Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Planowane zmiany w KSeF po konsultacjach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Planowane zmiany w KSeF po konsultacjach

Gazeta Podatkowa nr 33 (2116) z dnia 22.04.2024
Aleksandra Węgielska

Od 1 lipca 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie sporządzać faktury za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. W wyniku nowelizacji ustawy o VAT, od 1 lipca 2024 r. podatnicy VAT czynni, a od 1 stycznia 2025 r. pozostali podatnicy zwolnieni z VAT, mieli mieć obowiązek sporządzania tych faktur. Jednak Ministerstwo Finansów poinformowało, że obowiązkowy KSeF nie zostanie wprowadzony od 1 lipca 2024 r. i uruchomiło konsultacje z podatnikami, po których zapowiedziało wprowadzenie zmian do przepisów dotyczących obowiązkowego KSeF.

Termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF

Z informacji Ministerstwa Finansów zamieszczonej na stronie internetowej www.podatki.gov.pl wynika, że w pierwszym etapie konsultacji dotyczących rozwiązań prawnych i funkcjonalności obligatoryjnego KSeF zorganizowano 9 spotkań, w których wzięło udział łącznie około 10.000 uczestników. Jak zapowiedziało Ministerstwo Finansów, obowiązkowy KSeF na pewno nie zacznie obowiązywać w 2024 r. Dokładna data jego wprowadzenia na razie nie jest znana. Jednak MF zapewniło, że dołoży wszelkich starań, żeby jak najszybciej ogłosić nową datę obowiązkowego korzystania z tego systemu. MF poinformowało też, że podjęto decyzję, iż obowiązek e-fakturowania będzie wprowadzony w jednym momencie dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Nie będzie różnicowania terminów stosowania KSeF w zależności od statusu podatnika. Zdaniem MF ujednolicenie terminu dla wszystkich podatników uprości wdrożenie KSeF.

Dodatkowo Ministerstwo Finansów wskazało, że zaprezentowane rozwiązania dotyczące KSeF mają być przedstawione do dalszych konsultacji już w formie propozycji zmian do ustawy. Ministerstwo Finansów udostępniło je na stronie www.gov.pl. Natomiast data odroczenia obowiązkowego KSeF ma być podana na przełomie kwietnia i maja (na dzień oddania GP do druku nie jest ona jeszcze znana). Z kolei na początku maja 2024 r. projekt ustawy ma być skierowany do kolejnych etapów prac legislacyjnych.

Proponowane zmiany do KSeF

Podczas omawiania zmian, które mogą być wprowadzone do przepisów dotyczących obowiązkowego KSeF, Ministerstwo Finansów wskazało, że zakłada odroczenie obowiązku podania numeru KSeF w płatnościach, w tym dla mechanizmu podzielonej płatności. Ma to dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie systemów IT do KSeF.

Ponadto zakłada się wprowadzenie, w okresie przejściowym, dla wszystkich podatników opcję wystawiania elektronicznych faktur off-line poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego. Tym samym obowiązki w KSeF w początkowym okresie funkcjonowania systemu obligatoryjnego mają być zliberalizowane.

Odpowiadając na wątpliwości i postulaty dotyczące sposobu postępowania z tzw. fakturą konsumencką, planuje się dopuszczenie możliwości wystawiania takich faktur w KSeF. Konsumentowi ma być zapewniony dostęp do faktury w KSeF przez jej wydanie z kodem QR (tzw. dostęp anonimowy do faktury w KSeF).

Z uwagi na zgłaszane przez przedsiębiorców problemy z identyfikacją statusu nabywcy w fakturze, zostanie zaproponowane zrównoważenie odpowiedzialności wystawcy i nabywcy w zakresie obowiązków w KSeF. Zostanie też usunięty, sygnalizowany przez przedsiębiorców, problem wystawcy w ustaleniu, czy ma obowiązek wystawić w KSeF fakturę dla podatnika zwolnionego z VAT. Ma być wprowadzona "samoidentyfikacja" nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę faktury w KSeF. Podatnicy dokonujący zakupów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej będą zobowiązani podawać NIP.

