Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Przeniesienie przedsiębiorców z gminnych ewidencji do CEIDG
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przeniesienie przedsiębiorców z gminnych ewidencji do CEIDG

Gazeta Podatkowa nr 5 (837) z dnia 16.01.2012
Marta Stefanowicz - Wasilewska

31 grudnia 2011 r. zakończyło się przenoszenie przedsiębiorców wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonych przez gminy do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Od 1 stycznia 2012 r. organem ewidencyjnym dla tych przedsiębiorców jest minister gospodarki, a wszelkich zmian we wpisach należy dokonywać za pośrednictwem CEIDG.


Zmiana organu rejestrowego

Proces przenoszenia wpisów przedsiębiorców do CEIDG trwał od 1 lipca 2011 r., tj. od momentu powstania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. CEIDG zastąpiła dotychczas działające, najpierw na podstawie przepisów Prawa działalności gospodarczej, a później na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gminne ewidencje działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, iż obecnie organem ewidencyjnym dla jednoosobowego przedsiębiorcy nie jest już gmina właściwa ze względu na miejsce jego zamieszkania, a minister gospodarki.

Od 1 lipca do 31 grudnia 2011 r. mieliśmy do czynienia z okresem przejściowym i jednoczesnym działaniem dotychczasowych gminnych ewidencji oraz Centralnej Ewidencji. Ten stan był niekorzystny dla przedsiębiorców już działających na rynku i wpisanych do gminnych ewidencji. Mieli oni bowiem problem z ustaleniem, gdzie powinni dokonywać np. zgłoszenia zmian w zakresie posiadanego wpisu: w gminie czy już bezpośrednio w CEIDG. W sumie w tym okresie Centralna Ewidencja obsługiwała tylko "nowych przedsiębiorców", tzn. dokonujących pierwszej rejestracji. W tym czasie gminy dokonywały stopniowej migracji wpisów, więc w praktyce w przypadku przedsiębiorców nieprzeniesionych jeszcze do CEIDG zmiany (np. zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej) były dokonywane w zakresie dotychczasowego wpisu.

Szybkość przenoszenia wpisów przedsiębiorców zależała od możliwości technicznych danej gminy. Część z nich uporała się z tym dość szybko i zakończyła migrację już w listopadzie ubiegłego roku.


Jak sprawdzić swój wpis w CEIDG?

Przedsiębiorca, który dotychczas prowadził działalność na podstawie wpisu do gminnej ewidencji działalności gospodarczej, powinien sprawdzić, czy został poprawnie przeniesiony do CEIDG. W tym celu, na stronie internetowej systemu www.ceidg.gov.pl, w wyszukiwarce przedsiębiorców należy wpisać swoje dane, np. NIP, REGON lub nazwę firmy. Jeżeli przedsiębiorca nie odnajdzie swojego wpisu w CEIDG, powinien udać się do urzędu gminy, w którym pierwotnie firma była zarejestrowana, w celu aktualizacji danych. Wpis mógł bowiem nie zostać przeniesiony z powodu braków formalnych. Do zmigrowania wpisów niezbędne są takie dane, jak nr PESEL, NIP, REGON przedsiębiorcy oraz PKD 2007. Również jeżeli wpis został już opublikowany w CEIDG, ale jest niepełny lub zawiera jakieś braki, przedsiębiorca ma prawo go poprawić. Może tego dokonać w dowolnie wybranym urzędzie gminy bądź on-line, wykorzystując do tego system CEIDG.

Obecnie w systemie CEIDG trwa weryfikacja ostatnio zmigrowanych wpisów, dlatego system w najbliższym czasie może nie działać jeszcze sprawnie. Może również okazać się, iż nie wszystkie gminy wywiązały się z ciążącego na nich obowiązku przeniesienia wpisów w terminie. W związku z czym mogą pojawić się pewne opóźnienia w publikowaniu wpisów na stronie systemu CEIDG.

Trzeba też pamiętać, iż przedsiębiorca przeniesiony do Centralnej Ewidencji nie otrzyma żadnego zaświadczenia o swoim wpisie. Obecnie potwierdzenie wpisu danej osoby fizycznej do CEIDG ma postać elektroniczną (przedsiębiorcę można wyszukać w systemie CEIDG, na stronie internetowej ewidencji) lub może przybrać formę wydruku z tej strony.


Kontakt z CEIDG również przez gminę

W 2012 r. zarówno osoby dokonujące pierwszej rejestracji w CEIDG, jak i przedsiębiorcy przeniesieni z gminnych ewidencji, wszelkich zgłoszeń dotyczących prowadzonych firm dokonują już w ramach systemu CEIDG. Nie oznacza to jednak, iż system działa jedynie on-line. Otóż dokonując rejestracji własnej firmy i później zgłaszając zmiany dotyczące jej działalności (np. zmiana danych przedsiębiorcy, aktualizacja kodów PKD, zawieszenie firmy) można dokonywać za pośrednictwem Internetu bądź nadal w urzędzie gminy (osobiście bądź listownie). Przy czym w związku z tym, iż gminy nie są już organami rejestracyjnymi przedsiębiorców, jedynie przekazują one zgłoszenie przedsiębiorcy bezpośrednio do CEIDG (np. zamieniając wniosek z tradycyjnej pisemnej formy na wniosek elektroniczny i wprowadzając dane do systemu CEIDG). Co istotne, obecnie składając wniosek w formie tradycyjnej przedsiębiorca nie jest ograniczony w żaden sposób terytorialnie i może to zrobić w dowolnie wybranej gminie.

Aby zarejestrować firmę drogą elektroniczną i kontaktować się w ten sposób z systemem, przedsiębiorca musi posługiwać się bezpiecznym podpisem z kwalifikowanym certyfikatem, lub co znacznie prostsze, założyć profil zaufany na platformie ePUAP. Jego założenie jest bezpłatne i umożliwia elektroniczny kontakt z wieloma instytucjami administracji państwowej.

Wpis do CEIDG stanowi jednocześnie wniosek o:

  • wpis albo zmianę wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
     
  • zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
     
  • zgłoszenie płatnika składek albo jego zmianę w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych,
     
  • przyjęcie oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.

Od 1 stycznia 2012 r. do wniosku o wpis do CEIDG przedsiębiorca może dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne VAT.


Podstawa prawna

Ustawa z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.)

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.