W maju 2024 r. zaciągnąłem w banku kredyt obrotowy. Na potrzeby jego spłaty ustawiłem stałe zlecenie. Niestety zakończyło się ono w grudniu 2024 r., a ja zapomniałem je przedłużyć. W ten sposób dopiero po monicie otrzymanym w marcu br. uregulowałem po terminie zaległe raty za styczeń i luty wraz z bieżącą za marzec, w związku z czym bank naliczył mi odsetki karne od przeterminowanych wpłat. Czy wartość tych odsetek mogę ująć w firmowych kosztach podatkowych?
Nie ma przeszkód, aby odsetki karne naliczone przez bank z tytułu nieterminowych wpłat przedsiębiorca ujął w firmowych kosztach podatkowych, o ile tylko pieniędzmi uzyskanymi z kredytu sfinansował wydatki (koszty) ponoszone w działalności gospodarczej. Takie odsetki można zaklasyfikować jako wydatki mające na celu zachowanie i zabezpieczenie źródła powstawania przychodów.
Konsekwencją dla kredytobiorcy, który nie reguluje zobowiązań wobec banku, może być wypowiedzenie umowy kredytu, a to z kolei oznaczałoby konieczność zwrotu pożyczonej kwoty. Opóźnienie się w zapłacie należności kredytowych wiąże się natomiast z pobieraniem przez bank odsetek karnych. Przedsiębiorca, korzystający w swojej firmie z kredytu, może wydatki na spłatę takich odsetek ująć w kosztach podatkowych, o ile wykaże ich związek z prowadzoną działalnością.
Trzeba przy tym uwzględniać ograniczenia wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o pdof. Przepis ten wskazuje, że wyłączeniu z kosztów podatkowych podlegają naliczone, lecz niezapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Obciążenie kosztów podatkowych w firmie Czytelnika wskazanymi w pytaniu odsetkami, po spełnieniu pozostałych opisanych powyżej warunków, będzie więc możliwe dopiero w momencie ich zapłaty (potrącenia przez bank).
|