Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Usługi związane z działalnością obiektów sportowych - zmiana stanowiska ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Usługi związane z działalnością obiektów sportowych - zmiana stanowiska Dyrektora KIS

Poradnik VAT nr 13 (613) z dnia 10.07.2024

załączniku nr 3 do ustawy o VAT będącym wykazem towarów i usług opodatkowanych 8% stawką VAT wskazano m.in. w poz. 55 - PKWiU 93.11.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Dla Prenumeratorów GOFIN

Grupowanie PKWiU 93.11.10.0 obejmuje m.in.: usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, ujeżdżalnie, itp.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Dyrektor KIS w wiążących informacjach stawkowych wyjaśnia, że grupowanie PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" obejmuje usługi polegające na udostępnianiu obiektu sportowego lub jego części (np. całości lub części hali sportowej) - osobom fizycznym lub podmiotom gospodarczym, na zasadzie wykupienia biletu wstępu (np. karnetów, biletów wstępu zakupionych przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wyniku przeprowadzenia postępowania odwoławczego stwierdził, że wiążąca informacja stawkowa z dnia 21 lutego 2024 r., nr 0112-KDSL2-2.440.385.2023.4.DS jest nieprawidłowa w zakresie dokonania klasyfikacji usługi polegającej na udostępnieniu (na podstawie umowy o świadczenie usług) kortów tenisowych o twardej nawierzchni położonych w hali tenisowej do PKWiU (2015) 68 "Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości" oraz określenia stawki VAT w wysokości 23%.

W zmienionej wiążącej informacji stawkowej Dyrektora KIS z dnia 16 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.15.2024.2.KTG po przeanalizowaniu materiału dowodowego zebranego w sprawie, postanowił on uchylić zaskarżoną ww. decyzję w całości i orzec co do istoty sprawy, wskazując jako właściwą klasyfikację usługi do PKWiU (2015) 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" oraz stawkę VAT w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 2 tej ustawy oraz poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynikało, że wnioskodawca na podstawie umowy udostępnia korty tenisowe o twardej nawierzchni, położone w hali tenisowej, wraz z możliwością korzystania z zaplecza szatniowo-sanitarnego, celem przeprowadzenia zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego. Udostępnienie kortów odbywa się w terminach wskazanych w umowie. Odpłatność za usługę stanowi iloczyn liczby godzin udostępnienia oraz stawki za 1 godzinę zgodnie z cennikiem. Płatność pobierana jest z góry (na początku miesiąca), na podstawie wystawionej faktury. Powodem wykluczenia usługi udostępnienia kortów tenisowych z grupowania 93.11.10.0 PKWiU (2015) "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" był wyłącznie sposób, w jaki świadczona jest usługa.

W uzasadnieniu wiążącej informacji stawkowej z dnia 21 lutego 2024 r. podkreślono bowiem, że udostępnienie kortów tenisowych nie odbywa się na zasadzie wykupienia wstępu, a w oparciu o uprzednio zawartą umowę cywilnoprawną. Wnioskodawca bowiem, na podstawie zawartej umowy, odpłatnie udostępnia korty tenisowe w celu przeprowadzenia zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego, w terminach wskazanych w umowie, co oznaczało - zdaniem organu podatkowego - że nie świadczy usługi w zakresie wstępu, ani usługi związanej z działalnością obiektu sportowego.

Organ odwoławczy po przeanalizowaniu materiału dowodowego zebranego w sprawie w pierwszej kolejności uznał za trafne stanowisko strony, że z pozycji 55 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie wynika w sposób bezpośredni, że preferencja podatkowa dotyczy wyłącznie usług sprzedawanych w formie biletu wstępu bądź karnetu.

Zdaniem organu odwoławczego: "(...) Wyrażenie »usługi związane«, które ujęte zostało w grupowaniu 93.11.10.0 PKWiU 2015 należy rozumieć szeroko. Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, to świadczenia, które odpowiadają istocie obiektów sportowych, wpisują się w ich działalność, są z nią związane. (...) usługa polegająca na udostępnieniu kortów tenisowych o twardej nawierzchni położonych w hali tenisowej na rzecz (....), na podstawie umowy o świadczenie usług nr (...), w celu przeprowadzenia przez ten podmiot zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego jest związana z działalnością obiektów sportowych.

Wyrażonej oceny nie zmienia sposób w jaki świadczona jest usługa, tj. na podstawie zawartej umowy. Umowa jest jedynie formalnym aspektem oferowanej usługi i nie zmienia jej charakteru. Powyższe stanowisko determinowane jest okolicznością, że działalność obiektów sportowych sprowadza się zwłaszcza do zapewniania profesjonalnego sprzętu i udostępniania stosownej infrastruktury, czasem kadry instruktorów, w celu uprawiania sportu oraz rekreacji czy też oferowania zajęć grupowych.