Oprócz tego, w odpowiedzi na zgłoszenia dotyczące braku możliwości przesyłania załączników przez KSeF, ma być umożliwione dodawanie załączników do faktury za media, usługi telekomunikacyjne i inne "zbiorcze". MF wskazało, że w okresie niezbędnym do dostosowania rozwiązań, zapewni dodatkowe odroczenie obowiązku stosowania KSeF dla faktur za takie czynności.

Ma być także umożliwione wcześniejsze generowanie oraz pobór certyfikatów nabywcy do faktur wystawianych w okresie awarii i off-line.

Ministerstwo Finansów poinformowało też, że w początkowym okresie wdrożenia KSeF będzie przewidziane uproszczenie dla podatników "wykluczonych cyfrowo". W okresie przejściowym ma być umożliwione stosowanie faktur papierowych przez podatników, u których wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych faktur są niewielkie. Proponowane rozwiązanie ma dotyczyć sytuacji, gdy żadna z wystawianych u takich podatników faktur nie przekracza kwoty 450 zł, do sumy wartości 10.000 zł miesięcznie.

Planuje się również odroczyć nakładanie kar za niestosowanie KSeF. Ma to złagodzić skutki błędów przedsiębiorców w początkowym okresie działania systemu w wersji obligatoryjnej.

Szkolenia i wsparcie podatników

Ministerstwo Finansów zdaje sobie sprawę jak dużą zmianą dla podatników jest wprowadzenie obowiązkowego KSeF. Dlatego też w maju 2024 r. mają rozpocząć się szkolenia dla przedsiębiorców w urzędach skarbowych. Osoby zainteresowane będą mogły uczestniczyć w nich stacjonarnie w siedzibie urzędu oraz on-line. Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej w trakcie szkoleń mają przedstawić m.in. główne założenia i funkcjonalności KSeF, zakres obowiązkowego e-fakturowania, zasady generowania kodów QR oraz metody uzyskania dostępu do e-faktur. Omówią również funkcjonalności darmowych narzędzi do e-fakturowania, tj. Aplikacji Podatnika KSeF, e-mikrofirmy oraz aplikacji mobilnej KSeF.

Ministerstwo Finansów zapewniło, że podatnicy będą mogli umówić się także na indywidualne spotkania, podczas których otrzymają niezbędne informacje związane z obowiązkowym KSeF i korzystaniem z bezpłatnych narzędzi przygotowanych dla nich przez MF.

Ponadto podatnicy, księgowi oraz przedstawiciele firm, które tworzą własne oprogramowanie do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych, będą mogli korzystać z pomocy Krajowej Informacji Skarbowej. Infolinia KIS będzie udzielała nie tylko wsparcia merytorycznego, związanego z obowiązującymi przepisami, lecz także szeroko rozumianej pomocy technicznej. Ministerstwo wskazało, że planuje uruchomienie infolinii technicznej w lipcu br.

Zakładane zmiany dotyczące KSeF
Wprowadzone przepisy Planowane zmiany
Od 1 lipca 2024 r. obowiązkowy KSeF dla podatników VAT czynnych.
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązkowy VAT dla podatników VAT zwolnionych.
Ujednolicenie terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników.
Brak Dopuszczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF (opcjonalnie).
Numer KSeF w przelewach za faktury objęte mechanizmem podzielonej płatności. Odroczenie obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach, w tym za faktury objęte MPP.
Brak Udostępnienie wszystkim podatnikom możliwości wystawiania elektronicznych faktur off-line poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego.
Od 1 stycznia 2025 r. wprowadzenie kar za niestosowanie KSeF. Odroczenie wprowadzenia kar za niestosowanie KSeF.
Likwidacja od 1 stycznia 2025 r. wystawiania faktur uproszczonych. Odroczenie likwidacji wystawiania faktur uproszczonych.
Brak "Samoidentyfikacja" nabywcy dla potrzeb wystawiania przez dostawcę faktur w KSeF.
Podatnicy dokonujący zakupów na potrzeby działalności gospodarczej będą zobowiązani podawać NIP w celu ich identyfikacji.
Brak Możliwość dodawania załączników do faktur za media, usługi telekomunikacyjne i inne "zbiorcze" faktury.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.