Kilka dni temu w naszej szkole jeden z uczniów podczas przerwy złamał rękę. Udzieliliśmy mu pomocy, wezwaliśmy pogotowie ratunkowe i poinformowaliśmy rodziców o zdarzeniu. Dwa dni po wypadku do dyrekcji szkoły zgłosili się rodzice poszkodowanego ucznia i zażądali udostępnienia im dokumentacji powypadkowej z tego zdarzenia. Wiemy, że istnieje taka procedura w razie wypadków, jakim ulegli pracownicy, ale czy przepisy bhp regulują również tryb postępowania, gdy wypadkowi ulegnie uczeń?
Obowiązki dyrektora szkoły w zakresie postępowania powypadkowego uczniów zostały uregulowane przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. nr 6, poz. 69 z późn. zm.), dalej rozporządzenia.
W myśl § 2 tego aktu prawnego, za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza obiektami do niej należącymi, odpowiada jej dyrektor. Jeżeli dochodzi do wypadku, w którym poszkodowanymi są uczniowie przebywający pod opieką takich placówek, należy wszcząć procedurę określoną w rozdziale 4 rozporządzenia.
Do najważniejszych obowiązków związanych z postępowaniem powypadkowym, spoczywających na pracownikach szkół, należy niezwłoczne zapewnienie poszkodowanemu opieki, a w szczególności sprowadzenie fachowej pomocy medycznej, w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. Obowiązek ten dotyczy każdego pracownika (nie tylko kadry pedagogicznej), który powziął wiadomość o takim zdarzeniu.
Kolejny etap to zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie do niego osób niepowołanych do czasu dokonania oględzin przez zespół powypadkowy, powołany przez dyrektora szkoły. Z uwagi na specyfikę placówek edukacyjnych, o każdym wypadku należy niezwłocznie powiadomić:
Ponadto w razie zdarzeń, które mogą być zakwalifikowane jako śmiertelne, ciężkie i zbiorowe, należy niezwłocznie zawiadomić prokuratora i kuratora oświaty. Natomiast o wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
Wracając do zespołu powypadkowego, wyjaśniamy, że zespół ten powinien składać się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy, przy czym, jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z tych osób, dyrektor placówki powinien powołać w jej miejsce innego pracownika szkoły przeszkolonego w zakresie bhp. W przypadku, gdy w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bhp, ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły przeszkolony w zakresie bhp.
Obowiązkiem zespołu jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie stosownej dokumentacji powypadkowej, w tym protokołu powypadkowego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, kuratora oświaty lub rady rodziców.
W odróżnieniu od postępowania w razie wypadku pracownika, w przypadkach takich jak opisany, pracom zespołu przewodzi pracownik służby bhp (jeżeli nie ma go w składzie zespołu - społeczny inspektor pracy, a gdy i on nie uczestniczy w pracach zespołu - dyrektor szkoły). Jest to o tyle istotne, że w sprawach spornych ma on rozstrzygające stanowisko, a członek zespołu, który nie zgadza się z tym stanowiskiem, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym.
Z treścią sporządzonej dokumentacji powypadkowej należy zaznajomić rodziców lub opiekunów małoletniego poszkodowanego, a także doręczyć im protokół powypadkowy, do którego mogą oni złożyć zastrzeżenia w ciągu 7 dni od dnia doręczenia, dotyczące w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
Zastrzeżenia te rozpatruje organ prowadzący szkołę, który może:
Podobnie jak w razie wypadku pracownika, każda placówka oświatowa obowiązana jest prowadzić rejestr wypadków uczniów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
|