2022 r.,
  • art. 817 ustawy o obronie Ojczyzny, według którego do okresu zatrudnienia (w rozumieniu art. 301 § 2 K.p.) należy wliczać okresy pełnienia czynnej służby wojskowej na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 z późn. zm.), dalej ustawy z 1967 r., uchylonej 23 kwietnia 2022 r. na mocy art. 823 pkt 2 ustawy o obronie Ojczyzny.
Dla Prenumeratorów GOFIN

Zgodnie z art. 62 pkt 1 lit. b ustawy z 1967 r. (w brzmieniu obowiązującym od 6 lipca 1979 r. do 11 lutego 1984 r., który obejmuje wymienione w pytaniu okresy, tj. od 1 września 1980 r. do 20 stycznia 1981 r. i od 1 września 1981 r. do 7 stycznia 1982 r.), przeszkolenie wojskowe stanowiło rodzaj czynnej służby wojskowej. Studenci i absolwenci szkół wyższych mieli je odbyć w czasie wolnym od zajęć w szkole wyższej lub po ukończeniu ostatniego roku nauki albo po ukończeniu studiów. Czas przeszkolenia mógł obejmować okres do 3 miesięcy (przeszkolenie krótkotrwałe) lub do 12 miesięcy (przeszkolenie długotrwałe). Przesądzały o tym art. 95 ust. 1 pkt 2 i art. 97 ust. 2 ustawy z 1967 r. w brzmieniu obowiązującym od 6 lipca 1979 r. do 11 lutego 1984 r.

Obydwa przeszkolenia z pytania kwalifikują się do przeszkoleń długotrwałych. To ma zaś kluczowe znaczenie dla ich zaliczenia do stażu jubileuszowego. Na podstawie art. 132 ust. 1 ustawy z 1967 r. w brzmieniu obowiązującym od 6 lipca 1979 r. do 11 lutego 1984 r. do studentów i absolwentów szkół wyższych powołanych na długotrwałe przeszkolenie wojskowe stosowało się bowiem odpowiednio art. 120 tego aktu prawnego. W takim razie okres długotrwałego przeszkolenia wojskowego:

lp. wliczało się: w zakresie: pod warunkiem:
1. do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym pracownik podjął pracę wszelkich uprawnień wynikających z Kodeksu pracy oraz przepisów szczególnych podjęcia pracy w ciągu 30 dni od zakończenia przeszkolenia wojskowego*)
2. do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym pracownik podjął pracę na podstawie skierowania terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego złożenia wniosku o skierowanie do pracy w ciągu 30 dni od zakończenia przeszkolenia wojskowego*)
3. do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym pracownik podjął pracę wyłącznie wymiaru urlopu wypoczynkowego i wysokości odprawy pośmiertnej oraz uprawnień emerytalno-rentowych podjęcia pracy lub złożenia wniosku o skierowanie do pracy po upływie 30 dni od zakończenia przeszkolenia wojskowego
*)  termin uważało się za zachowany, jeżeli pracownik nie mógł podjąć pracy lub wystąpić z wnioskiem o skierowanie do pracy z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy

Zasady określone w tabeli obowiązywały, jeżeli przepisy szczególne nie przewidywały korzystniejszych uprawnień. Pracownik z pytania podjął pracę w ciągu 30 dni od zakończenia pierwszego przeszkolenia wojskowego. Zatem okres jego trwania powinien był być uwzględniony w okresie zatrudnienia u pracodawcy, z którym łączyła go umowa o pracę wymieniona przez Czytelnika. Tym samym należy go uwzględnić w stażu jubileuszowym. Z uwagi na brak informacji o zatrudnieniu po odbyciu drugiego przeszkolenia wojskowego (1 września 1981 r. - 7 stycznia 1982 r.) nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi w tym przypadku. Czytelnik powinien postąpić adekwatnie do posiadanej wiedzy i dokumentów o zatrudnieniu po odbyciu tego przeszkolenia według odpowiedniej zasady zapisanej w tabeli.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Umowy i płace - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.