Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Prawo komunikacji elektronicznej dla konsumentów
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Prawo komunikacji elektronicznej dla konsumentów

Gazeta Podatkowa nr 97 (2180) z dnia 2.12.2024
Marta Bezulska-Powaga

Ochrona interesów klientów operatorów telekomunikacyjnych została zwiększona dzięki nowo obowiązującym przepisom, które wdrożyły do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę wprowadzającą kompleksową reformę regulacji telekomunikacyjnych. Na ich podstawie m.in. ograniczona została sprzedaż w formule door-to-door, dostawcy usług komunikacji elektronicznej mają obowiązek doręczania konsumentom informacji przedumownych, a także zabezpieczono użytkowników kart prepaid przed utratą niewykorzystanych środków.

Podstawowe założenia

Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1221) weszło w życie z dniem 10 listopada br. i zastąpiło poprzednio obowiązującą ustawę - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34 ze zm.). Nowa ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej. Określa m.in. prawa i obowiązki podmiotów korzystających z publicznie dostępnej usługi komunikacji elektronicznej lub żądających świadczenia takiej usługi dla zaspokojenia własnych potrzeb.

Jednym z jej celów jest poprawa pozycji konsumentów w relacjach z firmami telekomunikacyjnymi, poprzez zwiększenie przejrzystości i ułatwienie porównania dostępnych ofert w celu wybrania najkorzystniejszej z nich czy wprowadzenie ochrony przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Umowy poza lokalem

Prawo komunikacji elektronicznej uregulowało podstawę świadczenia publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej w tym np. usług telekomunikacji czy dostępu do internetu. Jest nią umowa o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawierana, co do zasady, w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Wymóg zachowania wskazanej formy nie dotyczy jednak umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej zawieranej przez dokonanie czynności faktycznych obejmującej w szczególności umowy o świadczenie usług przedpłaconych świadczonych w publicznej sieci telekomunikacyjnej, usług komunikacji głosowej świadczonych za pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy usług telekomunikacyjnych. Rozwiązania te odpowiadają poprzednio obowiązującym regulacjom.

Prezesi UOKiK oraz UKE dostrzegli problem zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach sprzedaży bezpośredniej w tzw. formule door-to-door konsumenci byli oszukiwani i wprowadzani w błąd. Sprzedawcy nierzadko wprowadzali klientów w błąd co do nazwy dostawcy, którego reprezentują, konieczności zawarcia nowej umowy, czy aneksu, wykorzystywali nieporadność osób zastanych w domu, a nawet fałszowali podpisy. Celem ograniczenia tego typu sytuacji na mocy art. 284 ust. 4 Prawa komunikacji elektronicznej wprowadzono zakaz zawierania umów o świadczenie usług komunikacji elektronicznej z dostawcą usług w gospodarstwie domowym poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta. Umowa zawarta z naruszeniem przywołanego zakazu będzie nieważna.

Uporczywe naruszanie obowiązków dotyczących zawierania umowy przez dostawcę usług uprawnia Prezesa UKE do wydania publicznego ostrzeżenia wskazującego osobę odpowiedzialną za naruszenie prawa oraz charakter tego naruszenia, bądź zakazu temu dostawcy wykonywania działalności telekomunikacyjnej na okres do 5 lat.

Informacje przedumowne

Jednym z nowo wprowadzonych obowiązków dostawców usług komunikacji elektronicznej jest obowiązek doręczania konsumentowi przed zawarciem umowy o świadczenie usług komunikacji elektronicznej, na trwałym nośniku informacji dotyczących tej usługi. Powinny one zawierać m.in. główne cechy każdej usługi, w tym wszelkie minimalne poziomy jakości usług, a w przypadku usług innych niż usługi dostępu do internetu - konkretne gwarantowane parametry jakości, albo oświadczenie o braku minimalnych poziomów jakości usług, cenę usługi, w tym cenę za jej aktywację, opłatę abonamentową lub inną okresową opłatę, cenę za jednostkę rozliczeniową usługi oraz inne powtarzalne lub oparte na zużyciu opłaty, okres obowiązywania umowy oraz warunki przedłużenia i sposób zakończenia jej obowiązywania, czy wysokość odszkodowania oraz zasady i termin jego wypłaty, w szczególności w przypadku, gdy nie został osiągnięty określony w umowie poziom jakości świadczonej usługi.

Zaakceptowane przez konsumenta informacje przedumowne stają się integralną częścią umowy o świadczenie usług i nie podlegają zmianie, chyba że umawiające się strony wyraźnie postanowią inaczej.

Usługi przedpłacone

Stosownie do art. 106 ust. 6 Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej w przypadku przeniesienia numeru, dotychczasowi dostawcy mają obowiązek dokonania na wniosek zwrotu wszelkiego pozostałego salda na rzecz konsumentów korzystających z usług w systemie przedpłat. Prawodawca implementował przywołaną regulację w art. 331 Prawa komunikacji elektronicznej.

Na jego podstawie nie tylko w sytuacji zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej wraz z przeniesieniem przydzielonego numeru, ale również przypadku wygaśnięcia ważności konta (utraty możliwości odbierania połączeń przychodzących w ramach umowy o świadczenie usług przedpłaconych), dostawca usługi komunikacji głosowej jest zobligowany zwrócić konsumentowi, na jego wniosek, pozostałe na koncie środki z doładowań.

Konsument dokonuje wyboru sposobu uzyskania zwrotu pozostałych na koncie środków z doładowań spośród form dostępnych u danego dostawcy usługi komunikacji głosowej. Dostawca usługi zobowiązany jest jednak do umożliwienia konsumentowi uzyskania zwrotu na jego rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Zwrot środków może podlegać opłacie, jednak musi być ona proporcjonalna i odpowiadać ponoszonym kosztom zwrotu. Opłata nie może przewyższać kwoty środków podlegającej zwrotowi. Uprawnienie do żądania zwrotu wygasa po upływie 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia ważności konta lub przeniesienia numeru.

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.