Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Podatkowe rozliczenie sprzedaży premiowej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Podatkowe rozliczenie sprzedaży premiowej

Gazeta Podatkowa nr 45 (1502) z dnia 4.06.2018
Agata Cieśla

Sprzedaż premiowa na stałe wpisała się w rzeczywistość gospodarczą. Ta technika marketingowa polegająca na udzielaniu klientom premii (nagrody) za nabycie towarów lub usług w określonej ilości lub o określonej wartości, doskonale się sprawdza zarówno w odniesieniu do klientów będących, jak i niebędących przedsiębiorcami. Gratisy uzyskiwane w ramach premii stanowią towary lub usługi inne niż te, które są przedmiotem transakcji głównej. Podmiot udzielający premii wydatki na ich nabycie lub wytworzenie, a odbiorca wartość otrzymanej nagrody, powinien rozliczyć w podatku dochodowym.

Koszty premiującego

Podstawowym celem, jaki stawiają sobie organizatorzy sprzedaży premiowej, jest podniesienie atrakcyjności zakupów dokonywanych przez klientów. Przyznawanie nagród nabywcom towarów lub usług ma służyć zainteresowaniu ofertą i w konsekwencji zwiększeniu u organizatora przychodów ze sprzedaży. To pozwala na zaliczenie wydatków związanych z przeprowadzeniem takiej akcji promocyjnej do firmowych kosztów podatkowych - i to zarówno tych organizacyjnych (m.in. doradztwa przy organizacji sprzedaży czy opracowania jej regulaminu), jak i poniesionych na zakup nagród.

Organy podatkowe w swoich interpretacjach podkreślają jednocześnie konieczność prawidłowego udokumentowania omawianych wydatków. W zakres takiej dokumentacji według nich powinien wchodzić co najmniej: regulamin sprzedaży premiowej, dokumentacja potwierdzająca spełnienie warunku niezbędnego dla otrzymania upominku oraz potwierdzenie odebrania nagrody przez beneficjentów lub lista nagrodzonych osób i ilości wydanych nagród.

Regulamin sprzedaży premiowej jest dokumentem o największym znaczeniu. Dzięki niemu organizator może jednoznacznie wykazać jaki był charakter i cel poniesienia kosztów na jej przeprowadzenie oraz udowodnić, że wydatki te nie noszą cech reprezentacyjnych, co z uwagi na uregulowania art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop wyłączałoby je z kosztów podatkowych.

Obowiązki płatnika pdof

Gdy premię otrzymuje osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, wówczas jej wartość stanowi przychód zasadniczo podlegający opodatkowaniu 10% ryczałtem (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdof). Jednak na warunkach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o pdof może on korzystać ze zwolnienia od podatku. Wynika z niego, że zwolnieniem objęte są nagrody, których jednorazowa wartość - począwszy od 1 stycznia 2018 r. - nie przekracza 2.000 zł. Jeżeli jednak jest wyższa, to wówczas w całości podlega ona opodatkowaniu. Zryczałtowany podatek organizator sprzedaży premiowej, jako płatnik pdof, pobiera od wartości nagrody bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Gdy nagroda ma formę niepieniężną, wówczas, zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o pdof, osoba otrzymująca nagrodę, jest zobowiązana wpłacić płatnikowi kwotę należnego ryczałtu przed udostępnieniem nagrody (przykład).

Organizator sprzedaży premiowej wpłaca pobrany podatek na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20. miesiąca następującego po miesiącu jego pobrania. Natomiast po zakończeniu roku powinien go wykazać w składanej do końca stycznia następnego roku podatkowego deklaracji rocznej PIT-8AR.

Nagroda w przychodach przedsiębiorcy

Gdy uczestnikiem sprzedaży premiowej jest przedsiębiorca, to nagroda otrzymana przez niego stanowi przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o pdof i art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdop. Również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach potwierdzają, że jeżeli podatnik wziął udział w sprzedaży premiowej jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, powinien wartość nagrody kwalifikować do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza. W efekcie przychód (dochód) z tytułu tej wygranej podlega opodatkowaniu według takich samych zasad, jak inne przychody (dochody) uzyskiwane w ramach tego źródła. Nie ma tu zastosowania zwolnienie od podatku wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o pdof.

Przychód z omawianego tytułu powstaje w momencie uzyskania nagrody. Jeżeli jest to rzecz lub usługa, przedsiębiorca powinien ustalić jej wartość pieniężną na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnianiu rzeczy lub świadczeniu usług tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia (art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o pdof i art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o pdop).

Przekazanie nagrody pracownikowi

Może się zdarzyć, że przedsiębiorca przekaże uzyskaną w sprzedaży premiowej nagrodę własnemu pracownikowi. To jednak nie zwalnia go z wykazania przychodu z tego tytułu.

Natomiast u pracownika, jeżeli przekazanie nagrody pracownikowi było wyrazem uznania dla wykonywanej przez niego pracy, to należy ją potraktować jak dodatkowe wynagrodzenie (rodzaj premii) i zakwalifikować jako przychód ze stosunku pracy niekorzystający ze zwolnienia od pdof. Jego wartość należy ustalić w oparciu o art. 11 ust. 2 ustawy o pdof. Z kolei gdy przekazanie nagrody nie jest formą gratyfikacji za pracę, to może być rozpatrywane w kategorii darowizny. Potwierdził to resort finansów w pismach z dnia 5 i 7 czerwca 2017 r. stanowiących odpowiedzi na pytania naszego Wydawnictwa.

Przykład

Dwie osoby niebędące przedsiębiorcami w maju 2018 r. brały udział w sprzedaży premiowej. Osoba M dwukrotnie otrzymała nagrody pieniężne: pierwsza wyniosła 800 zł, a druga 1.300 zł. Natomiast osoba P otrzymała ekspres do kawy o wartości 2.400 zł.

Chociaż wartość nagród otrzymanych przez osobę M wynosi 2.100 zł, to żadna nie jest opodatkowana, gdyż jednorazowa wartość każdej z nich nie przekracza 2.000 zł.

Z kolei osoba P przed odebraniem nagrody powinna wpłacić organizatorowi sprzedaży zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody, tj. 240 zł.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.