Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Pakiet deregulacyjny dla przedsiębiorców
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Pakiet deregulacyjny dla przedsiębiorców

Gazeta Podatkowa nr 47 (2235) z dnia 12.06.2025
Marta Bezulska-Powaga

Wynikiem współpracy Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz organizacji przedsiębiorców był projekt pakietu deregulacyjnego prawa gospodarczego i administracyjnego. Nowe przepisy w postaci ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego (...) już zostały uchwalone i czekają na publikację w Dzienniku Ustaw (stan na dzień oddania GP do druku). Nowelizacja dotknie 30 ustaw, w tym norm regulujących postępowanie przed organami administracji. Ma to być dopiero pierwszy etap zmian legislacyjnych zmierzających do poprawy realiów prawnych, w których funkcjonują polscy przedsiębiorcy.

Doręczenia

Na mocy art. 45 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym doręcza się pisma w lokalu ich siedziby do rąk osób uprawnionych do odbioru pism. Zasada ta dotyczy wszystkich podmiotów niebędących osobami fizycznymi, a zatem m.in. spółek osobowych i kapitałowych, fundacji czy stowarzyszeń.

W razie niemożności doręczenia pisma we wskazany sposób operator pocztowy przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej, a w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ, pismo składane jest na wskazany okres w urzędzie właściwej gminy (miasta). Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie 7 dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia, umieszczane jest w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W przypadku niepodjęcia przesyłki w zakreślonym terminie, pozostawiane jest powtórne awizo o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. Nieodebranie prawidłowo awizowanej korespondencji nie stanowi przeszkody do prowadzenia dalszego postępowania, a pozwala na przyjęcie fikcji doręczenia z upływem ostatniego dnia zakreślonego terminu.

Domniemanie doręczenia nie może mieć zastosowania w przypadku pism błędnie zaadresowanych. Oznacza to, że koniecznym warunkiem dla jego zastosowania jest to, aby adresat pisma rzeczywiście miał siedzibę pod adresem, na który podejmowana jest próba doręczenia. Jeżeli natomiast zostanie ustalone, że znany organowi adres jest nieaktualny, wówczas brak jest podstaw do uznania skutku doręczenia. To z kolei utrudnia, a niekiedy wręcz uniemożliwia prowadzenie postępowania.

Skuteczność działania organów administracji ma podnieść nowo wprowadzany do K.p.a. art. 45a. Przepis ten pozwala na doręczanie pism kierowanych do jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych osobie fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata, w przypadku braku możliwości doręczenia pisma w lokalu jego siedziby z uwagi na to, że podany przez niego adres siedziby nie istnieje, został wykreślony z rejestru lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można tego adresu ustalić.

W przypadku gdy reprezentacja adresata ma charakter łączny z innymi osobami fizycznymi, pismo będzie doręczane wszystkim osobom upoważnionym do reprezentowania. Niemniej doręczenie zostanie uznane za dokonane z chwilą najwcześniejszego doręczenia pisma osobie fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata.

W przypadku braku możliwości ustalenia adresu osoby fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata, pismo będzie pozostawiane w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Doręczenie we wskazany sposób zostanie uznane za dokonane z dniem sporządzenia przez organ stosownej adnotacji.

Zachęta do mediacji

Możliwość prowadzenia mediacji w sprawach administracyjnych została wprowadzona do K.p.a. w 2017 r. Na przestrzeni 8 lat narzędzie to nie było szeroko stosowane. Organy nierzadko pomijają znaczenie mediacji, a strony nie mają wiedzy o jej zaletach i możliwości korzystania z niej. Z tych względów prawodawca postanowił doprecyzować, jakie sprawy nadają się do prowadzenia mediacji administracyjnej, poprzez wprowadzenie ich katalogu (patrz ramka). Z uwagi jednak na wielość spraw administracyjnych, które są uregulowane w szczegółowych ustawach, jest to katalog otwarty.

W obowiązującym stanie prawnym organ administracji publicznej, z urzędu lub na wniosek strony, zawiadamia o możliwości przeprowadzenia mediacji. Zgodnie z nowelizacją zawiadomienia w tym przedmiocie będzie można dokonywać więcej niż raz oraz na każdym etapie postępowania. Ponadto na organ zostanie nałożony obowiązek sporządzenia i utrwalenia w aktach sprawy adnotacji zawierającej informację, czy charakter sprawy pozwala na przeprowadzenie mediacji, a także czy zachodzą okoliczności odstąpienia od zawiadomienia w tym przedmiocie, mimo że charakter sprawy pozwala na jej przeprowadzenie.

Obecnie zawiadomienie o możliwości przeprowadzenia mediacji zawiera pouczenie o zasadach prowadzenia mediacji oraz ponoszenia jej kosztów. Po wejściu w życie pakietu deregulacyjnego, w celu zwiększenia świadomości prawnej wśród stron postępowania, w zawiadomieniu ma być ponadto zawarta informacja o korzyściach mediacji.

Ustawodawca przewidział również sytuacje, w których organ będzie odstępował od zawiadomienia o możliwości przeprowadzenia mediacji. Rezygnacja z tej formy ma następować, jeżeli z okoliczności faktycznych i prawnych wynika, że sprawa powinna być załatwiona niezwłocznie (w tym jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny) lub przeprowadzenie mediacji zmierzałoby jedynie do przedłużenia postępowania.

Hybrydowe rozstrzygnięcia

Kolejnym ułatwieniem w procesie administracyjnym ma być możliwość doręczania załączników do decyzji wydanej w postaci papierowej, na innym trwałym nośniku informacji. Ma to jednak następować wyłącznie za zgodą strony wyrażoną na piśmie albo ustnie do protokołu. Jednocześnie wprowadza się definicję ustawową trwałego nośnika, przez co należy rozumieć każdy nośnik informacji umożliwiający przechowywanie przez czas niezbędny, wynikający z charakteru informacji oraz celu ich sporządzenia lub przekazania, zawartych na nim informacji w sposób uniemożliwiający ich zmianę lub pozwalający na odtworzenie informacji w wersji i formie, w jakiej zostały sporządzone lub przekazane (np. płyta DVD, pendrive).

Obecnie w przypadku doręczania decyzji na piśmie, w takiej samej formie muszą zostać doręczone załączniki. Nierzadko jest to problematyczne, w szczególności w przypadku znacznej ilości załączników lub załączników wielkoformatowych. Chcąc ograniczyć objętość akt administracyjnych, a także obszerność korespondencji kierowanej do stron, prawodawca wprowadza instytucję decyzji hybrydowych.

Celem usprawnienia procesu zawierania tego typu umów oraz łatwiejszego uzyskania przez przedsiębiorców finansowania w formie leasingu, nowelizacja przewiduje złagodzenie wymogów i umożliwia zawieranie umów leasingu w formie dokumentowej (pod rygorem nieważności). W tej samej formie finansujący będzie mógł kierować do korzystającego upomnienie w przypadku niewywiązywania się przez tego ostatniego z nałożonych na niego obowiązków.

Przykładowe sprawy, których charakter pozwala na przeprowadzenie mediacji:

- rozstrzygane w ramach uznania administracyjnego,
- dotyczące koncesji albo zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej, albo wpisu do rejestru działalności regulowanej,
- dotyczące budownictwa i architektury,
- dotyczące zagospodarowania przestrzennego,
- dotyczące ochrony środowiska i przyrody,
- dotyczące nieruchomości,
- dotyczące rolnictwa, leśnictwa,
- dotyczące rybołówstwa, własności przemysłowej.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.