Udostępnianie kortów tenisowych (...), w celu przeprowadzenia przez ten podmiot zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego wykazuje związek z powyższą działalnością, tym bardziej, że - jak określono w uzasadnieniu odwołania - »w niniejszej sprawie nie ma (...) miejsca odsprzedaż tych usług na rzecz korzystających osób fizycznych«. (podkreślenie redakcji) (...)".

W dalszej kolejności organ odwoławczy uznał również za trafną ocenę strony wyrażoną w uzasadnieniu odwołania wskazującą, że zasady korzystania z infrastruktury sportowej na podstawie umów nie różnią się od zasad przewidzianych dla osób korzystających z jednorazowego biletu lub karnetu.

W tym zakresie czytamy: "(...) Osoby uprawnione do wstępu na podstawie umowy zapewniającej konkretny termin zajęć mają te same prawa i obowiązki, co osoby, którym udostępniono obiekt na podstawie zakupionego biletu lub karnetu. W związku z tym, jeżeli w tych ostatnich przypadkach stosuje się obniżoną stawkę, to powinna ona być stosowana do usług o takim samym charakterze, ale świadczonych zgodnie z planowanymi i gwarantowanymi terminami w umowach (...)". Dyrektor KIS podkreślił jednocześnie, że podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w nieprawomocnym wyroku z dnia 5 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 137/22, tj.: "(...) grupowanie PKWiU 93.11.10.0 »Usługi związane z działalnością obiektów sportowych« obejmuje usługi polegające na udostępnianiu obiektu sportowego lub jego części (np. całości lub części hali sportowej) - nie tylko osobom fizycznym lub podmiotom gospodarczym, na zasadzie wykupienia biletu wstępu (np. karnetów, biletów wstępu zakupionych przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja, ale również innym podmiotom wymienionym we wniosku na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej (rezerwacyjnej) (...)".

W ww. wyroku WSA czytamy m.in.: "(...) niewątpliwie wprowadzenie obniżonej stawki VAT na usługi sportowe służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia poprzez udostępnienie tych usług i obniżenie kosztów. W tym kontekście za nieracjonalne należy uznać preferowanie poprzez obniżone stawki VAT wyłącznie usług sportowych polegających na korzystaniu z obiektów wyłącznie na podstawie biletów wstępu czy karnetów, a wykluczenie ze stawki preferencyjnej podmiotów korzystających z obiektów sportowych na podstawie umów cywilnoprawnych. (...) Fakt, iż podstawą tej transakcji jest zawarta w formie pisemnej umowa, a nie jednorazowy bilet, nie zmienia zakresu świadczonej usługi, nie modyfikuje typu usługi, nie wprowadza odmiennych zasad, czy warunków korzystania z obiektu. Umowa jest gwarancją możliwości wejścia do obiektu w określonym czasie. Celem umowy jest umożliwienie określonej osobie lub grupie osób skorzystania z infrastruktury sportowej dla potrzeb rekreacji, uprawiania sportu oraz poprawy kondycji fizycznej. Umowa nie kreuje nowego typu świadczenia; ma stanowić ułatwienie, usprawnienie oraz przyspieszenie obsługi klienta, a także zwiększyć jego satysfakcję poprzez wyeliminowanie formalności oraz niepewności co do możliwości skorzystania z obiektu o wybranej godzinie (podkreślenie redakcji) (...)".

Dyrektor KIS potwierdził również, że zawarta umowa o świadczenie usług nie stanowi umowy najmu. Wskazał, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz (art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny; Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). Organ wyjaśnił, że różnicę między najmem nieruchomości, a jej udostępnieniem doskonale zobrazował TSUE w wyroku z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie C-55/14.

Dodajmy, że w podobnych sprawach Dyrektor KIS dokonał również zmiany wiążących informacji stawkowych stwierdzając, że dana usługa udostępnienia (świadczona na podstawie zawartej umowy) powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%, tj. w zakresie udostępnienia:

  • boisk piłkarskich ze sztucznej trawy do gry w piłkę nożną w hali pneumatycznej na rzecz klubu sportowego (zmieniona WIS z dnia 14 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.14.2024.2.PS),
  • lodowiska na rzecz stowarzyszenia (zmieniona WIS z dnia 21 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.13.2024.2.KTG),
  • torów basenu sportowego i niecki rekreacyjnej z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć w wodzie prowadzonych w ramach działalności statutowej zgodnie z harmonogramem (zmieniona WIS z dnia 28 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.4.2024.5.AK).

Powyższe świadczenia zostały sklasyfikowane przez organ odwoławczy do PKWiU (2015) 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych."

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.