W lutym 2021 r. rozpocząłem pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Na otwarcie własnej firmy uzyskałem dotację z urzędu pracy, która korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o pdof. Z tych środków sfinansowałem różne składniki majątku o wartości od 230 zł do 9.650 zł nabywane na potrzeby firmy. Obecnie w związku z pandemią i gwałtownym spadkiem obrotów zamierzam zlikwidować tę działalność. Czy mam obowiązek sporządzić spis z natury na dzień likwidacji? Jeżeli tak, to czy należy w nim ująć wskazane składniki majątku?
Źródło finansowania składników majątku nabywanych na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej osoby fizycznej pozostaje bez wpływu na kwestię ujęcia ich w sporządzanym na dzień likwidacji działalności gospodarczej spisie z natury oraz wykazie składników majątku pozostałych na ten dzień.
Sporządzenie spisu z natury na dzień likwidacji działalności gospodarczej stanowi obowiązek wynikający z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Służy on do ustalania dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. W art. 24 ust. 2 ustawy o pdof (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) ustawodawca wskazał bowiem, że podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta reguła obowiązuje także w przypadku likwidacji działalności gospodarczej. W celu obliczenia dochodu za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji, niezbędne jest zatem sporządzenie remanentu na ten dzień. Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady.
Poza tzw. remanentem likwidacyjnym na dzień zakończenia działalności gospodarczej podatnik powinien sporządzić wykaz składników pozostałych na dzień likwidacji, co wynika z art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie tym podatnik prowadzący działalność indywidualnie powinien ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.
Gdy składniki firmowego majątku objęte analizowanym wykazem podatnik przeznaczy na potrzeby osobiste lub przekaże je w darowiźnie osobom lub podmiotom trzecim, taka operacja w podatku dochodowym pozostaje neutralna. Dopiero ich odpłatne zbycie może skutkować powstaniem opodatkowanego przychodu z działalności gospodarczej, co wynika z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof.
Ujednolicone przepisy w zakresie pdof dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
|