BDO to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Część podmiotów w nim zarejestrowanych zobowiązana jest do ponoszenia opłat z tym związanych. Z początkiem 2025 r. zmianie uległy wysokości tych opłat. Kto musi płacić za wpis do rejestru? Kiedy należy wnieść opłatę? Jakie sankcje grożą w razie jej nieuregulowania?
Katalog podmiotów zobowiązanych do uzyskania wpisu w rejestrze BDO znajduje się w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. Obowiązek wpisu do rejestru BDO oraz prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości odpadów dotyczy przedsiębiorców, którzy:
W art. 57 ustawy o odpadach ustawodawca wskazał podmioty, które zobowiązane są do wniesienia opłaty rejestrowej za wpis do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Są to:
Opłaty rejestrowej nie uiszcza przedsiębiorca wpisany do rejestru, o którym mowa w ustawie o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) - Dz. U. z 2022 r. poz. 2013, który, składając wniosek o wpis do rejestru, przedłoży informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
Wskazane podmioty wpisane do rejestru BDO mają obowiązek uiszczania w terminie do końca lutego każdego roku opłaty rocznej za dany rok.
Opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa.
Opłaty rocznej nie uiszcza także przedsiębiorca, wpisany do rejestru, o którym mowa w ustawie o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), w roku, w którym uzyskał wpis do rejestru.
Opłatę rejestrową/roczną należy uiścić na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy wysokości opłat rejestrowej i rocznej. Nowe stawki zawiera rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości opłaty rejestrowej i opłaty rocznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1901).
Rozporządzenie podniosło stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej do 200 zł dla mikroprzedsiębiorców (wcześniej stawka wynosiła 100 zł) oraz do 800 zł dla pozostałych podmiotów (uprzednio stawka wynosiła 300 zł).
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, wysokość obowiązujących dotychczas stawek nie była aktualizowana od 6 lat. Zaproponowane nowe kwoty uwzględniają wzrost kosztów, jaki nastąpił w latach 2018-2023, które są związane z utrzymaniem i prowadzeniem BDO, zarówno po stronie marszałków województw, którzy odpowiadają za prowadzenie rejestru, jak i po stronie budżetu państwa i Ministerstwa Klimatu i Środowiska jako Administratora BDO.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.) mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
Wyrażone w euro wielkości przelicza się na złote według średniego kursu ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.
Natomiast średnioroczne zatrudnienie określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich, urlopach opiekuńczych i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Brak opłaty rocznej skutkuje wykreśleniem przedsiębiorcy z rejestru. Czynności w tym zakresie dokonuje z urzędu marszałek województwa, w drodze decyzji. Tak przewiduje art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy o odpadach.
Poza tym prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu w BDO zagrożone jest wysoką karą finansową wynoszącą do 1 mln zł.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14.12.2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 ze zm.)
|