Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Sankcje w przypadku błędnego rozliczenia VAT
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sankcje w przypadku błędnego rozliczenia VAT

Gazeta Podatkowa nr 27 (2110) z dnia 2.04.2024
Aleksandra Węgielska

W sytuacji gdy podatnik przy rozliczaniu VAT popełni błąd, w wyniku którego zostanie zaniżone zobowiązanie podatkowe czy zawyżona kwota do zwrotu albo zawyżona kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy, może być ukarany przez organ podatkowy sankcją. Są jednak sytuacje, kiedy podatnik może uniknąć ustalenia sankcji przez urząd skarbowy.

Dodatkowe zobowiązanie podatkowe

W przypadku gdy organ podatkowy stwierdzi, że podatnik:

1) w złożonej deklaracji podatkowej wykazał:

a) kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej,

b) kwotę zwrotu VAT wyższą od kwoty należnej,

c) kwotę różnicy VAT do odliczenia za następne okresy rozliczeniowe wyższą od kwoty należnej,

d) kwotę zwrotu VAT lub kwotę różnicy VAT do odliczenia za następne okresy rozliczeniowe, zamiast wykazania kwoty do wpłaty,

2) nie złożył deklaracji VAT oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego

- określa mu odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości oraz ustala sankcję w wysokości do 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu VAT, lub różnicy VAT do odliczenia za następne okresy rozliczeniowe (art. 112b ust. 1 ustawy o VAT).

Przy czym, jeżeli po zakończeniu kontroli w przypadkach, o których mowa powyżej:

1) w pkt 1 podatnik złożył korektę deklaracji uwzględniającą stwierdzone nieprawidłowości i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego lub zwrócił nienależny zwrot,

2) w pkt 2 podatnik złożył deklarację i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego

- organ podatkowy ustali sankcję w wysokości do 20% (art. 112b ust. 2 ustawy o VAT) - przykład 1.

Natomiast, jeżeli podatnik skoryguje deklarację VAT zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy o KAS (Dz. U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.), tj. w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej w zakresie prawidłowości rozliczania VAT i najpóźniej w dniu złożenia tej korekty wpłaci kwotę zobowiązania podatkowego lub zwróci nienależną kwotę zwrotu, to naczelnik urzędu celno-skarbowego ustali sankcję w wysokości do 15% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwoty zawyżenia zwrotu VAT lub różnicy VAT do odliczenia za następne okresy rozliczeniowe (art. 112b ust. 2a ustawy o VAT) - przykład 2.

W przypadkach, o których mowa w art. 112b ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 oraz ust. 2a ustawy o VAT, w zakresie, w jakim nieprawidłowość była skutkiem celowego działania podatnika lub jego kontrahenta, o którym podatnik miał wiedzę, i wynika w całości lub w części z obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury, która:

1) została wystawiona przez podmiot nieistniejący,

2) stwierdza czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

3) podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

4) potwierdza czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58art. 83 K.c. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) - w części dotyczącej tych czynności

- wysokość sankcji w części dotyczącej VAT naliczonego wynikającego z powyższej faktury wynosi 100% (art. 112c ustawy o VAT).

Z tym, że zasady dotyczące ustalania sankcji (zarówno w wysokości do 30%, do 20%, do 15%, jak i 100%) nie mają zastosowania w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie albo za przestępstwo skarbowe.

Zasady ustalania sankcji

Jak wskazano w art. 112b ust. 2b ustawy o VAT, organ podatkowy przy ustalaniu sankcji, o których mowa w art. 112b ust. 1-2a ustawy o VAT (tj. do 30%, 20% oraz 15%) musi brać pod uwagę:

1) okoliczności powstania nieprawidłowości,

2) rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości,

3) rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku,

4) kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, kwotę zawyżenia zwrotu VAT lub różnicy podatku do obniżenia VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe,

5) działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.

W odpowiedzi z dnia 26 czerwca 2023 r. przekazanej do mediów na zapytania dziennikarzy (id 550103) Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że określenie wysokości sankcji ma charakter uznania administracyjnego. Wymierzenie sankcji uzależnione jest od okoliczności danej sprawy, które to brane łącznie mają zbudować przeświadczenie o uzasadnieniu dla określonej wysokości wartości procentowej. Wskazanie w tym kontekście konkretnej wartości, w jakiej należy wymierzyć sankcję w oderwaniu od konkretnych i złożonych okoliczności stanu faktycznego, zasadniczo nie jest możliwe. Jednocześnie MF uznało, że w przypadku dwóch tożsamych nieprawidłowości wysokość sankcji może się różnić. Powinno to nastąpić przykładowo, gdy jednej z nieprawidłowości dokonał podatnik, który dotychczas nie miał ustalanej sankcji, a druga nieprawidłowość była skutkiem działania podatnika, u którego nieprawidłowości stwierdzono kolejny raz.

Kiedy organ nie ustali sankcji?

Przepisy o VAT wskazują także sytuacje, kiedy organ nie ustala sankcji, o której mowa w art. 112b ust. 1-2a ustawy o VAT, tj.:

1) jeżeli przed dniem wszczęcia kontroli podatnik:

a) złożył odpowiednią korektę deklaracji VAT albo

b) złożył deklarację VAT z wykazanymi kwotami podatku

- oraz wpłacił na rachunek urzędu skarbowego kwotę wynikającą ze złożonej deklaracji albo jej korekty wraz z odsetkami za zwłokę,

2) w zakresie ustalania sankcji, w przypadku gdy zaniżenie kwoty do wpłaty lub zawyżenie kwoty zwrotu VAT lub różnicy podatku do obniżenia VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe, wiąże się z:

a) popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi omyłkami,

b) nieujęciem VAT należnego lub naliczonego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, a VAT należny lub naliczony został ujęty w poprzednich okresach rozliczeniowych lub w okresach następnych po właściwym okresie rozliczeniowym, jeżeli nastąpiło to przed dniem wszczęcia kontroli.

Ponadto przepisów art. 112b ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 2a oraz art. 112c ustawy o VAT nie stosuje się do wysokości kwoty odpowiadającej kwocie VAT wynikającej z otrzymanej faktury, zapłaconej z zastosowaniem MPP.

Przykład 1

U podatnika VAT po przeprowadzeniu kontroli w podatku VAT za styczeń 2024 r. stwierdzono nieprawidłowości skutkujące zawyżeniem kwoty do zwrotu o 2.000 zł. Podatnik po zakończeniu kontroli złożył korektę pliku JPK_VAT za styczeń 2024 r., uwzględniając stwierdzone nieprawidłowości. W tym przypadku, co do zasady, organ może ustalić sankcję w wysokości maksymalnie do 400 zł (2.000 zł × 20%).


Przykład 2

W dniu 6 marca 2024 r. wszczęto u podatnika kontrolę celno-skarbową w zakresie rozliczenia VAT za grudzień 2023 r. Podatnik stwierdził, że zaniżył kwotę do zapłaty za ten miesiąc o kwotę 1.000 zł i w dniu 8 marca br. złożył korektę pliku JPK_VAT za grudzień 2023 r. Ponadto w dniu złożenia tej korekty wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego, w związku z czym ustalona sankcja może wynieść maksymalnie do 150 zł (1.000 zł × 15%).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.