Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Lista sankcyjna w związku z agresją Rosji na Ukrainę a koszty ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Lista sankcyjna w związku z agresją Rosji na Ukrainę a koszty i ulga na złe długi - informacja Ministerstwa Finansów

Przegląd Podatku Dochodowego nr 15 (567) z dnia 1.08.2022

Konsekwencją ataku Rosji na Ukrainę jest m.in. objęcie niektórych podmiotów sankcjami. Dlatego pojawiają się wątpliwości odnośnie skutków podatkowych transakcji zawieranych z takimi podmiotami. Do niektórych problemów odniosło się Ministerstwo Finansów w informacji z 30 maja 2022 r. (ID informacji 492931) zamieszczonej na stronie https://eureka.mf.gov.pl.


1) Czy jeśli podatnik opłaci fakturę wystawioną przez podmiot objęty sankcjami w związku z agresją Rosji na Ukrainę, to ma prawo zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów, czy też powinien wyłączyć go z takich kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 61 updof (odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 66 updop)?

W tej kwestii Ministerstwo wyjaśniło, że fakt umieszczenia na tzw. liście sankcyjnej podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest zapłata z tytułu transakcji handlowej, nie przesądza o braku możliwości zaliczenia przez podatnika takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu, przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek, od których ustawy podatkowe (tj. art. 22 updof oraz art. 15 updop) uzależniają taki koszt. Znajduje to swoje uzasadnienie w charakterze regulacji, które stanowią część krajowego porządku prawnego wraz z wejściem w życie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 835). Przepisy przywołanej ustawy poprzez odwołanie się do środków sankcyjnych nie przesądzają o nieważności stosunków gospodarczych między kontrahentami, wśród których znajduje się podmiot objęty sankcjami na mocy decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, a jedynie statuują zakaz transferu wartości majątkowych na rzecz podmiotu, który został umieszczony na liście sankcyjnej.

W rezultacie: "Dokonanie zapłaty na rzecz takiego podmiotu nie podlega przepisom z art. 23 ust. 1 pkt 61 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz korelującego z nim art. 16 ust. 1 pkt 66 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowe przepisy przewidują wyłączenia dla wydatków służących sfinansowaniu czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Stosownie jednak do tego co wyżej przedstawiono, ustawa z 13.04.2022 roku nie wprowadza generalnego zakazu zawierania transakcji z podmiotami, wobec których (...) MSWiA podjął decyzję o zastosowaniu wskazanych w tej decyzji sankcji, przewidując wyłącznie określone reperkusje za przekazanie aktywów w celu realizacji zobowiązania wynikającego z tej transakcji. Zapłata za fakturę na rzecz podmiotu widniejącego na liście, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego, nie stanowi samoistnej przeszkody w zaliczeniu kwoty tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu".


2) Jeśli dany wydatek nie jest kosztem podatkowym albo nie został zaliczony do takich kosztów przez nabywcę, to czy pomimo tego brak zapłaty należności za fakturę oznacza konieczność stosowania zawartych w ustawie o PIT oraz ustawie o CIT przepisów o "uldze na złe długi"? Jak to wygląda odpowiednio, gdy faktura została opłacona oraz nie została opłacona?

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w przypadku niezaliczenia danego wydatku do kosztów, który w świetle ogólnych wymagań przewidzianych przepisami prawa podatkowego mógłby zostać ujęty jako koszt podatkowy, podatnik nie ponosi konsekwencji prawnych, a całość dolegliwości sprowadza się u niego do braku pomniejszenia przychodu o wysokość niezaliczonego do kosztów uzyskania przychodu wydatku. Jeśli więc dana transakcja nie została przez podatnika uwzględniona jako koszt uzyskania przychodu, bezprzedmiotowym staje się analiza potencjalnego zastosowania instytucji z art. 26i updof oraz z art. 18f updop, tj. ulgi na złe długi, z uwagi na okoliczność, że obie regulacje znajdują zastosowanie w przypadku, gdy kwota zaliczana do kosztów uzyskania przychodów nie zostanie opłacona (tj. podatnik nie poniesie ekonomicznego ciężaru wydatku).

Zdaniem Ministerstwa inaczej wygląda sytuacja, gdy podatnik zobowiązany do zapłaty ujmie dany wydatek w księgach podatkowych jako koszt uzyskania przychodu, natomiast płatność za daną transakcję zawartą z podmiotem, wobec którego wydano decyzję o zastosowaniu określonych sankcji, nie nastąpiła w ciągu 90 dni od terminu zapłaty przewidzianego przez kontrahentów w umowie, na fakturze bądź innym rachunku. Taka sytuacja wypełnia przepis art. 26i ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 updof oraz art. 18f ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 updop, co obliguje dłużnika do korekty podstawy opodatkowania poprzez jej odpowiednie zwiększenie (odpowiednio: zmniejszenie straty) o kwotę nieuregulowanych zobowiązań względem podmiotu, który na podstawie powołanej ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r., został objęty zakazem przekazywania na jego rzecz wartości majątkowych.

Korekta podstawy opodatkowania, w tym przypadku, ma na celu jedynie ekonomiczne wyeliminowanie z wyniku podatkowego kosztu, który nie obciążył majątku podatnika. W przypadku jego uregulowania podatnik uprawniony będzie do odpowiedniej korekty zwrotnej podstawy opodatkowania (odpowiednio: straty) o zapłaconą kwotę zobowiązania.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.