Urząd miasta wypłaca stypendia sportowe. Na jakim koncie kosztów w ramach zespołu 4 ujmować takie stypendia?
Przepisy art. 31 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.) stanowią, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Stypendia lub nagrody dla trenerów prowadzących szkolenie zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub w krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetu tych jednostek. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa wyżej, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy.
Wypłacane przez urząd miasta stypendia sportowe wskazane jest - naszym zdaniem - księgować na koncie analitycznym prowadzonym do konta 409 "Pozostałe koszty rodzajowe" lub na koncie 410 "Inne świadczenia finansowane z budżetu" (jeśli w zakładowym planie kont jednostki przewidziano takie konto). |
Warto przypomnieć, iż - zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342 ze zm.) - konta wskazane w planach kont, w tym w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia, traktuje się jako standardową liczbę kont, która może być ograniczona jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych niewystępujących w jednostce lub placówce albo uzupełniona o konta zgodne co do treści ekonomicznej, w tym również przy wykorzystaniu symboli kont, które nie mają zastosowania w jednostce. Ponadto konta wskazane w planach kont określonych w załącznikach do rozporządzenia mogą być dzielone na dwa lub więcej kont syntetycznych. Zakładowy plan kont powinien przy tym:
1) uwzględniać ustalenia jednostki nadrzędnej lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego dotyczące zasad grupowania operacji gospodarczych istotnych dla rodzaju działalności,
2) zapewniać możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach.
Kierownik jednostki ma więc możliwość uzupełniania zakładowego planu kont o dodatkowe konta (bilansowe i pozabilansowe), niewymienione w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia, niezbędne do prawidłowej i bardziej czytelnej ewidencji, z uwzględnieniem zasady zgodności dopisanych kont z treścią ekonomiczną danego zespołu kont.
W przypadku prowadzenia w ramach kont zespołu 4 konta 410 "Inne świadczenia finansowane z budżetu", na koncie tym księguje się koszty świadczeń dla osób fizycznych innych niż pracownicy jednostki, finansowanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Do kosztów tych zalicza się w szczególności:
|