Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Jak długo przechowywać dokumenty związane z PIT za 2024 r.?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak długo przechowywać dokumenty związane z PIT za 2024 r.?

Gazeta Podatkowa nr 32 (2220) z dnia 22.04.2025
Małgorzata Żujewska

Księgi podatkowe, dowody księgowe czy dokumenty potwierdzające prawo do zastosowanych ulg, które dotyczą rozliczenia podatku dochodowego za 2024 r., należy przechowywać przynajmniej do końca 2030 r. Taki termin obowiązuje w przypadku wykazania zarówno podatku do zapłaty, nadpłaty podatku, jak i straty. Archiwizacja dokumentacji jest konieczna przede wszystkim dla celów dowodowych na wypadek weryfikacji przez administrację skarbową rozliczenia dokonanego przez podatnika.

Obowiązek podatnika

Dokumentację dotyczącą rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych należy przechowywać - w firmowym lub domowym archiwum - do czasu upływu terminu przedawnienia tego podatku (chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej).

Archiwizacja jest konieczna przede wszystkim dla celów dowodowych na wypadek przystąpienia przez urzędników skarbowych do weryfikacji zeznania podatkowego złożonego przez podatnika. Organy podatkowe mogą ją przeprowadzić do czasu upływu terminu przedawnienia podatku dochodowego. Rozliczenie może być przedmiotem czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi nieprawidłowości, wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego lub straty.

Obowiązek zachowania dokumentów, na podstawie których zostało sporządzone zeznanie podatkowe, mają zarówno przedsiębiorcy (zobligowani do przechowywania ksiąg podatkowych, ewidencji, dowodów księgowych oraz innych dokumentów), jak i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (m.in. gdy są zobowiązani do posiadania faktur, rachunków i innych dokumentów potwierdzających zasadność korzystania z ulg podatkowych, np. rehabilitacyjnej). Warto również posiadać dowody zapłaty zaliczek na podatek dochodowy i podatku dochodowego oraz zachować złożone zeznania podatkowe (PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39) - jeżeli podatnik nie korzysta z e-Urzędu Skarbowego i nie ma dostępu do znajdującego się tam archiwum złożonych deklaracji i usługi Rozliczenia.

Termin przedawnienia

Zobowiązanie z tytułu PIT przedawnia się zasadniczo po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Wynika tak z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.

Termin płatności podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. upłynie 30 kwietnia 2025 r. Podatek ten przedawni się z dniem 31 grudnia 2030 r. Data ta wyznacza minimalny okres przechowywania dokumentów związanych z rozliczeniem podatku PIT za 2024 r. Powiązanie okresu przechowywania dokumentacji podatkowej z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego oznacza, że na okres archiwizacji mają wpływ okoliczności powodujące wydłużenie biegu terminu przedawnienia. Czas przechowywania dokumentacji podatkowej wydłuża się, jeżeli bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpocznie się, np. w związku z rozłożeniem zapłaty podatku na raty, będzie zawieszony, np. po wniesieniu skargi do sądu administracyjnego, lub zostanie przerwany, np. w wyniku zajęcia mienia podatnika w postępowaniu egzekucyjnym. Przewidują to art. 70 § 2-7, art. 70a-70e Ordynacji podatkowej.

Opisane ogólne zasady przedawniania zobowiązań podatkowych znajdą zastosowanie także w przypadku zabezpieczenia spłaty podatku dochodowego poprzez ustanowienie na majątku podatnika hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego. Formalnie takie zobowiązanie podatkowe nie ulega przedawnieniu, z tym że po upływie terminu przedawnienia może być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego. Stanowi tak art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej. Sądy administracyjne konsekwentnie jednak orzekają, że przepisu stanowiącego o nieprzedawnianiu się zobowiązania podatkowego zabezpieczonego hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym nie stosuje się, ponieważ jest w sposób oczywisty niezgodny z Konstytucją RP (por. wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. akt III FSK 291/22). Ministerstwo Finansów respektuje tę prokonstytucyjną wykładnię art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej (por. odpowiedź na interpelację poselską nr 2312/2024).

Rok ze stratą

Opisane zasady dotyczą także przechowywania ksiąg podatkowych i innych dokumentów w przypadku wykazania przez przedsiębiorcę w danym roku podatkowym straty.

Strata nie jest zobowiązaniem podatkowym. Zobowiązanie podatkowe to wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Nie ma szczególnych uregulowań odnoszących się do przedawnienia straty. Organ podatkowy może jednak wydać decyzję określającą wysokość straty tylko do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za rok, w którym została poniesiona.

Termin "przedawnienia" straty - a tym samym okres przechowywania ksiąg podatkowych i innych dokumentów dotyczących rozliczenia podatku dochodowego za rok zamknięty stratą - ustala się więc, przyjmując okres przedawnienia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok, w którym strata wystąpiła. Jest to zasadniczo 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin złożenia zeznania podatkowego za rok zakończony stratą. Nie ma znaczenia, czy strata wpłynie na zmniejszenie dochodu (podstawy opodatkowania) w następnych okresach rozliczeniowych wskutek odliczenia jej od dochodu. Księgi podatkowe i dokumenty związane z ich prowadzeniem dotyczące rozliczenia podatku PIT za 2024 r. i wykazanej straty podatkowej trzeba więc przechowywać zasadniczo do końca 2030 r. - z zastrzeżeniem, że na okres archiwizacji ma wpływ nierozpoczęcie, zawieszenie lub przerwanie biegu terminu przedawnienia na podstawie art. 70-70e Ordynacji podatkowej.

"Przedawnienie zobowiązania podatkowego oznacza, że po upływie określonego czasu - od momentu powstania zobowiązania podatkowego - zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. (...) dokumenty dotyczące środka trwałego będące podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych winny być przechowywane przez cały okres amortyzacji środka trwałego, aż do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego za ostatni rok, w którym zakończono amortyzację tego środka trwałego (...)".

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 24 listopada 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.723.2023.1.IM


"(...) do przedawnienia straty stosuje się ogólną regułę wynikającą z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. (...) Spółka jest zobowiązana przechowywać księgi podatkowe i związane z ich prowadzeniem dokumenty za lata podatkowe, w których wykazała stratę podatkową, do momentu upływu okresu przedawnienia przewidzianego dla zobowiązania podatkowego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wykazana strata (tj. roku, w którym złożona została deklaracja podatkowa za rok poprzedzający)".

Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 28 sierpnia 2023 r., nr 0111-KDIB2-1.4017.7.2023.1.AS

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.