W Dz. U. z 2024 r. pod poz. 1551 opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 października 2024 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., które weszło w życie 19 października 2024 r.
Na mocy tego rozporządzenia zaniechano poboru PIT i CIT od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.
Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. przez poszkodowanych w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 ze zm.) będących podatnikami PIT albo podatnikami CIT.
Stosownie do powołanego art. 2 ustawy z dnia 16 września 2024 r., określenie "poszkodowany" oznacza osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych lub utraciły, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia (nr 894 z wykazu prac legislacyjnych) Minister Finansów zwrócił uwagę, że: "Na gruncie obowiązujących przepisów ustaw o podatkach dochodowych otrzymane odszkodowania stanowią przychody podlegające opodatkowaniu, z wyjątkiem odszkodowań otrzymanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności, które są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy PIT.
Jednocześnie przepisy przewidują jeden przypadek, w którym odszkodowania za szkody w majątku związanym z działalnością gospodarczą mogą korzystać ze zwolnienia od podatku. Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 29b ustawy PIT i art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy CIT wolne od podatku są odszkodowania za szkody w środku trwałym, z wyłączeniem samochodu osobowego, w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym na remont tego środka trwałego albo na zakup lub na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego zaliczonego zgodnie z wydaną na podstawie odrębnych przepisów Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) do tego samego rodzaju co środek trwały, z którym związana była taka szkoda, przy czym przepisy art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy PIT i art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT stosuje się odpowiednio. Odpowiednie stosowanie wymienionych przepisów oznacza, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy PIT i art. 16a-16m ustawy CIT, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Wobec brzmienia powołanych regulacji w przypadku otrzymania odszkodowania za szkody w środku trwałym (z wyłączeniem samochodu osobowego) podatnik prowadzący działalność gospodarczą może wprawdzie skorzystać z obowiązującego zwolnienia od podatku dochodowego, jednak wyłącznie pod warunkiem, że uzyskane w ten sposób środki pieniężne wydatkuje w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym na remont tego środka trwałego albo na zakup lub na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego takiego samego rodzaju.
Z uwagi na szczególną sytuację wynikającą z powodzi z września 2024 r., zachodzi konieczność pomocy poszkodowanym przedsiębiorcom w wielu obszarach, w tym w odniesieniu do wyłączenia z opodatkowania otrzymanych odszkodowań".
W Dz. U. z 2024 r. pod poz. 1550 opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 października 2024 r. w sprawie zaniechania poboru ryczałtu od dochodów spółek w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., które weszło w życie 19 października 2024 r.
Stosownie do przepisów ustawy o CIT podatnicy opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek (estońskim CIT) są zobowiązani rozpoznać dochód m.in. z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 updop. Taki dochód ustala się w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku (art. 28n ust. 1 pkt 2 updop).
Zgodnie z rozporządzeniem zaniechaniem poboru ryczałtu od dochodów spółek została objęta kwota dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą odpowiadająca:
1) wysokości poniesionych kosztów wytworzenia lub cenie nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn przekazanych organizacjom określonym w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491) na cele związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.,
2) wysokości kosztów poniesionych z tytułu wykonania nieodpłatnego świadczenia, którego celem jest usuwanie skutków powodzi z września 2024 r., realizowanego na rzecz organizacji określonych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia (nr 897 z wykazu prac legislacyjnych) czytamy: "Proponuje się, aby zaniechaniem poboru ryczałtu od dochodów spółek objęte były wszelkie świadczenia, niezależnie od ich rodzaju (z wyjątkiem darowizn pieniężnych) oraz nieodpłatne świadczenia przekazane lub realizowane na rzecz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego. Proponujemy nie określać ich rodzajów, ze względu na spodziewaną ich dużą różnorodność, uzależnioną od sytuacji faktycznej, w jakiej znalazł się obdarowany dotknięty skutkami powodzi z września 2024 r. Pomocą może być zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, tj. udostępnienie lokalu mieszkalnego, czy zapewnienie żywności".
Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
|