Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Składki, zasiłki, emerytury  »  Składki ZUS  »   Impreza okolicznościowa sfinansowana z ZFŚS a składki ZUS i zaliczka na ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Impreza okolicznościowa sfinansowana z ZFŚS a składki ZUS i zaliczka na podatek dochodowy

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 10 (340) z dnia 10.05.2013

Czy ze środków ZFŚS można finansować imprezy okolicznościowe i integracyjne dla pracowników i innych osób uprawnionych do świadczeń z Funduszu? Czy dostęp do tego typu imprez może być powszechny, a beneficjenci Funduszu mogą korzystać z przygotowanych atrakcji na równych zasadach? Czy wydatek na imprezę okolicznościową będzie oskładkowany i opodatkowany?


Działalność socjalna

Pojęcie działalności socjalnej zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 z późn. zm.), dalej ustawy. Obejmuje ona usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe. Organizowanie imprez integracyjnych mieści się w pojęciu działalności socjalnej. Jest to bowiem rodzaj działalności rekreacyjnej, można ją również kwalifikować jako działalność w postaci różnych form krajowego wypoczynku.

Ważne: Pracodawca może organizować imprezy okolicznościowe i integracyjne dla pracowników, finansując je ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej Funduszu).


Przyznawanie świadczeń z Funduszu

Wątpliwości dotyczą jedynie zasad dostępu pracowników do tego typu imprez. W dotychczasowej judykaturze ściśle wiązano pojęcie działalności socjalnej z przyznawaniem pomocy ze środków Funduszu, co jednak nie znajduje wprost uzasadnienia w przepisie art. 2 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Przykładem jest wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4283/06, M.Podat. 2007/10/42), w którym uznano, że zorganizowanie imprezy okolicznościowej czy integracyjnej dla wszystkich uprawnionych bez uwzględnienia ich sytuacji życiowej, stałoby w sprzeczności z warunkami, na jakich może być przyznawana pomoc z Funduszu i sytuacja taka byłaby sprzeczna z obowiązującymi przepisami prawa.

Pogląd ten uległ zmianie. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 października 2008 r. (sygn. akt II PK 74/08, OSNP 2010/7-8/88) uznał, że art. 8 ust. 1 ustawy, określający zasady przyznawania usług i świadczeń nie odnosi się do całości działalności socjalnej zakładu pracy. Zgodnie z jego brzmieniem znajduje on zastosowanie wyłącznie do przyznawania ulgowych usług i świadczeń, które powinny być uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków Funduszu. W praktyce oznacza to, że zasada przyznawania świadczeń wedle kryteriów określonych art. 8 ust. 1 ustawy, czyli tzw. kryterium socjalnego znajdzie zastosowanie do całości środków Funduszu, jeśli zgodnie z regulaminem przeznaczono je wyłącznie na usługi i świadczenia przyznawane na zasadach ulgowych. Jeśli regulamin przewiduje wydatkowanie środków Funduszu na inne jeszcze cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej, może on ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach do imprez integracyjnych.

Interpretacja taka znajduje uzasadnienie nie tylko w wyraźnym brzmieniu art. 8 ust. 1 ustawy, ale również w wykładni językowo-logicznej ustępu 2 tego przepisu. Ma on bowiem szerszy zakres znaczeniowy niż ustęp 1, nie odnosząc się wyłącznie do przyznawania ulgowych świadczeń i usług. Przepis ten dotyczy korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, znajdzie więc zastosowanie do wszystkich świadczeń i usług, które można z niego sfinansować. Zasady korzystania z nich określa regulamin z uwzględnieniem ustępu 1, co oznacza, że w stosunku do innych świadczeń niż wymienione w ustępie 1, regulamin może określać odmienne zasady korzystania. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia również wykładnia funkcjonalna. Trudno bowiem przyjąć, że korzystanie z takich form działalności socjalnej jak spotkania integracyjne mogłoby być uzależnione od tzw. kryterium socjalnego, czyli od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Zaprzeczałoby to bowiem istocie tej usługi.

Ważne: Pracodawca może zorganizować ze środków Funduszu imprezę integracyjną lub okolicznościową, umożliwiając wszystkim udział w imprezie na równych zasadach. Gdyby jednak w ramach tej imprezy przewidziano na rzecz uczestników dodatkowo ulgowe świadczenia lub usługi, to powinny już one zostać uzależnione od kryterium socjalnego.


Składki ZUS i zaliczka na podatek dochodowy

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na przedmiotowe ubezpieczenia nie uwzględnia się m.in. rodzajów przychodów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), dalej rozporządzeniu składkowym.

Pracownik, który uczestniczy w zorganizowanej przez pracodawcę imprezie okolicznościowej uzyskuje przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o pdof, także wtedy gdy impreza została sfinansowana w sposób ryczałtowy (takie stanowisko prezentuje m.in. Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2010 r., nr DD3/033/174/KDJ/10/PK-1143). Przy czym, jeżeli impreza jest finansowana ze środków Funduszu, to przychód ten korzysta z wyłączenia z oskładkowania. Jak bowiem stanowi § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego, w podstawie wymiaru składek na przedmiotowe ubezpieczenia nie uwzględnia się świadczeń finansowanych ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Przypadająca na pracownika wartość nieodpłatnego świadczenia w postaci imprezy okolicznościowej sfinansowanej z Funduszu może zostać zwolniona od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof. Zgodnie z powołanym przepisem wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Tak też wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2012 r., nr IPPB4/415-538/12-3/MP.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Składki ZUS - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.