Pełnoletnie, uczące się lub studiujące dzieci wakacyjne miesiące spędzają nie tylko na wypoczynku. Dla wielu z nich jest to również czas sezonowego zarobkowania. Zdobywając niejednokrotnie doświadczenie, jednocześnie zarabiając na własne wydatki, z jednej strony odciążają portfele rodziców, z drugiej zaś ich przedsiębiorczość może jednak niekorzystnie wpłynąć na podatek dochodowy rodziców. Jeżeli dochody takiego dziecka przekroczą ustawowo określony limit, wówczas jego rodzice mogą zostać pozbawieni preferencji podatkowych. Wysokość dochodów pełnoletnich dzieci stanowi bowiem jedno z kryteriów decydujących o możliwości skorzystania przez ich rodziców/opiekunów prawnych z tzw. ulgi na dzieci. Ich wartość decyduje również o możliwości skorzystania w rocznym PIT z rozliczenia rodzica/opiekuna jako tzw. samotnego rodzica.
Z rozliczenia w charakterze osoby samotnie wychowującej dzieci, czyli tzw. samotnego rodzica ma prawo skorzystać osoba wymieniona w art. 6 ust. 4c ustawy o pdof, czyli osoba, która jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności. Taka osoba może rozliczać się w ramach omawianej preferencji, gdy rzeczywiście samotnie wychowuje m.in. pełnoletnie dzieci do ukończenia 25. roku życia uczące się w szkołach lub studiujące, jeżeli dzieci te nie uzyskiwały w roku podatkowym świadczeń wskazanych w art. 6 ust. 4e ustawy o pdof. Chodzi tu o dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b ustawy o pdof (czyli według skali podatkowej oraz. tzw. kapitałowych opodatkowanych 19% podatkiem dochodowym) lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i pkt 152 ustawy o pdof, czyli objęte tzw. ulgą dla młodych oraz ulgą na powrót, w łącznej wysokości przekraczającej wysokość dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Ponieważ od marca 2024 r. kwota renty socjalnej wynosi 1.780,96 zł, zatem jej dwunastokrotność to 21.371,52 zł.
Z kolei prawo do tzw. ulgi prorodzinnej przysługuje m.in. podatnikom utrzymującym pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 3 ustawy o pdof, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i ust. 8 tej ustawy, w związku z wykonywaniem przez nich obowiązku alimentacyjnego, o ile spełniają wszystkie pozostałe, określone w art. 27f ustawy o pdof, warunki do skorzystania z tego odliczenia.
Zatem nie tylko preferencyjne opodatkowanie, ale również odliczenie ulgi na dziecko przez uprawnionego podatnika jest możliwe wówczas, gdy dochody pełnoletniego uczącego się dziecka opodatkowane w opisany powyżej sposób nie przekroczą ustawowego limitu kwotowego. Jeżeli jednak dochody pełnoletniego dziecka opodatkowane są na podstawie przepisów określonych w ustawie o pdof, ale na innych zasadach niż wskazane w art. 27, art. 30b oraz art. 30c, to nie wpływają one na prawo podatnika do analizowanych preferencji. Chodzi tu m.in. o przychody z tzw. drobnych zleceń, do opodatkowania których ma zastosowanie zryczałtowany podatek dochodowy według reguł wynikających z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o pdof. W efekcie przykładowo u studenta, który zarobkuje zarówno w okresie wakacyjnym, jak i poza nim, zawieranie w tym celu wyłącznie umów na drobne zlecenia w praktyce jest sposobem na zarobkowanie bez ograniczeń kwotowych, niepozbawiające rodziców bądź opiekunów prawnych prawa do omówionych preferencji.
|